ПРОМОЦІЯ ЗДОРОВ’Я ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ФОРМУВАННЯ САНОГЕННОГО МИСЛЕННЯ В МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2020.1.11195Ключові слова:
промоція здоров’я, саногенне мислення, саморегуляція, студентська молодь, наполегливість, рефлексивність, самовладання, висока опірність стресу, низька ригідність, емоційне переживання радостіАнотація
Мета: з’ясувати роль формування саногенного мислення студентів у промоції здоров’я; проаналізувати результати фактурної структури особистісно-поведінкових детермінант, які визначають розвиток саногенного мислення студентської молоді.
Матеріали і методи. Теоретичні: аналіз, порівняння, систематизація даних психологічної, педагогічної літератури з проблем саногенного мислення; емпіричні: методика виявлення саногенного (патогенного) мислення у студентів вищих навчальних закладів за Л. Рубцовою; методика діагностики рівня розвитку рефлексивності А. Карпова; тест на визначення ригідності Н. Левітова; чотирьохмодальний емоційний опитувальник за Л. Рабінович; шкала психологічного благополуччя К. Ріфф; методика діагностики типу емоційної реакції на вплив стимулу навколишнього середовища за В. Бойко; тест смисложиттєвих орієнтацій Дж. Крамбо і Л. Махоліка; оцінка рівня задоволеності якістю життя за Н. Водоп’яновою; методика «Мотивація успіху і страх невдачі» (А. Реан); методика дослідження вольової саморегуляції А. Звєрькова та Є. Ейдмана; опитувальник оцінки нервово-психічної стійкості; «Дослідження тривожності» (опитувальник Ч. Спілбергера в адаптації Ю. Ханіна); шкала соціальної адаптації Т. Холмса і Р. Раге; методика визначення типу особистості «Опитувальник Дженкінса»; Гісенський опитувальник психосоматичних скарг; методи математико-статистичної обробки емпіричних даних: методи описової статистики, метод рангової кореляції Пірсона, критерій Кайзера.
Результати. За результатами дослідження саногенного мислення у студентської молоді (на вибірці 175 осіб) з’ясовано, що існує прямий кореляційний зв᾽язок саногенного мислення з мотивацією на досягнення успіху (rху=+0,71); з нервово-психічною стійкістю (rху=+0,69); з рефлексивністю (rху=+0,77); з наполегливістю (rху=+0,54); з самовладанням (rху=+0,49) та обернений кореляційний зв᾽язок саногенного мислення з ригідністю (rху=-0,65) і опірністю до стресу (rху=-0,76).
Висновки. Для формування саногенного мислення у студентської молоді варто формувати якості та властивості, які були визначені в результаті факторного аналізу, серед яких: наполегливість, рефлексивність, самовладання, висока опірність стресу, низька ригідність, емоційне переживання радості. Саногенне мислення має на меті управління своїми емоціями, воно зменшує внутрішній конфлікт, напруженість та може зміцнювати здоров’я в результаті рефлексивного аналізу проблемних ситуацій.
Посилання
Hilman, A.Yu. (2017). Psykholohichni umovy formuvannia sanohennoho myslennia studentskoi molodi [Psychological conditions for the formation of sanogenic thinking of student youth]. Extended abstract of Candidate’s thesis. Ostroh [in Ukrainian].
Hilman, A.Yu. (2014). Sanohenne myslennia yak umova pidtrymky psykhichnoho zdorovia studentskoi molodi [Sanogenic thinking as a condition for supporting the mental health of student youth]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia “Psykholohichni nauky” – Scientific Bulletin of the Kherson State University. Series “Psychological Sciences”, 2, 41-46 [in Ukrainian].
Hilman, A.Yu. (2016). Sanohenne myslennia yak sposib zapobihannia psykhosomatychnykh zakhvoriuvan molodi [Sanogenic thinking as a way of preventing psychosomatic diseases of youth]. Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia “Kliuchovi pytannia naukovykh doslidzhen u sferi pedahohiky ta psykholohiyi u XXI st.” – International Scientific and Practical Conference “Key Issues in Scientific Research in the Field of Pedagogy and Psychology in the 21st Century”, Lviv [in Ukrainian].
Izard, K.E. (1980). Emotsii cheloveka [Emotions of human]. Moscow: Publishing house MSU [in Russian].
Makarenko, Yu.A. (2000). Sistemnaya organizatsiya emotsionalnogo povedeniya [Systemic organization of emotional behavior]. Moscow [in Russian].
Morozyuk, S.N., & Miroshnik, E.V. (2006). Sanogennyy stil myshleniya. Upravleniye emotsiyami. “Obida”. [Sanogenic Thinking Style. Managing emotions. “Insult”]. Moscow KIP [in Russian].
Orlov, Yu.M. (2003). Sanogennoye myshleniye [Sanogenic thinking]. Moscow [in Russian].
Nikiforov, G.S., Ananiev, V.A., & Gurevich, I.N. (2000). Psikhologiya zdorovya [Psychology of health]. Nikiforov, G.S. (Ed.). St. Petersburg: Publishing house of St. Petersburg un-ty [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).