THE INFLUENCE OF DIGITAL LIFESTYLE ON THE SOCIAL-PSYCHOLOGICAL ADAPTATION OF YOUTH
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2025.1.15334Keywords:
Internet space; digital lifestyle; digital technologies; youth; socio-psychological adaptation.Abstract
Purpose: analysis of the influence of digital lifestyle on the socio-psychological adaptation of youth, as well as identification of the main factors that contribute to or hinder this process. Materials and methods. To achieve the goal, the following methods were used in the work: statistical analysis and survey (when studying the role of the virtual environment in the process of youth socialization); comparison and analogy (when assessing the influence of social networks on the psychological state of youth); systematization and classification (when identifying the main negative and positive aspects of digital lifestyle that affect youth adaptation). The study used materials from the Kyiv International Institute of Sociology, scientific developments of scientists in this field, and the results of a survey of students at the Odessa National Medical University. Results. The study revealed that the most active users of Internet services are the young generation, which widely uses digital platforms for communication, learning, creativity, and the realization of their interests. The positive and negative aspects of the influence of social networks on the psychological state of youth were considered. The Internet space allows young people to be more integrated into society and pay more attention to the development of civic consciousness. One of the negative aspects is the manipulative influence of advertising, which contributes to the creation of consumer culture and the formation of stereotypes, and imposes social standards. Cyberstalking and cyberbullying pose even more negativity and threats to the socio-psychological adaptation of youth. The result of the study was the development of recommendations to minimize the negative impact of digital technologies on the socio-psychological adaptation of youth. Conclusions. Reducing the negative consequences of the impact of digital technologies on the socio-psychological adaptation of youth and promoting the harmonious development of the personality is possible by following the following recommendations: regulating time spent in the digital environment; developing critical thinking skills; forming real social connections; conscious consumption of content; maintaining mental health; information security and digital literacy; supporting education and self-development.
References
Mediasat. В Україні 78% населення регулярно користується інтернетом – дослідження КМІС. URL: https://mediasat.info/uk/2025/01/28/v-ukrayini-78-naselennya-regulyarno-korystuyetsya-internetom-doslidzhennyakmis/
Гречановська О.В., Мегем О.М., Потапюк Л.М. Вплив соціальних мереж на психологічний стан та самооцінку української молоді. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2023. Т. 34 (73). № 4. С. 60–66. DOI: https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.4/11. DOI: https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.4/11
Чекстере О.Ю. Вплив віртуального світу на соціальну адаптацію дітей. Освітній простір в контексті гуманістичної парадигми: психологічні пріоритети сучасності: збірник наукових праць / за ред. С.Д.Максименка. Київ-Оттава: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Canadian publishing office «Accent Graphics Communications & Publishing». 2021. С. 237–254. URL: https://fdotadotr.wordpress.com doi: 10.33531/farplss.2021.1.9 DOI: https://doi.org/10.33531/farplss.2021.1.9
Бугайова Н.М. Трансформація особистості в епоху цифрових технологій. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць. 2019. Випуск 16. С. 26–35. URL: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v9/i12/5.pdf
Ткачишина О.Р. Проблема соціально-психологічної адаптації студентів – майбутніх фахівців з комп’ютерних технологій. Педагогічні науки: зб. наук. праць. 2006 (41). С. 387–391. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5406/1/O_Tkachyshyna_PN_41_IL.pdf
Рудінська О. В., Дружкова І. С., Ярмола, Т. Є. Розвиток емоційного інтелекту в медичному менеджменті – запобігання конфліктам. Збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасний стан та перспективи розвитку науки, освіти і технологій». Кременчук, Україна. 2025. Ч. 2. С. 15–16. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/4adffffb-d90c-4bf1-9fb5-b6a6ac8d72a3/content
Рудінська О. В., Князькова В. Я. Формування професійної культури фахівців у медичній галузі. Забезпечення якості освіти у вищій медичній школі : наук.-метод. міжуніверситет. конф. з міжнар. участю. Одеський національний медичний університет. Одеса, 18–20 січня 2023. URL: https://repo.odmu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/13302/Rudinska.pdf?sequence=1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bulletin of Social Hygiene and Health Protection Organization of Ukraine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work is licensed under a Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the work published with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2. Authors are entitled to enter into a separate agreement on additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published in the magazine (eg work place in the electronic repository institution or publish monographs in part), provided that the reference to the first publication of this magazine.
3. Policy magazine allows and encourages authors placement on the Internet (eg, in storage facilities or on personal websites) manuscript of how to submit the manuscript to the editor and during his editorial processing, since it contributes to productive scientific discussion and positive impact on the efficiency and dynamics of citing published work (see. The Effect of Open Access).