КЛІНІЧНИЙ ВИПАДОК РОЗВИТКУ ІНФАРКТУ (НЕКРОЗУ) МІОКАРДА 2 ТИПУ, ІНДУКОВАНОГО ПРИЙОМОМ АНАБОЛІЧНИХ СТЕРОЇДІВ ТА БЕТА-АДРЕНОСТИМУЛЯТОРІВ

  • M. I. Shved ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського”
  • N. M. Kovbasa ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського”
  • L. V. Sadliy ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського”
  • N. M. Vivchar ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського”
  • O. A. Prokopovych ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського”
Ключові слова: інфаркт міокарда 2 типу, діагностика, лікування, β-адреностимулятори, анаболічні стероїди

Анотація

Факторами ризику та тригерами інфаркту міокарда (ІМ) у молодих людей можуть бути не традиційні серцево-судинні, а й інші причини, такі, як коронароспазм, зловживання наркотичними та іншими токсичними засобами (екзогенні глюкокортикоїди, анаболічні стероїди, β-адреностимулятори тощо), що пов’язано з активною рекламою бодібілдингу та препаратів, які сприяють нарощуванню м’язової маси і спалюванню жиру.

Мета дослідження – підвищити увагу та мотивацію лікарів до своєчасної діагностики та адекватного лікування інфаркту (некрозу) міокарда 2 типу на тлі прийому високих доз анаболічних стероїдів та β-адреностимуляторів.

Матеріали і методи. Проаналізовано клінічний випадок пацієнта з інфарктом міокарда на тлі прийому анаболічних стероїдів та β2-агоністів.

Результати досліджень та їх обговорення. Особливістю клінічних проявів, діагностики та лікування такого інфаркту (некрозу) міокарда 2 типу є наявність не лише інфарктоподібних електрокардіографічних змін, а й те, що початок хвороби проявляється нетиповим, “стертим” ангінозним синдромом на тлі гіпердинамічного синдрому (вираженої тахікардії та підвищеного систолічного артеріального тиску) й ознак гіперсимпатикотонії. Диференційно-діагностичними критеріями в таких випадках можуть бути інфарктоподібна елевація сегмента ST, але без реципрокності змін, відсутність локальних зон гіпо- та акінезів за даними ЕхоКГ, а також детальне з’ясування факторів ризику та можливих тригерів некротичних змін в міокарді. “Золотим стандартом” для диференційної діагностики в таких випадках вважають контрастну коронароангіовентрикулографію.

Висновки. Неконтрольований прийом пацієнтами молодого віку анаболічних стероїдів та β-адреностимулювальних засобів суттєво підвищує у них серцево-судинний ризик та може бути тригером розвитку зон некрозів міокарда (ІМ 2 типу). Лікування інфаркту міокарда унаслідок передозування β2-агоністів (зокрема кленбутиролу) повинно включати прийом β-адреноблокаторів в адекватних дозах, а також дезінтоксикаційну та антигістамінну терапію, що дозволяють досягти швидкого клінічного ефекту і попередити розвиток життєво небезпечних ускладнень.

Посилання

Major, R.W., Pierides, M., Squire, I.B., & Roberts, E. (2015). Bodybuilding, exogenous testosterone use and myocardial infarction. Q. J. Med, 108, 651-652. doi:10.1093/qjmed/hcu173.

Santos, R.P., Pereira, A., Guedes, H., Lourenço, C., Azevedo, J., & Pinto, P. (2015). Anabolic Drugs and Myocardial Infarction – A Clinical Case Report. Arq Bras Cardiol., 105 (3), 316-319. DOI: 10.5935/abc.20150111

Kassem, H.H., Dashti, R., & Al Jarallah, M. (2014). Anabolic Steroids and Testosterone Abuse; a Possible Cause of Myocardial Infarction in

Young Age. Exp Clin Cardiol., 20, 8, 2685-2687.

Yushchyk, L.V., Yavorskyi, O.H., Hayduk, A.B., Bevz, O.V., Mazur, N.A., Bevza, N.O., … & Triska, D.V. (2011). Infarkt miokarda v molodoho cholovika pid chas vzhyvannia anabolichnoho hormonu metandiienonu [Myocardial infarction in a young man during the use of an anabolic hormone methandinone.]. Medytsyna transportu Ukrayiny – Medicine of transport of Ukraine, 3, 73-78 [in Ukrainian].

Payne, J.R., Kotwinski, P.J., & Montgomery. H.E. (2004). Cardiac effects of anabolic steroids. Heart, 90, 473-475. doi: 10.1136/hrt.2003.025783

Kierzkowska, B., Stańczyk, J., & Kasprzak, J.D. (2005). Myocardial infarction in a 17-year-old body builder using clenbuterol. Circ J., 69 (9), 1144-1146.

Goldstein, D.R., Dobbs, T., Krull, B., & Plumb, V.J. (1998). Clembuterol and anabolic steroids: a previously unreported cause of myocardial infarction with normal coronary arteriograms. South Med J., 9 (8), 780-784.

Barry, A.R., & Graham, M.M. (2013). Case report and review of clenbuterol cardiac toxicity. Journal of Cardiology Cases, 8, 131-133.

Clenbuterol. Lexi-Comp, Inc (Lexi-ToxTM, version 1.11.0). Hudson, OH: Lexi-Comp, Inc.; 2013.

Stergiopoulos, K., Brennan, J.J., Mathews, R., Setaro, J.F., & Kort, S. (2008). Anabolic steroids, acute myocardial infarction and polycythemia: A case report and review of the literature. Vascular Health and Risk Management, 4 (6), 1475-1480.

Опубліковано
2019-02-05
Як цитувати
Shved, M. I., Kovbasa, N. M., Sadliy, L. V., Vivchar, N. M., & Prokopovych, O. A. (2019). КЛІНІЧНИЙ ВИПАДОК РОЗВИТКУ ІНФАРКТУ (НЕКРОЗУ) МІОКАРДА 2 ТИПУ, ІНДУКОВАНОГО ПРИЙОМОМ АНАБОЛІЧНИХ СТЕРОЇДІВ ТА БЕТА-АДРЕНОСТИМУЛЯТОРІВ. Вісник наукових досліджень, (4), 61-65. https://doi.org/10.11603/2415-8798.2018.4.9818
Номер
Розділ
ВНУТРІШНІ ХВОРОБИ