ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНЦІЙ ЛІКАРІВ-ІНТЕРНІВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • О. Б. Волошина Одеський національний медичний університет МОЗ України
  • І. В. Балашова Одеський національний медичний університет МОЗ України
  • І. С. Лисий Одеський національний медичний університет МОЗ України
  • О. Р. Дукова Одеський національний медичний університет МОЗ України
  • О. В. Найдьонова Одеський національний медичний університет МОЗ України
  • В. О. Збітнєва Одеський національний медичний університет МОЗ України
  • В. В. Саморукова Одеський національний медичний університет МОЗ України
  • К. А. Українська Одеський національний медичний університет МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/1811-2471.2024.v.i1.14444

Ключові слова:

компетентнісний підхід, вища медична освіта, компетентність, дистанційне навчання, лікарі-інтерни

Анотація

РЕЗЮМЕ. Сучасний освітній процес зазнає значних трансформацій і спрямований на підвищення якості та ефективності навчання. Компетентнісний підхід у післядипломній медичній освіті – актуальний напрям підготовки лікарів, який передбачає орієнтацію навчального процесу на формування та розвиток базових компетенцій лікаря, тобто вміння застосовувати теоретичні знання та практичні навички, вирішувати проблеми в різних сферах діяльності лікаря, бути комунікабельним з пацієнтом та його оточенням, вміти працювати в команді та аналізувати результати своєї роботи та роботи своїх колег.

Метою нашого дослідження було теоретико-методологічне обґрунтування засад та особливостей застосування компетентнісного підходу в підготовці лікарів-інтернів в умовах дистанційної форми навчання.

Матеріал і методи. Загальнонаукові: огляд та аналітичний аналіз спеціальної наукової літератури, нормативно-правової документації, систематизація та узагальнення даних.

Досі залишаються невирішеними питання щодо загальної оцінки набору компетенцій, особливо щодо цілісного підходу. На нашу думку, слід звернути увагу на вдосконалення підготовки компетентності «Робота експерта» та її оцінювання в післядипломній освіті сімейних лікарів. Семінарські заняття за сценарним методом дозволяють не лише надати знання, а й сформувати такі компетенції, як командна робота, визначення та заохочення лідерства, дотримання етичних принципів роботи.

Висновки. Компетентнісний підхід у післядипломній освіті сімейних лікарів – актуальний напрям медичної освіти, який передбачає вміння застосовувати теоретичні знання та практичні навички, цілісно вирішувати завдання в різних сферах діяльності лікаря, орієнтуючись на пацієнта та громаду. Оцінка компетентностей лікаря-інтерна потребує вдосконалення з урахуванням специфіки кожної компетенції, особливо компетенції «Холістичний підхід».

Посилання

Zakon Ukrayiny «Pro vyshhu osvitu» No 1556-VII (2023, 27 grudnya) [Law of Ukraine "On Higher Education" No 1556-VII (2023, December 27)]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].

Voronenko, Yu.V., Mincer, O.P., & Palagin, O.V. (2016). Pislyadyplomna medychna osvita – novi goryzonty y perspektyvy [Postgraduate medical education – new horizons and prospects]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 12-16. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mosv_ 2016_3_5 [in Ukrainian].

Mygal, A., Tramboveczka, N., Yeromenko, N., Ignashhuk, O., Artemenko, V., Stepurko, T., Voloshyna, I. & Yeremenko, O. (2021). Kompetentnisnyy pidkhid u medychniy osviti: metodychnyy posibnyk [Competency approach in medical education: methodical manual]. Kyiv: Natsionalne agentstvo iz zabezpechennya yakosti vyshhoyi osvity. Retrieved from: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/24359 [in Ukrainian].

Zalika Klemenc-Ketis (Ed.) (2019). European teaching agenda on quality and safety in family medicine approved and endorsed by EQuiP. Retrieved from: https://www.qualityfamilymedicine.eu/file/5977201e-a6cb-409e-a089-6fc0a7d5b175/European-Teaching-Agenda-Final.pdf.

