ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ УПРАВЛІНСЬКИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ФАХІВЦІВ У СФЕРІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

Автор(и)

  • Б. М. Паласюк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-7684-8214
  • М. В. Ярема Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • М. Я. Кічула Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-1781-2529

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2025.2.15512

Ключові слова:

формування управлінських компетентностей; ключова; базова і спеціальна компетентності; інтерактивні методи навчання; навчальні тренінги; кейсстаді.

Анотація

Мета: вивчити особливості формування управлінських компетентностей менеджера медичних закладів з урахуванням особливостей медичної реформи, її прогнозованого впливу на соціальне життя людини. Матеріали та методи. Для досягнення мети дослідження використано метод аналізу та синтезу, а також метод узагальнення. Результати. Установлено, що системні зміни в галузі охорони здоров’я вимагають упровадження сучасної концепції управління і формування нової генерації керівних кадрів. Професійна компетентність управлінця в галузі охорони здоров’я є сукупністю ключової, базової і спеціальної компетентностей. Специфічні особливості управлінської компетентності керівників галузі охорони здоров’я зумовлені специфікою галузі, характером та змістом праці. Вони повинні не лише володіти високим рівнем медичних знань, а й орієнтуватися в питаннях фінансування, страхування, стратегічного планування й управління, уміти ухвалювати комплексні рішення та здійснювати контроль за їх виконанням, організовувати цілеспрямовану діяльність закладу. Нині в Україні гостра нестача фахівців-організаторів у сфері охорони здоров’я, які вміють ухвалювати відповідальні, самостійні й ефективні рішення стратегічного характеру актуалізує проблему побудови ефективної системи підготовки менеджерів у галузі охорони здоров’я і створення якісної освітньої бази з урахуванням найкращих здобутків провідних країн світу та реалій української системи охорони здоров’я. Одним із напрямів вирішення проблеми формування управлінських навичок у сфері охорони здоров’я може слугувати підхід, орієнтований на студента, та інтерактивні методи навчання, зокрема навчальні тренінги, кейсстаді та ін.

Посилання

Алексюк А. М. Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія. Київ : Либідь, 1998.560 c.

Біловус Л. І., Гомотюк О. Є., Федчишин Н. О. Пізнавальні властивості педагогічної комунікації. Медична освіта. Тернопіль : ТНМУ, 2020. № 3 (88). С. 126–130.

Брич В. Я., Ліштаба Л. В., Микитюк П. П. Компетентність менеджерів в системі охорони здоров’я : моногр. Тернопіль : ТНЕУ, 2018. 192 с.

Мельник Л. А. Сучасний керівник медичного закладу в умовах реформування здоровоохоронної галузі. Державне управління: удосконалення та розвиток, 2018. № 11. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/ ?op=1&z=1336.

Мельничук І. М. Формування соціальної компетентності майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей засобами навчальних тренінгів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2020. № 69. С. 36–39.

Шумська С. Є., Бучинська Т. В. Використання кейс-методу у професійному навчанні. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2013. №2(8). С. 277–280.

HBS Case Development // Harvard Business School. URL: http://www.hbs.edu/faculty/research/Pages/case-development.aspx (дата звернення 10.01.2017).

Patterson T., Champion H., Browning H., Torain D. et al. Addressing the Leadership Gap In Healthcare. Center for Creative Leadership, 2011. Internet resource Website [Cited 29 Jun 2019]. Available from URL: http://www.ccl.org/

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-24

Як цитувати

Паласюк, Б. М., Ярема, М. В., & Кічула, М. Я. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ УПРАВЛІНСЬКИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ФАХІВЦІВ У СФЕРІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (2), 84–88. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2025.2.15512

Номер

Розділ

Підготовка медичних кадрів