СТАН УВАГИ ДІТЕЙ СТАРШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗА РІЗНИХ ТИПІВ ПОГОДИ

Автор(и)

  • S. N. Vadzyuk ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського”
  • O. M. Ratynska ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського”
  • R. M. Shmata ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського”

DOI:

https://doi.org/10.11603/2415-8798.2017.3.8083

Ключові слова:

увага, старшокласники, погода, рівень нейротизму, екстраверсія, інтроверсія.

Анотація

Увага забезпечує пізнавальні процеси і є необхідним моментом набування знань, високої якості й продуктивності розумової роботи.

Мета дослідження – вивчити стан уваги у школярів 15–17 років залежно від статі, рівня нейротизму та екстра-інтровертованості за різних типів погоди.

Матеріали і методи. Обстежено 90 практично здорових учнів. Поширеним методом дослідження уваги є коректурна проба, якою ми скористались у своїх дослідженнях. Обстеження проводили у дні із І, ІІ та ІІІ типами погоди. У цій статті проаналізовано показники уваги: кількість правильно викреслених букв (m), продуктивність роботи (В), точність уваги (К), встановлено інтегральний показник стійкості уваги (А) в учнів старшого шкільного віку при різних типах погоди. Для визначення рівня нейротизму та екстра-інтровертованості ми використали підлітковий варіант опитувальника Айзенка. Обрахунки результатів проводили за t-критерієм Стьюдента та методами непараметричної статистики.

Результати досліджень та їх обговорення. Кількість проглянутих букв у старшокласників зменшується із погіршенням погодних умов. Отримані дані вказують на достовірне зниження продуктивності уваги в учнів 9–11 класів із погіршенням погодних умов. Точність та стійкість уваги були найкращими при сприятливій погоді, знижувалися при умовно-несприятливій і становили мінімальне значення за несприятливої погоди. Аналізуючи отримані результати, виявлено, що група осіб із високим нейротизмом є найбільш чутливою до зміни погодних умов, а учні із низьким нейротизмом – більш стійкими. Згідно з проведеними дослідженнями, в інтровертів-старшокласників спостерігалась тенденція до збільшення показників стану уваги порівняно з екстравертами.

Висновки. Встановлено, що для всіх дітей старшого шкільного віку стан уваги найкращий при І типі погоди. Несприятлива погода негативно впливала на стан уваги у школярів обстеженого контингенту. В осіб з високим рівнем нейротизму показники уваги зменшувалися з погіршенням погодних умов порівняно з учнями з низьким нейротизмом. Ми з’ясували, що в учнів старшого шкільного віку показники уваги знижувались, незалежно від екстра-інтроверсії.

Біографії авторів

S. N. Vadzyuk, ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського”

Кафедра нормальної фізіології, завідувач кафедри

R. M. Shmata, ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського”

Кафедра нормальної фізіології, старший лаборант

Посилання

Vadzyuk, S.N., Ratynska, O.M. & Barabash, A.A. (2017). Vadzyuk S.N. (Eds.) Stan uvahy u studentiv z riznymy typamy temperamentu [State attention to students with various types of temperament]. Zbirnyk materialiv naukovo-praktychnoi konferentsii «Dovkillia i zdorovia» – Proceedings of the Scientific Conference “Environment and Health”. Ternopil: Ukrmedknyha, 12–13 [in Ukrainian].

Vadzyuk, S.N., & Ratynska, O.N. (2006). Metod optymizatsiyi navchalnoho protsesu v starshoklasnykiv zahalnoosvitnikh shkil na osnovi vrakhuvannia pohodnykh umov [The method of optimization of educational process in high school students of secondary schools based on consideration of weather conditions]. Ukraina. Informatsiinyi lyst. Epub. 24.03. Bul. No 1, 66-2006 [in Ukrainian].

Kliauzze, V.P. (2011). Kurs lektsiy “Sanitariya i hihiyena pratsi” [Lectures “Sanitation and health”], 70 [in Ukrainian].

Kozhemyako, T.V., Makarenko, M.V., Furtatova, S.V. & Chernenko, N.P. (2010). Vehetatyvne zabezpechennia rozumovoi roboty pidlitkiv za umov riznoho tempu prediavlennia informatsii. [Vegetative providing mental work teens under conditions different rate filing information]. Visnyk Cherkaskoho universytetu – Vestnik Cherkassky University, Issue 180, 40-45 [in Ukrainian].

Turchina, V.V. & Zalata, O.A. (Eds.) A.I. Grigoryeva, Yu.V. Natochina, R.I. Sepiashvili, A.G. Gabibova, V.T. Ivanova, A.P. (2016). Savitskogo Osobennosti otrazhenya slukhovogo i zritelnogo vospriyatiya v strukture EEG-patterna u studentov. Nauchnyye trudy V Syezda fiziologov SNG, V Syezda biokhimikov Rossii, Konferentsii DFLIM. ACTA NATURAE [Features of the reflection of auditory and visual perception in the structure of the EEG pattern in students. Scientific works of the V Congress of Physiologists of the CIS, V Congress of Biochemists of Russia, Conference DFLIM. ACTA NATURAE]. SPETSVYPUSK. Vol. 1, 172 [in Russian].

Filimonov, N.B. (2000). Kompyuterna ekspres-metodyka dlia vyznachennia psykhofiziolohichnoho stanu lyudyny. Kultura zdorovia yak predmet osvity [Computer rapid method for determining psychophysiological state of man. Culture as a matter of health education]. Zbirnyk naukovo-metodychnykh prats – Collection of scientific works. Kherson: Oldi, 204-209 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-11-01

Як цитувати

Vadzyuk, S. N., Ratynska, O. M., & Shmata, R. M. (2017). СТАН УВАГИ ДІТЕЙ СТАРШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗА РІЗНИХ ТИПІВ ПОГОДИ. Вісник наукових досліджень, (3). https://doi.org/10.11603/2415-8798.2017.3.8083

Номер

Розділ

НЕВРОЛОГІЯ ТА ПСИХІАТРІЯ