Pro zatverdzhennya Polozhennya pro systemu bezperervnoho profesiynoho rozvytku fakhivtsiv u sferi okhorony zdorovya [On the approval of the Regulation on the system of continuous professional development of specialists in the field of health care]. Postanova Kabinetu Ministriv Ukraiyiny vid 14.07.2021 r. № 725: stanom na 19.12.2023 – Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 14.07.2021 No. 725: as of 19.12.2023 [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennya natsionalnoyi ramky kvalifikatsiy [On the approval of the national framework of qualifications]. Postanova Kabinetu Ministriv Ukraïny vid 23.11.2011 r. № 1341: stanom na 02.07.2020 On the approval of the national framework of qualifications – Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated November 23, 2011 No. 1341: as of July 2, 2020 [in Ukrainian].

Riznyk, O. & Zakusylov, T. (2019). Kompetentnisnyj pidxid v medychnij osviti [Competency approach in medical education]. Aktualni problemy ta perspektyvy rozvytku medychnoyi nauky ta osvity: zb. nauk. pr., prysvyach. 75-richchyu kaf. medycyny katastrof ta vijskovoyi medycyny Lviv. nats. med. un-tu im. Danyla Halytskoho – Current problems and prospects for the development of medical science and education: coll. of science pr., dedicate On the 75th anniversary of the café. disaster medicine and military medicine Lviv. national honey. University named after Danylo Halytskyi. Lviv. Retrieved from: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/ 12007 [in Ukrainian].

Koval, T.I., Syzova, L.M., Izyumska, O.M., Bodnar, V.A., Poltorapavlov, V.A., Kotelevska, T.M., Pryjmenko, N.O., Lymarenko, N.P., Marchenko, O.G. & Vacenko, A.I. (2022). Kompetentnisnyj pidkhid yak napryam rozvytku medychnoyi osvity [Competency approach as a direction of development of medical education]. Suchasni trendy rozvytku medychnoyi osvity: perspektyvy i zdobutky: materialy navch.-nauk. konf. z mizhnar. uchastyu, m. Poltava, 24 bereznya 2022 r – Modern trends in the development of medical education: prospects and achievements: educational and scientific materials. conf. from international participation, Poltava, March 24, 2022. Poltava. Retrieved from: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/18175 [in Ukrainian].

Sakevych, V.D., Trybrat, T.A. & Petrov, Ye.Ye. (2022). Kompetentnisnyj pidkhid do formuvannya praktychnykh navychok u vyshchiy medychnij osviti [A competent approach to the formation of practical skills in higher medical education]. Suchasni trendy rozvytku medychnoyi osvity: perspektyvy i zdobutky: materialy navch.-nauk. konf. z mizhnar. uchastyu, m. Poltava, 24 bereznya 2022 r. – Modern trends in the development of medical education: prospects and achievements: educational and scientific materials. conf. from international participation, Poltava, March 24, 2022. Poltava. Retrieved from: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/18683 [in Ukrainian].

Pasiyeshvili, L.M. & Zazdravnov, A.A. (2019). Komunikacijna kompetentnist simejnogo likarya – vid internatury do povsyakdennoyi prakty`chnoyi diyalnosti [Communication competence of a family doctor – from internship to everyday practical activities]. Simeyna medytsyna – Family medicine, 3(83), 31-33. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/simmed_2019_3_7 [in Ukrainian].

Olesen, F. & Maagaard, R. (2007). GP specialty training: a European perspective. Br. J. Gen. Pract., 57(545), 940-941. DOI: 10.3399/096016407782605009. PMID: 18252067; PMCID: PMC2084131.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-28

Як цитувати

Волошина, О. Б., Балашова, І. В., Лисий, І. С., Дукова, О. Р., Найдьонова, О. В., Збітнєва, В. О., … Українська, К. А. (2024). ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНЦІЙ ЛІКАРІВ-ІНТЕРНІВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ. Здобутки клінічної і експериментальної медицини, (1), 57–61. https://doi.org/10.11603/1811-2471.2024.v.i1.14444

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження