ПРОФІЛАКТИКА РОЗВИТКУ НЕСПРИЯТНИХ ПОВЕДІНКОВИХ ФАКТОРІВ СЕРЕД ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ У ПРАКТИЦІ ЛІКАРІВ ЗАГАЛЬНОЇ ПРАКТИКИ ТА ПЕДІАТРІВ

Автор(и)

  • Л. С. Бабінець Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • Н. Є. Боцюк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • І. М. Галабіцька Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/1811-2471.2023.v.i4.14315

Ключові слова:

профілактика, поведінкові фактори, діти, підлітки, загальна практика-сімейна медицина, педіатр, метод проектів

Анотація

Резюме. У сьогоднішній непростий для нашого народу час, коли тисячі українських дітей переживають жахіття війни, обов’язком суспільства є захист не лише фізичного, а й психічного здоров’я наших дітей та підлітків. Підлітки потребують особливої уваги, яка відрізняється від уваги до маленьких дітей і дорослих, оскільки вони переживають критичний перехідний період життя, який супроводжується швидким зростанням, фізичними та психологічними змінами.

Мета дослідження – проаналізувати проблеми профілактичної роботи серед підлітків, можливості їх вирішення та ефективність впровадження методу проектів через медико-соціальну діяльність серед підлітків у навчальний процес на кафедрі терапії та сімейної медицини медичного факультету.

Матеріал і методи. Для роботи над проектом «Лікувально-профілактична робота серед підлітків» була визначена цільова група дітей віком від 10 до 18 років. Усі учні групи були поділені на малі групи по три учні в кожній.

Результати. Під час реалізації проекту студенти проводили просвітницьку діяльність, спрямовану на популяризацію медико-соціальних знань у сфері охорони здоров’я підлітків серед учнів старших класів загальноосвітніх шкіл та коледжів. Це були доповіді та бесіди для підлітків про сексуальне здоров’я та венеричні захворювання, інфекції, що передаються статевим шляхом, та ВІЛ-інфекцію, образи та насильство в освітньому середовищі, соціальні мережі та віртуальне спілкування, самотність та домашнє насильство, шкоду куріння, алкоголю, вживання наркотиків і фактори, що впливають на цей стан; розробка пропозицій, рекомендацій щодо подолання проблеми.

Висновок. 1. Комплексний підхід до профілактичних заходів серед підлітків є важливою складовою збереження здоров’я підлітків.

  1. Проблеми медико-соціальних факторів, що впливають на здоров'я підлітка, включають не лише роботу сімейного лікаря чи державне регулювання, а й взаємодію з неурядовим сектором та розвиток молодіжного волонтерства.
  2. Участь у профілактичних заходах серед підлітків шляхом упровадження методу проектів сприяє оволодінню ними базовими знаннями, забезпечує формування професійних компетентностей, комунікативних та соціальних умінь, навичок, творчих здібностей.

Посилання

Harvey, J., Chadi, N., & Canadian Paediatric Society, Adolescent Health Committee (2016). Preventing smoking in children and adolescents: Recommendations for practice and policy. Paediatrics & child health, 21(4), 209-221. DOI: 10.1093/pch/21.4.209.

Babinets, L.S. (2022). Kompetentnisni pidkhody u pidhotovtsi kadriv za spetsialnistyu «Zahalna praktyka-simeyna medytsyna»: navchalno-metodychnyy posibnyk [Competency approaches in the training of personnel in the specialty "General practice-family medicine": educational and methodological manual]. Ternopil: Yu.V. Osadtsa [in Ukrainian].

Babinets, L.S. (2021). Aktualni aspekty vyshchoyi medychnoyi osvity za spetsialnistyu «Zahalna praktyka-simeyna medytsyna»: navchalno-metodychnyy posibnyk [Current aspects of higher medical education in the specialty "General practice-family medicine": educational and methodological manual]. Ternopil: Yu.V. Osadtsa [in Ukrainian].

