FORMATION OF PERSONALITY THROUGH THE PRISM OF ENVIRONMENTAL EDUCATION OF STUDENTS: PROBLEMS AND PROSPECTS FOR DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2024.4.15208Keywords:
ecological education; ecological awareness; elements Earth; Fire; Water; Air.Abstract
Purpose: to analyze the impact of environmentally oriented measures on the formation of environmental awareness among students of general education schools in Ternopil city. Materials and Methods. The research methods include surveys, analysis, synthesis, and generalization. Results. The impact of environmentally focused activities on the formation of environmental awareness among students of general education schools is a significant and multifaceted aspect of modern education. Lessons, projects, and events dedicated to ecology help students gain knowledge about the environment, environmental problems, and their causes and consequences. This contributes to the formation of awareness of the importance of preserving natural resources and biodiversity. Younger students are less interested in outdoor activities, but this interest increases with age. Students of all age groups are well aware of the harm that human activities can cause to nature. All surveyed students actively participate in nature conservation activities, particularly sorting waste with their parents and throwing plastic into designated bins. The highest interest in nature conservation was shown by students aged 15–17. Conclusions. Children’s awareness of environmental issues and rules of behavior in nature is high. The survey confirms students’ interest in learning about the environment and understanding the “nature-human” problem in the modern world. The ability to apply theoretical knowledge and practical skills gained in the field of ecology to solve practical and theoretical tasks encountered in daily life plays a significant role in the formation of young people’s environmental awareness.
References
Клешня Г. М. Коеволюція системи «людина – суспільство – природа». Вісник Національного Авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія. 2021. № 2 (34). С. 53–57.
Bilyk Ya. Environmental culture of youth as the main step in the realization of the sustainable development strategy. Молода наука – 2023 : матеріали XVI університетської науково-практичної конференції студентів, аспірантів, докторантів та молодих вчених, м. Запоріжжя, 17–22 квітня 2023 р. Запоріжжя, 2023. С. 10–11.
Орденов С. С. Формування екологічної свідомості в умовах глобалізації. Вісник Національного Авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія. 2021. № 2. С. 46–50.
Білик Я. О., Катрук А. О. Mental Health and Eco-life: Rebuilding Lives for Ukrainian Youth. BIMCO 2024 : матеріали Буковинського міжнародного медико-фармацевтичного конгресу студентів і молодих учених, м. Чернівці, 2–5 квітня 2024 р. Чернівці, 2024. С. 173.
Гомонець С. Я., Чорній С. В., Білик Я. О., Лесняк-Мочук К., Чорній Н. В., Федонюк Л. Я. Екологічне виховання молоді на засадах стратегії сталого розвитку та в контексті екологічного світогляду. Медична освіта. 2022. № 2. С. 21–27.
Гобела В. В. Економіко-безпекова екологізація: теорія і практика : монографія. Львів : ЛьвДУВС, 2021. 244 с.
Грошовенко О. П. Світоглядно-екологічний підхід до змісту природничої освіти в школі I ступеня. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2017. № 2 (88). С. 96–100.
Федонюк Л. Я., Скиба О. І., Білик Я. О., Гливка Н. Б. Формування екологічної свідомості шляхом багатоступеневої екологічної освіти. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Біологія. 2021. Т. 81, № 4 (81). С. 37–42.
Пономарьов О. С. Духовність і відповідальність як чинник гармонізації взаємовідносин людини і природи. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарнотехнічної еліти : збірник наукових праць, м. Харків, вип. 47 (51). Харків, 2017. С. 36–45.
Степова О. В. Особливості інтегрування екологічної освіти в навчальний процес закладів вищої освіти. Екологічні науки. 2019. № 1 (24), т. 1. С. 138–143.
Євстігнєєв А. С. Екологічна безпека спеціального природокористування в Україні у контексті сталого розвитку: теоретико-правові аспекти : монографія. Київ : МПБП «Гордон», 2018. 494 c.
Bilyk Ya.O. Environmental culture and ecology education as the main goal of the sustainable development strategy. Сучасні аспекти медицини та фармації – 2023 : матеріали 83-ї всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених та студентів з міжнародною участю, м. Запоріжжя, 25–26 травня 2023 р. Запоріжжя, 2023. С. 64–65.
Fedoniuk L.Ya., Lesniak-Moczuk К., Davybida N.O., Bilyk Ya.О. Practical implementation of the international project “Four Elements of Nature: Harmony in Everyday Life”. Еколого-біологічна освіта в концепції «Єдине здоров’я» : матеріали Всеукраїнської конференції з міжнародною участю, м. Тернопіль, 27–29 квітня 2022 р. Тернопіль, 2022. С. 89–91.
Leśniak-Moczuk K., Fedoniuk L., Bilik Ja. Współpraca polsko-ukraińska w ramach projektu: Cztery elementy natury – harmonia w życiu codziennym. Gazeta Uniwersytecka Pracowników i Studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego. 2022. № 3 (122). P. 34–35.
Мартиняк Х., Білик Я. Формування особистості через призму екологічного виховання учнів: проблеми та перспективи розвитку. Майбутнє за наукою : матеріали XXVІІІ конгресу студентів та молодих учених, м. Тернопіль, 8–10 квітня 2024 р. Тернопіль, 2024. С. 324–325.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bulletin of Social Hygiene and Health Protection Organization of Ukraine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work is licensed under a Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the work published with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2. Authors are entitled to enter into a separate agreement on additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published in the magazine (eg work place in the electronic repository institution or publish monographs in part), provided that the reference to the first publication of this magazine.
3. Policy magazine allows and encourages authors placement on the Internet (eg, in storage facilities or on personal websites) manuscript of how to submit the manuscript to the editor and during his editorial processing, since it contributes to productive scientific discussion and positive impact on the efficiency and dynamics of citing published work (see. The Effect of Open Access).