СУЧАСНІ МАРКЕТИНГОВІ ТЕХНОЛОГІЇ В АПТЕЧНОМУ БІЗНЕСІ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2025.3.15661Ключові слова:
фармацевтичний ринок; аптечний бізнес; цифрова трансформація; аналітичні технології; інноваційний маркетинг; управління аптечною мережею; ефективність бізнес-процесів; клієнтська лояльність; якість обслуговування; конкурентоспроможність; адаптація до цифрового середовища.Анотація
Мета: розгляд актуальних маркетингових технік, які використовуються в аптечному бізнесі, з акцентом на оцінці їх дієвості, впливу на вибір покупців та можливості інтегрування цифрових засобів у діяльність аптечних закладів в умовах перетворення ринку та реагування на сучасні виклики. Матеріали і методи. У роботі використано комплексний підхід, що охоплює аналіз наукових досліджень, статистичних даних аптечного ринку, а також дослідження практик цифрового маркетингу в аптечному секторі. Методологічною основою стали методи зіставлення, узагальнення, впорядкування інформації та контент-аналізу відкритих джерел. Результати. Фармацевтичний сектор України демонструє позитивну динаміку: зростає частка вітчизняної продукції у грошовому вираженні та реалізація імпортних товарів у натуральному вимірі. Зміцнюються позиції дієтичних добавок у структурі продажів. Галузь орієнтується на цифрову трансформацію: упроваджуються хмарні сервіси, RFID, IoT, Big Data, автоматизовані системи управління запасами та персоналізовані маркетингові інструменти. Основні виклики – нестабільний попит, конкуренція з боку торговельних мереж, фінансова нестабільність через війну. Перспективи пов’язані з розвитком онлайн-аптек, упровадженням AR, блокчейн-технологій, інтеграцією із цифровою медичною інфраструктурою та активним використанням штучного інтелекту для оптимізації управлінських рішень і поліпшення якості обслуговування. Висновки. Сучасний фармацевтичний ринок вимагає упровадження новаторських підходів до управління, зокрема цифрової трансформації, аналітичних технологій та сучасного маркетингу. Це сприяє підвищенню продуктивності бізнес-процесів, поліпшенню якості обслуговування та зміцненню клієнтської прихильності. Адаптація до цифрового простору є ключовим чинником конкурентоспроможності аптечних мереж.
Посилання
Модернізація менеджменту та публічного управління в системі охорони здоров’я : колективна монографія / за ред. М.М. Шкільняка, Т.Л. Желюк. Тернопіль : Крок, 2020. 560 с.
Маркетингова політика комунікацій: стратегії, вітчизняна практика : навчальний посібник. Київ : Професіонал, 2019. 320 с.
Балабаниць А.В. Управління маркетинговою взаємодією як ключова функція маркетингового менеджменту. 2010. 508 с.
Астахова І.Е. Маркетинг : навчальний посібник. Харків : ХНЕУ, 2014. 208 с.
Бутенко Н.В. Основи маркетингу : навчальний посібник. Київ : Київський університет, 2017. 140 с.
Дмитрик К. Маркетингові комунікації під час війни: 2023 VS 2022. Аптека.ua. 2024. № 5(1426). URL: https://www.apteka.ua/article/685865 (дата звернення: 26.02.2024).
Яловега Н.І. Маркетингові комунікації в умовах війни: виклики й шляхи просування товарів. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. 2023. № 37. С. 373–379. URL: https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/824 (дата звернення: 25.02.2024).
Гарматюк О.В. Сучасна система збуту продукції підприємств. Інтелект ХХІ. 2018. № 3. С. 52–55.
Гарматюк О.В., Автомеєнко А.А. Маркетингова політика комунікацій у фармації. Економічні горизонти. 2017. № 1(2). С. 35–41. DOI: https://doi.org/10.31499/2616-5236.1(2).2017.113296
Дейнега І.О. Формування інформаційного потенціалу маркетингової діяльності підприємства. Науковий огляд. 2016. Т. 2. № 23. С. 1–14.
Мельник Ю.М. Особливості комплексу маркетингу в системі інноваційного розвитку фармацевтичних підприємств. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2017. № 4. С. 27–39.
Федорович Р.В. Розвиток маркетингу в умовах глобалізації: сучасні тенденції та перспективи. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/60832211.pdf (дата звернення: 24.12.2023).
Волкова М.В. Напрями вдосконалення маркетингової діяльності підприємства. Економіка та управління підприємствами. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. № 16.
Anymytsia E.H., Anymytsa P.E., Hlumov A.A. Іmportozameshchenіe v promyshlennom proyzvodstve rehiona: kontseptualno-teoretycheskye y prykkladnye aspekty. Ekonomika rehiona. 2015. № 3. Р. 163–164.
Hasenko Ya.O., Podkolzina M.V., Kurylenko Yu.Ie., Teterych N.V. Analiz zakupivel vyrobiv medychnoho pryznachennia za dopomohoiu informatsiino-analitychnoi platformy «Prozorro». Теоретичні та практичні аспекти дослідження лікарських рослин: матеріали IV Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф., м. Харків, 26–27 листопада 2020 р. С. 76.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).