ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЕМОЦІЙНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ СТУДЕНТІВ МОЛОДШИХ КУРСІВ ІЗ РОЗЛАДАМИ АДАПТАЦІЇ

Автор(и)

  • О. V. Kioseva Український науково-дослідний інститут соціальної і судової психіатрії та наркології МОЗ України, м. Київ

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2016.1.6592

Ключові слова:

розлади адаптації, студенти, молодь, стрес, університет.

Анотація

Мета – визначити особливості психоемоційного стану студентів молодших курсів для ранньої діагностики розладів адаптації.

Матеріали і методи. Проведено аналіз психічного стану 1076 студентів університету, визначено особливості психоемоційних характеристик у молоді. За допомогою агломеративного методу мінімальної дисперсії (кластеризація методом «k-серединних») представлено розподіл на три групи: практично здорові студенти, особи з ознаками порушення адаптації та ознаками розладів адаптації. У дослідженні застосовувалися клініко-анамнестичний, клініко-психопатологічний, психодіагностичний, математико-статистичний методи.

Результати. Доведено, що у 8,2% студентів молодших курсів психічний дистрес мав тенденцію до трансформації у клінічно окреслені розлади адаптації. Провідними психопатологічними проявами у студентів цієї групи є депресія, фобічна тривожність, міжособистісна сенситивність, соматизація.

Висновки. Розлади адаптації суттєво порушують соціальне функціонування студентів та призводять до навчальної дезадаптації. На підставі отриманих даних сформована науково обґрунтована модель ефективної медико-соціальної допомоги студентам із розладами адаптації.

Посилання

Aleksandrovskiy YU. A. Predboleznennyye sostoyaniya i pogranichnyye psikhicheskiye rasstroystva / YU. A. Aleksandrovskiy. – Moskva : Littera (Littera), 2010. – 272 s. – (Seriya «Prakticheskiye rukovodstva»).

Berezin F. B. Psikhicheskaya i psikhofiziologicheskaya adaptatsiya cheloveka / F. B. Berezin. – L., 1988. – S. 13–21.

Yermolayev O. YU. Matematicheskaya statistika dlya psikhologov: Uchebnik / O. YU. Yermolayev. – 2-ye izd., ispr. – Moskva : Moskovskiy psikhologo-sotsial'nyy institut : Flinta, 2003. – 336 s. – (Seriya «Biblioteka psikhologa»). – S. 29–52.

Kozhina G. M. Díagnostika porushen' adaptatsíí̈ u studentív molodshikh kursív vnz / G. M. Kozhina, M. V. Markova // Materíali nauk.-prakt. konf. z mízhnar. uch., prisvyachenoí̈ 150-ríchchyu kurortu «Berezovs'kí míneral'ní vodi» ta 50-ríchchyu kafedri psikhoterapíí̈ KHMAPO (Kharkív, Berezovs'kí Míneral'ní vodi, 10–12 zhovt. 2012 r.). – T. 2: Suchasní metodi díagnostiki, líkuvannyaí reabílítatsíí̈ psikhíchnikh í somatichnikh rozladív psikhogennogo pokhodzhennya (XV Platonívs'kí chitannya). – Kharkív, 2012. – S. 117–118.

Krasnova V. V. Sotsial'naya trevozhnost' i studencheskaya dezadaptatsiya [Elektronnyy resurs] / V. V. Krasnova, A. B. Kholmogorova // Psikhologicheskaya nauka i obrazovaniye: yelektron. nauch. zhurn. – 2011. – № 1. – S. 1–15. – Rezhim dostupa: http://www.psyedu.ru. – Nazvaniye s ekrana.

Psikhologicheskiye faktory emotsional'noy dezadaptatsii u studentov / Garanyan N. G., Kholmogorova A. B., Yevdokimova YA. G., Moskova M. V.// Voprosy psikhologii. – 2009. – № 3. – S. 16–26.

Tarabrina N. V. Praktikum po psikhologii posttravmaticheskogo stressa / N. V. Tarabrina. – Moskva, 2001. – S. 60.

Test differentsirovannoy samootsenki funktsional'nogo sostoyaniya / Doskin V. A., Lavrent'yeva N. A., Miroshnikov M. P., Sharay V. B. // Voprosy psikhologii. – 1973. – № 6. – S. 141–145.

Khalasyan A. A. «Statistica 6». Statisticheskiy analiz dannykh : uchebnik. / A. A. Khalasyan. – 3-ye izd. – Moskva : OOO «Binom-Press», 2008. – S. 220–240.

Shifner N. A. Kliniko-dinamicheskaya kharakteristika rasstroystv adaptatsii u studentov / N. A. Shifner, A. Ye. Bobrov, M. A. Kulygina // Uchenyye zapiski. – 2011. – № 18 (4). – S. 64–65 .

Derogatis L. SCL-90: An out-patients psychiatric rating scale-Preliminary Report / L. Derogatis, R. Lipman, L. Kovi // Psychopharmacology Bulletin. – 1973. – Vol. 9. (1). – P. 13–27.

Derogatis L. The SCL-90-R / L. Derogatis // Clinical Psychometric Research. – 1975. – Vol. 19. – P. 1–15.

Preventing mood and anxiety disorders in youth: a multi-centre RCT in the high risk offspring of depressed and anxious patients [Elektronic resource] / Nauta M. H1., Festen H., Reichart C. G.[et al.] // BMC Psychiatry. – 2012. – Apr 17. – Р. 31. – URL : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3403886/

Psychosomatic characterization of adjustment disorders in the medical settin: some suggestions for DSM –Y / L. Grassi [et al.] // J. Affect Disord. – 2007. – Vol. 101 (1-3). – P. 251–254.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-06-29

Як цитувати

Kioseva О. V. (2016). ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЕМОЦІЙНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ СТУДЕНТІВ МОЛОДШИХ КУРСІВ ІЗ РОЗЛАДАМИ АДАПТАЦІЇ. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (1). https://doi.org/10.11603/1681-2786.2016.1.6592

Номер

Розділ

Здоров'я населення: тенденції та прогнози