АКАДЕМІЧНА УСПІШНІСТЬ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ ТА ВПЛИВ ПАНДЕМІЇ COVID-19: ЩО Є ВИЗНАЧАЛЬНИМ?
DOI:
https://doi.org/10.11603/1811-2471.2025.v.i3.15558Ключові слова:
студенти, локдаун, COVID-19, кортизол слини, етнічна належність, стать, середній бал, академічна успішністьАнотація
РЕЗЮМЕ. Навчання студентів-медиків зазвичай пов’язане зі стресом, який є поширеною проблемою та впливає на психологічне благополуччя і академічну успішність.
Дослідження мало на меті вивчити вплив етнічної належності, статі та віку на успішність студентів в умовах першого локдауну через пандемію COVID-19, та після повернення до звичайного режиму навчання.
Матеріал і методи. До дослідження були залучені студенти І–VІ курсів ТНМУ, які у період локдауну (березень–травень 2020) перебували в ізоляції у гуртожитках (іноземні студенти з Індії (група 1) і країн Африки (група 2)) та українські студенти, які знаходилися вдома (група 3). Досліджували вміст кортизолу в слині та підсумковий середній річний бал у 2020 та 2021 рр.
Результати. До дослідження було залучено 769 студентів (399 (51,89 %) чоловіків і 370 (48,11 %) жінок). З них 439 індійських (57,09 %), 290 африканських (37,71 %) і 40 українських студентів (5,20 %), середній вік обстежених становив (20,61±2,19) років. Додатково виділили підгрупи: 17–19 років, 20–24 роки та 25–29 років.
Академічна успішність у 2021 р. була вищою, порівняно з 2020 р., серед індійських та африканських студентів, а у групі українських показник мав лише тенденцію до зростання, але був найвищим. Така ж картина спостерігалася у студентів-жінок.
Середній бал успішності у загальній когорті був вищим у групі студентів 25–29 років. У вікових групах 17–19 та 20–24 роки успішність українських студентів була вищою, порівняно з індійськими та африканськими студентами, але при порівнянні всередині групи складала 4,62±0,43 vs 4,26±0,30 у 2020 році та 4,68±0,33 vs 4,40±0,28 у 2021 році, відповідно в групах 20–24 та 17–19 років.
Загалом 62,03 % усіх учасників мали концентрацію кортизолу, що перевищувала медіану, а у 17,43 % випадків була вищою за 95-й перцентиль. Лише жінки індійського походження мали достовірно вищі рівні кортизолу, порівняно з чоловіками тієї ж етнічної групи та загалом. Високий рівень кортизолу асоціювався з достовірно нижчою успішністю.
У чоловіків успішність у 2021 році була вищою у групах індійських та африканських студентів незалежно від рівня кортизолу. А серед жінок з усіх країн – при рівні кортизолу вищому за 95-й перцентиль показники мали лише деяку тенденцію до покращення.
Висновки. Проведене нами дослідження демонструє, що висока інтенсивність стресу, спричинена локдауном, пов’язана з погіршенням академічної успішності і залежить від етнічної групи, статі (жіночої) та віку студентів. Отже, соціокультурні особливості та формат навчання мають значний вплив на успішність навчання студентів-медиків.
