FORMATION OF PERSONALITY THROUGH THE PRISM OF ENVIRONMENTAL EDUCATION OF STUDENTS: PROBLEMS AND PROSPECTS FOR DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2024.4.15208

Keywords:

ecological education; ecological awareness; elements Earth; Fire; Water; Air.

Abstract

Purpose: to analyze the impact of environmentally oriented measures on the formation of environmental awareness among students of general education schools in Ternopil city. Materials and Methods. The research methods include surveys, analysis, synthesis, and generalization. Results. The impact of environmentally focused activities on the formation of environmental awareness among students of general education schools is a significant and multifaceted aspect of modern education. Lessons, projects, and events dedicated to ecology help students gain knowledge about the environment, environmental problems, and their causes and consequences. This contributes to the formation of awareness of the importance of preserving natural resources and biodiversity. Younger students are less interested in outdoor activities, but this interest increases with age. Students of all age groups are well aware of the harm that human activities can cause to nature. All surveyed students actively participate in nature conservation activities, particularly sorting waste with their parents and throwing plastic into designated bins. The highest interest in nature conservation was shown by students aged 15–17. Conclusions. Children’s awareness of environmental issues and rules of behavior in nature is high. The survey confirms students’ interest in learning about the environment and understanding the “nature-human” problem in the modern world. The ability to apply theoretical knowledge and practical skills gained in the field of ecology to solve practical and theoretical tasks encountered in daily life plays a significant role in the formation of young people’s environmental awareness.

References

Клешня Г. М. Коеволюція системи «людина – суспільство – природа». Вісник Національного Авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія. 2021. № 2 (34). С. 53–57.

Bilyk Ya. Environmental culture of youth as the main step in the realization of the sustainable development strategy. Молода наука – 2023 : матеріали XVI університетської науково-практичної конференції студентів, аспірантів, докторантів та молодих вчених, м. Запоріжжя, 17–22 квітня 2023 р. Запоріжжя, 2023. С. 10–11.

Орденов С. С. Формування екологічної свідомості в умовах глобалізації. Вісник Національного Авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія. 2021. № 2. С. 46–50.

Білик Я. О., Катрук А. О. Mental Health and Eco-life: Rebuilding Lives for Ukrainian Youth. BIMCO 2024 : матеріали Буковинського міжнародного медико-фармацевтичного конгресу студентів і молодих учених, м. Чернівці, 2–5 квітня 2024 р. Чернівці, 2024. С. 173.

Гомонець С. Я., Чорній С. В., Білик Я. О., Лесняк-Мочук К., Чорній Н. В., Федонюк Л. Я. Екологічне виховання молоді на засадах стратегії сталого розвитку та в контексті екологічного світогляду. Медична освіта. 2022. № 2. С. 21–27.

Гобела В. В. Економіко-безпекова екологізація: теорія і практика : монографія. Львів : ЛьвДУВС, 2021. 244 с.

Грошовенко О. П. Світоглядно-екологічний підхід до змісту природничої освіти в школі I ступеня. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2017. № 2 (88). С. 96–100.

Федонюк Л. Я., Скиба О. І., Білик Я. О., Гливка Н. Б. Формування екологічної свідомості шляхом багатоступеневої екологічної освіти. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Біологія. 2021. Т. 81, № 4 (81). С. 37–42.

Пономарьов О. С. Духовність і відповідальність як чинник гармонізації взаємовідносин людини і природи. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарнотехнічної еліти : збірник наукових праць, м. Харків, вип. 47 (51). Харків, 2017. С. 36–45.

Степова О. В. Особливості інтегрування екологічної освіти в навчальний процес закладів вищої освіти. Екологічні науки. 2019. № 1 (24), т. 1. С. 138–143.

Євстігнєєв А. С. Екологічна безпека спеціального природокористування в Україні у контексті сталого розвитку: теоретико-правові аспекти : монографія. Київ : МПБП «Гордон», 2018. 494 c.

Bilyk Ya.O. Environmental culture and ecology education as the main goal of the sustainable development strategy. Сучасні аспекти медицини та фармації – 2023 : матеріали 83-ї всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених та студентів з міжнародною участю, м. Запоріжжя, 25–26 травня 2023 р. Запоріжжя, 2023. С. 64–65.

Fedoniuk L.Ya., Lesniak-Moczuk К., Davybida N.O., Bilyk Ya.О. Practical implementation of the international project “Four Elements of Nature: Harmony in Everyday Life”. Еколого-біологічна освіта в концепції «Єдине здоров’я» : матеріали Всеукраїнської конференції з міжнародною участю, м. Тернопіль, 27–29 квітня 2022 р. Тернопіль, 2022. С. 89–91.

Leśniak-Moczuk K., Fedoniuk L., Bilik Ja. Współpraca polsko-ukraińska w ramach projektu: Cztery elementy natury – harmonia w życiu codziennym. Gazeta Uniwersytecka Pracowników i Studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego. 2022. № 3 (122). P. 34–35.

Мартиняк Х., Білик Я. Формування особистості через призму екологічного виховання учнів: проблеми та перспективи розвитку. Майбутнє за наукою : матеріали XXVІІІ конгресу студентів та молодих учених, м. Тернопіль, 8–10 квітня 2024 р. Тернопіль, 2024. С. 324–325.

Downloads

Published

2024-08-30

How to Cite

PANCHYSHYN, N. Y., BILYK, Y. O., SMIRNOVA, V. L., & FEDONIUK, L. Y. (2024). FORMATION OF PERSONALITY THROUGH THE PRISM OF ENVIRONMENTAL EDUCATION OF STUDENTS: PROBLEMS AND PROSPECTS FOR DEVELOPMENT. Bulletin of Social Hygiene and Health Protection Organization of Ukraine, (4), 12–16. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2024.4.15208

Issue

Section

Health and society