СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК ОБОВʼЯЗКОВА СКЛАДОВА ФАХІВЦЯ МЕДСЕСТРИНСТВА

Автор(и)

  • О. І. Пилипишин Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м. Тернопіль, Україна
  • С. В. Бондаренко Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м. Тернопіль, Україна
  • D. А. Шпак Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м. Тернопіль, Україна

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2023.2.14043

Ключові слова:

соціальна відповідальність, сестринська справа, аналіз концепції

Анотація

Мета: розкрити деякі аспекти соціальної відповідальності в сестринській справі як складову концепції, яка повністю пов’язана з контекстом і системою охорони здоров’я кожного суспільства.

Матеріали і методи. Використані матеріали досліджень вітчизняних та іноземних авторів. У дослідженні використовувалися: бібліосемантичний метод та метод системного аналізу. Дослідження проведено на основі аналізу компетентностей та практичних результатів, набутих здобувачами в процесі навчання для майбутньої професійної діяльності.

Результати. Оцінка підготовки медичної сестри, заснована на компетентності, а не встановлена освітня програма чи навчальний план, містить потенціал для майбутнього розвитку лідерства в сестринській справі як для освіти, так і для професійної практики в глобальній сестринській справі. Будь-який погляд на соціальну відповідальність і професію медсестри повинен розглядати складні питання, пов’язані з навчанням медсестер у всьому світі. Хоча існують визначені перешкоди для стандартизації медсестринської освіти, включаючи гендерні питання (проблеми медсестринства як жіночої роботи та гендерна дискримінація в усьому світі), мовні та культурні бар’єри, а також відмінності в освітніх програмах і моделях (від початкового рівня до докторського), є також потенційні рішення, які слід розглянути. Серед найбільш багатообіцяючих досягнень у покращенні глобальної освітньої та професійної практики медсестер є технологія, яка має потенціал для об’єднання сестринської справи в усьому світі. Дослідження було проведено з метою аналізу концепції соціальної відповідальності медсестри. Уточнення соціальної відповідальності медсестер і висвітлення її в сестринській справі безперечно приведуть до задоволеності пацієнтів і клієнтів, професійного розвитку та зниження витрат на охорону здоровʼя. Крім того, визначивши посередники, гальмівники та концепції соціальної відповідальності, медсестринські менеджери та медсестринські викладачі зможуть розробити та впровадити свою діяльність з управління та навчання на основі наукових висновків, які є необхідними для правильного навчання та реалізації.

Соціальна відповідальність тісно пов’язана з багатьма професіями, забезпечуючи важливу структуру для керівництва загальним розвитком таких професій та їх супутників. Крім того, вони розглядають соціальну відповідальність як тісно пов’язану з низкою гуманістичних побудов, включаючи права людини, соціальну справедливість і участь громади.

Одним із найважливіших факторів у вирішенні поточних і майбутніх питань соціальної відповідальності є створення глобального порядку денного для медсестринської освіти.

Висновок. Вивчення та врахування точок зору експертів із медсестринства, а також висновків раніше проведених досліджень із даної тематики можна використати для вжиття заходів з усунення бар’єрів і запобігання наданню якісного медсестринського догляду, охорони здоровʼя суспільства.

Біографії авторів

О. І. Пилипишин, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м. Тернопіль, Україна

PhD (Historical sciences), associate professor of the department of pedagogy of the higher school and social disciplines, I. Horbachevsky Ternopil National Medical University

С. В. Бондаренко, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м. Тернопіль, Україна

PhD (Historical sciences), associate professor of the department of pedagogy of the higher school and social disciplines, I. Horbachevsky Ternopil National Medical University

D. А. Шпак, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м. Тернопіль, Україна

graduate of the second master's level of higher education, majoring in "Nursing", I. Horbachevsky Ternopil National Medical University

Посилання

Ahmadi, K., Alvani, S.M., & Memarzade Tehran, Gh. (2011). Developing the social organizational responsiveness and providing a model for its conceptual extension in Iranian organizations. Industrial Management Journal of Islamic Azad University, 6(18).

Beikzad, J., Hoseinpour, A., & Hejazi Bavil, M. (2014). A Survey on the Relationship between responsibility and job satisfaction of nurses working in Teaching Hospitals Affiliated with Tabriz University of Medical Sciences. J. Hosp., 13(1).

Rafatian, A.H. (2006). Accepting responsibility. Tehran: Ashore Gate Pub.

Schwartz-Barcott, D., & Kim, H.S. (1986). A hybrid model for concept development. In: Chinn P.L., ed. Nursing Research Methodology Issues and Implementation. Rockville: Aspen.

Shaner-McRae, H., McRae, G., & Jas, V. (2007). Environmentally safe health care agencies: nursing's responsibility, Nightingale's Legacy. Online J. Issues Nurs., 12(2). DOI: https://doi.org/10.3912/OJIN.Vol12No02Man01

Kelley, M.A., Connor, A., Kun, K.E., & Salmon, M.E. (2008). Social responsibility: Conceptualization and embodiment in a school of nursing. Int. J. Nurs. Educ. Scholarsh, 5(1). DOI: https://doi.org/10.2202/1548-923X.1607

Spitzer, R. (2010). Social responsibility, the DNA of leadership. Nurse Leader, 8(1), 6. DOI: https://doi.org/10.1016/j.mnl.2009.11.001

Taghizadeh, H., & Soltani, G.H.R. (2010). Impact on business ethics and social responsibility of firms. Journal of Morality in Technology, 5.

Wyatt D.A. (2012). Nurses' responsibility for the future of nursing. Aron Journal, 95(5), 565-660. DOI: https://doi.org/10.1016/j.aorn.2012.03.007

Yazdan Panah, L., & Hekmat, F. (2014). Investigating the Factors Affecting the Social Responsibility of Youth (Study of Students of Shahid Bahonar University of Kerman. Iran social studies, 8(2).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-24

Як цитувати

Пилипишин, О. І., Бондаренко, С. В., & Шпак D. А. (2023). СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК ОБОВʼЯЗКОВА СКЛАДОВА ФАХІВЦЯ МЕДСЕСТРИНСТВА. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (2), 114–118. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2023.2.14043

Номер

Розділ

Підготовка медичних кадрів