Посилання
Goberlânio De Barros P, Carlos S, Lima De Oliveira A, et al. Distance learning during social seclusion by COVID-19: Improving the quality of life of undergraduate dentistry students. Eur J Dent Educ. 2020;25(2):124–134. DOI: 10.1111/eje.12583. DOI: https://doi.org/10.1111/eje.12583
Zhao L, Sznajder K, Cheng D, Wang S, Cui C, Yang X. Coping Styles for Mediating the Effect of Resilience on Depression Among Medical Students in Web-Based Classes During the COVID-19 Pandemic: Cross-sectional Questionnaire Study. J Med Internet Res. 2021;23(6):e25259. DOI: 10.2196/25259. DOI: https://doi.org/10.2196/25259
Brooks SK, Webster RK, Smith LE, et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. Lancet. 2020;395(10227):912–920. DOI: 10.1016/S0140-6736(20)30460-8. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8
Mamun MA, Griffiths MD. First COVID-19 suicide case in Bangladesh due to fear of COVID-19 and xenophobia: Possible suicide prevention strategies. Asian J Psychiatr. 2020;51:102073. DOI: 10.1016/j.ajp.2020.102073. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.102073
Dsouza DD, Quadros S, Hyderabadwala ZJ, et al. Aggregated COVID-19 suicide incidences in India: fear of COVID-19 infection is the prominent causative factor. Psychiatry Res. 2020;290:113145. DOI: 10.1016/j.psychres.2020.113145. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113145
Mamun MA, Griffiths MD. A rare case of Bangladeshi student suicide by gunshot due to unusual multiple causalities. Asian J Psychiatr. 2020;1;49:101951. DOI: 10.1016/j.ajp.2020.101951. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.101951
Elmer T, Mepham K, Stadtfeld C. Students under lockdown: comparisons of students’ social networks and mental health before and during the COVID-19 crisis in Switzerland. PLoS One. 2020;15(7):e0236337. DOI: 10.1371/ journal.pone.0236337. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0236337
Viola TW, Nunes ML. Social and environmental effects of the COVID-19 pandemic on children. J Pediatr (Rio J). 2022;98 Suppl 1:S4–S12. DOI: 10.1016/j.jped.2021. 08.003. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jped.2021.08.003
Singh S, Roy D, Sinha K, et al. Impact of COVID-19 and lockdown on mental health of children and adolescents: a narrative review with recommendations. Psychiatry Res. 2021;293:113429. DOI: 10.1016/j.psychres. 2020.113429. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113429
Cao W, Fang Z, Hou G, et al. The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Res. 2020;287:112934. DOI: 10.1016/j.psychres.2020.112934. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934
Sahu P. Closure of universities due to Coronavirus disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus. 2020;12(4):e7541. DOI: 10.7759/cureus.7541. DOI: https://doi.org/10.7759/cureus.7541
Abdullah H, Lynch S, Aftab S, et al. Characteristics of Calls to a COVID-19 Mental Health Hotline in the First Wave of the Pandemic in New York. Community Ment Health J. 2021;57(7):1252–1254. DOI: 10.1007/s10597-021-00868-9. DOI: https://doi.org/10.1007/s10597-021-00868-9
Rajkumar RP. COVID-19 and mental health: a review of the existing literature. Asian J Psychiatr. 2020;52:102066. DOI: 10.1016/j.ajp.2020.102066. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.102066
Yasgur BS. ‘Staggering’ increase in COVID-linked depression, anxiety. Medscape. 2020 [cited 2022 Dec 26]. Available from: https://www.medscape.com/viewarticle/ 934882
Korda M, Shulhai A, Shevchuk O, et al. Psychological well-being and academic performance of Ukrainian medical students under the burden of war: a cross-sectional study. Front Public Health. 2024;12:1457026. DOI: 10.3389/fpubh.2024.1457026. DOI: https://doi.org/10.3389/fpubh.2024.1457026
Srichawla BS, Khazeei Tabari MA, Găman M-A, et al. War on Ukraine: Impact on Ukrainian Medical Students. Int J Med Students. 2022;10(1):15–17. DOI: 10. 5195/ijms.2022.1468. DOI: https://doi.org/10.5195/ijms.2022.1468
McKinley B, Daines B, Allen M, et al. Mental health and sleep habits during preclinical years of medical school. Sleep Med. 2022;100:291–297. DOI: 10.1016/j.sleep. 2022.09.001. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sleep.2022.09.001