Zakon Ukrayiny «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine "On Higher Education"] [Electronic resource]. – Retrieved from: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].

Proekt Zakonu Ukrayiny «Pro vnesennya zmin do deyakykh zakonodavchykh aktiv Ukrayiny shchodo realizatsiyi prav pidlitkiv u sferi okhorony zdorovya» [Draft Law of Ukraine "On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine on the Implementation of Adolescents' Rights in the Field of Health Care"]. [in Ukrainian].

Kvasko, O.Yu., & Kondaurova, A.Yu. (2021). Dosvid vykorystannya novitnikh suchasnykh metodiv navchannya v navchalnomu protsesi NMU imeni O. O. Bohomoltsya [The experience of using the latest modern teaching methods in the educational process of the National Medical University named after O. O. Bogomolets]. Actual problems of higher medical education and science: materials All Ukr. science and practice conf. interlocutor participation. Kharkiv: KhNMU [in Ukrainian].

Yehudina, E.D., Sapozhnychenko, LV., & Kozlova, Yu.V. (2019). Vprovadzhennya keys-metodu u formuvannya klinichnoho myslennya studentiv-medykiv [Implementation of the case method in the formation of clinical thinking of medical students]. Medychna osvita – Medical education, 2, 79-85 [in Ukrainian].

Buryak, O.G., Pavlyukovich, N.D., Pavlyukovich, O.V., & Chimpoi, K.A. (2019). Formuvannya klinichnoho myslennya studentiv za dopomohoyu sytuatsiynykh zavdan [Formation of clinical thinking of students using situational tasks]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 10-12 [in Ukrainian].

Lopina, N., & Zhuravlyova, L. (2018). Praktyko-oriyentovana metodyka keys-stadi v bezperervniy medychniy osviti na osnovi informatsiynykh veb-tekhnolohiy [Practically-oriented method of case study in continuous medical education based on information web technologies]. Neperervna profesiyna osvita: teoriya i praktyka (seriya: pedahohichni nauky) – Continuous professional education: theory and practice (series: pedagogical sciences), 3-4, 67-73 [in Ukrainian].

Mudryk, U.M., Boyarchuk, O.R., Volyanska, L.A., & Burbela, E.I. (2020). Vykorystannya aktyvnykh form navchannya ta suchasnykh informatsiynykh tekhnolohiy yak zasib intensyfikatsiyi navchalnoho protsesu [The use of active forms of learning and modern information technologies as a means of intensification of the educational process]. Medychna osvita – Medical education, 3, 94-99. DOI: 10.11603/me.2414-5998.2020.3.11447 [in Ukrainian].

Pertseva, T.O. (2018). Interaktyvni tekhnolohiyi navchalno-piznavalnoyi diyalnosti – innovatsiyni metody zmishanoho navchannya [Interactive technologies of educational and cognitive activity - innovative methods of mixed learning]. Medychna osvita – Medical education, 4, 73-76 [in Ukrainian].

Dashchuk, A.M., & Dobrzhanska, E.I. (2021) Rol naukovo-doslidnytskoyi roboty v rozvytku tvorchykh zdibnostey studenta [The role of research work in the development of creative abilities of a student]. Current issues of higher medical (pharmaceutical) education: today's challenges and prospects for their solution: materials of XVIII All Ukr. science and practice conf. Ternopil: TNMU, 173 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-19

Як цитувати

Бабінець, Л. С., Боцюк, Н. Є., & Галабіцька, І. М. (2023). ПРОФІЛАКТИКА РОЗВИТКУ НЕСПРИЯТНИХ ПОВЕДІНКОВИХ ФАКТОРІВ СЕРЕД ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ У ПРАКТИЦІ ЛІКАРІВ ЗАГАЛЬНОЇ ПРАКТИКИ ТА ПЕДІАТРІВ. Здобутки клінічної і експериментальної медицини, (4), 182–188. https://doi.org/10.11603/1811-2471.2023.v.i4.14315

Номер

Розділ

Погляд на проблему