ВИКОРИСТАННЯ ТАКСОНОМІЇ В УДОСКОНАЛЕННІ КОНТЕНТУ ПІСЛЯДИПЛОМНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • О. П. Мінцер Національна медична академія післядипломної освіти імені П. Л. Шупика
  • М. А. Попова Національний центр «Мала академія наук України»
  • О. К. Ладичук Національний центр «Мала академія наук України»
  • С. П. Кошова Національна медична академія післядипломної освіти імені П. Л. Шупика

DOI:

https://doi.org/10.11603/mie.1996-1960.2020.3.12391

Ключові слова:

когнітивне навантаження, таксономія, таксономізація природомовних текстів, онтологія, інтер- операбельність

Анотація

Стаття присвячена вирішенню проблеми представлення медичних знань у процесі вдосконалення контенту після- дипломного навчання для зменшення когнітивного навантаження. Розглянуто види когнітивного навантаження та шляхи його зменшення. Запропоновано використання таксономізації природномовних текстів в якості підходу до структуризації медичної інформації та онтології для інтегрованого подання агрегованих інформаційних ресурсів у процесі навчання. Наведено приклад використання онтології як ефективного засобу зменшення когнітивного на- вантаження.

Посилання

interoperability Popova M. A., Ladychuk О. К., Prykhodniuk В. В. (2019). Vykorystannia medychnykh ontolohii v navchalnomu protsesi [The use of medical ontologies in the educational process]. Naukovi zapysky Maloi akademii nauk Ukrainy. Seriia «Pedahohichni nauky»

{Scientifi notes of Jonior Academy of Sciences of Ukraine. Pedagogical Sciences Series}. Kyiv : National center «Junior academy of science of Ukraine», 14, 11-

[In Ukrainian].

Mintser O. P., Zalis`kyi V. M. (2019). Systemna biomedytsyna [Systemic biomedicine]. Кyiv, Interservis. [In Ukrainian].

Ladychuk О. К., Popova М. А. (2020). Ontolohii yak innovatsiinyi STEM-instrument interaktyvnoho navchannia v medychnii osviti [Ontologies as an innovative STEM-tool of interactive learning in medical education]. Proceedings from Aktualni aspekty rozvytku STEM-osvity u navchanni pryrodnycho-naukovykh dystsyplin - Current aspects of the development of STEM-education in the teaching of natural sciences. (129-131). Kropyvnytskyi : Flight Academy NAU. [In Ukrainian].

Popova М. А., Ladychuk О. К. (2020). Bahatorivneva ontolohiia «Systemna biomedytsyna» yak innovatsiinyi instrument menedzhmentu znan [Multilevel ontology

«Systemic biomedicine» as an innovative tool of knowledge management]. Proceedings from Innovatsiini transformatsii v suchasnii osviti: vyklyky, realii, stratehii

- Innovative transformations in modern education: challenges, realities, strategies. [In Ukrainian].

Stryzhak O. Ye. (2020). Taksonomichni zasady naratyvnoho dyskursu [Taxonomic principles of narrative discourse]. Medychna informatyka ta inzheneriia [Medical informatics and engineering], 2, 137-147. [In Ukrainian]. doi: https://doi.org/10.11603/ mie.1996-1960.2020.2.11186.

Sowa J. F. (2000). Knowledge Representation: Logical, Philosophical, and Computational Foundations. Pacific Grove, CA: Brooks Cole Publishing Co.

Popova М. А., Anpilova Ye. S. (2015). Instrumenty pidtrymky diialnosti eksperta pry kontsept- analizi pryrodno-movnykh tekstiv (na prykladi porivniannia zakonodavchykh aktiv v sferi okhorony ta ratsionalnoho vykorystannia vodnykh resursiv Ukrainy i Turkmenistanu) [Tools to support the activities of the expert in the conceptual analysis of natural language texts (on the example of comparing legislation in the field of protection and rational use of water resources of Ukraine and Turkmenistan)]. Radioelektronni i kompiuterni systemy - Electronic and computer systems, 3 (73), 27-32. [In Ukrainian].

Prykhodniuk V. V. (2017). Tekhnolohichni zasoby transdystsyplinarnoho predstavlennia heoprostorovoi informatsii [Technological tools of transdisciplinary presentation of geospatial information]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: ITGIP NANU. [In Ukrainian].

Prykhodniuk V. V. (2016). Taksonomizacija estestvenno- jazykovyh tekstov [Taxonomization of natural language texts]. International Journal «Information Models and Analyses», 5 (3), 270-284. [In Russian].

Dovgyi S., Stryzhak O. (2020). Transdisciplinary Fundamentals of Information-Analytical Activity. In: Ilchenko M., Uryvsky L., Globa L. (eds) Advances in Infor-mation and Communication Technology and Systems. MCT 2019. Lecture Notes in Networks and Systems, Vol. 152. Springer, Cham. doi: https://doi. org/10.1007/978-3-030-58359-0_7.

Guarino N. Understanding, Building, and Using Ontologies. Retrieved from http://ksi.cpsc.ucalgary.ca/ KAW/KAW96/guarino/guarino.html.

Les`ko O. N., Rogushyna Yu. V. (2017). Ispol’zovanie ontologii predmetnoj oblasti dlja snjatija omonimii v estestvenno-jazykovih tekstah [Using the ontology of the subject area to remove homonymy in natural language texts] Problemy prohramuvannia - Programming problems, 2, 61-71. [In Russian].

Antonov Ye. S. (2013). Razreshenie ontologicheskoj i jazykovoj omonimii imenovannyh sushhnostej s pomoshh’ju interpretacii dannyh ontologii [Resolving the ontological and linguistic homonymy of named entities by interpreting ontology data]. Вестник ТГПУ - Bulletin of TGPU, 8, 136. [In Russian].

Utt J., Padó S. (2011). Ontology-based distinction between polysemy and homonymy. Conference: Proceedings of the Ninth International Conference on Computational Semantics, 265-274.

Prokofyev R., Tonon A., Luggen M., Vouilloz L., Difallah D.E., Cudré-Mauroux P. (2015). SANAPHOR: Ontology-Based Coreference Resolution. In: Arenas M. et al. (eds) The Semantic Web - ISWC 2015. ISWC 2015. Lecture Notes in Computer Science, Vol 9366. Springer, Cham. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-25007- 6_27.

Taheri A., Shamsfard M. (2013). Instance Coreference Resolution in Multi-ontology Linked Data Resources. In: Takeda H., Qu Y., Mizoguchi R., Kitamura Y. (eds) Semantic Technology. JIST 2012. Lecture Notes in Computer Science, vol 7774. Springer, Berlin, Heidelberg. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-642- 37996-3_9.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-22

Як цитувати

Мінцер, О. П., Попова, М. А., Ладичук, О. К., & Кошова, С. П. (2021). ВИКОРИСТАННЯ ТАКСОНОМІЇ В УДОСКОНАЛЕННІ КОНТЕНТУ ПІСЛЯДИПЛОМНОГО НАВЧАННЯ. Медична інформатика та інженерія, (3), 33–40. https://doi.org/10.11603/mie.1996-1960.2020.3.12391

Номер

Розділ

Статті