Quek TTC, Tam WWS, Tran BX, et al. The global prevalence of anxiety among medical students: a meta-analysis. Int J Environ Res Public Health. 2019;16(15):E2574. DOI: 10.3390/ijerph16152735. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph16152735
Kokun O, Bezverkhyi O. Ukrainian students’ personal resources and resistance to war stress: a cross-sectional survey. J Loss Trauma. 2024;29(9):976–993. DOI: 10.1080/15325024.2024.2325084. DOI: https://doi.org/10.1080/15325024.2024.2325084
Ansert E, Rushing CJ. Feeling the burnout: perceptions of burnout, anxiety, depression, and personal achievement in US podiatric medical students. J Foot Ankle Surg. 2021;60(5):747–752. DOI: 10.1053/j.jfas.2021. 02.007. DOI: https://doi.org/10.1053/j.jfas.2021.02.007
Zhang Y, Bao X, Yan J, et al. Anxiety and depression in Chinese students during the COVID-19 pandemic: a meta-analysis. Front Public Health. 2021;9:697642. DOI: 10.3389/fpubh.2021.697642. DOI: https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.697642
Wolf TM. Stress, coping and health: enhancing well-being during medical school. Med Educ. 1994;28(1):8–17. DOI: 10.1111/j.1365-2923.1994.tb02679.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1994.tb02679.x
Birch E, de Wolf M. A novel approach to medical school examinations during the COVID-19 pandemic. Med Educ Online. 2020;25(1):1785680. DOI: 10.1080/10872981. 2020.1785680. DOI: https://doi.org/10.1080/10872981.2020.1785680
Shetty S, Shilpa C, Dey D, et al. Academic crisis during COVID-19: online classes, a panacea for imminent doctors. Indian J Otolaryngol Head Neck Surg. 2022; 74(1):45. DOI: 10.1007/s12070-020-02224-x. DOI: https://doi.org/10.1007/s12070-020-02224-x
Zhai Y, Du X. Mental health care for international Chinese students affected by the COVID-19 outbreak. Lancet Psychiatry. 2020;7(4):e22. DOI: 10.1016/S2215-0366(20)30089-4. DOI: https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30089-4
Jia Q, Qu Y, Sun H, Huo H, Yin H, You D. Mental Health Among Medical Students During COVID-19: A Systematic Review and Meta-Analysis. Front Psychol. 2022;13:846789. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.846789. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.846789
Ahmad OB, Boschi-Pinto C, Lopez AD, Murray CJL, Lozano R, Inoue M. Age standardization of rates: a new WHO standard. GPE Discussion Paper Series: No.31. Geneva: World Health Organization; 2001.
Gopalakrishnan L, El Ayadi A, Diamond-Smith N. The role of community-level men’s and women’s inequitable gender norms on women’s empowerment in India: a multilevel analysis using India’s National Family Health Survey–5. PLoS One. 2024;19(12):e0312465. DOI: 10.1371/journal.pone.0312465 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0312465
Marques-Pinto A, Curral L, Costa MR, et al. Perceived Stress, Well-Being, and Academic Performance of University Students During the First COVID-19 Lockdown: A Study of Portuguese, Spanish, and Brazilian Students. Healthcare (Basel). 2025;13(2):371. DOI: 10.3390/healthcare13040371. DOI: https://doi.org/10.3390/healthcare13040371
Yousif MA, Arbab AH, Yousef BA. Perceived Academic Stress, Causes, and Coping Strategies Among Undergraduate Pharmacy Students During the COVID-19 Pandemic. Adv Med Educ Pract. 2022;13:189–197. DOI: 10.2147/AMEP.S350562. DOI: https://doi.org/10.2147/AMEP.S350562
Sundarasen S, Chinna K, Kamaludin K, et al. Psychological impact of COVID-19 and lockdown among university students in Malaysia: implications and policy recommendations. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(17):6206. DOI: 10.3390/ijerph17176206. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17176206
Saeed AA, Al Zamel AM, Abass AA, et al. Psychological impact and coping mechanisms among Sudanese medical students: a study on anxiety, depression, behavioral, and cognitive changes post COVID-19 lockdown and ongoing conflict. BMC Psychol. 2025;13(1):37. DOI: 10.1186/s40359-025-02347-2. DOI: https://doi.org/10.1186/s40359-025-02347-2
Griffin SM, Lebedová A, Cruwys T, et al. Identity change and the transition to university: implications for cortisol awakening response, psychological well-being and academic performance. Appl Psychol Health Well Being. 2025;17(1):e12608. DOI: 10.1111/aphw.12608. DOI: https://doi.org/10.1111/aphw.12608