ПСИХООСВІТА У СИСТЕМІ МЕДИКО-СОЦІАЛЬНОЇ ДОПОМОГИ МОЛОДИМ ОСОБАМ ІЗ РОЗЛАДАМИ АДАПТАЦІЇ, ЯКІ ВЖИВАЮТЬ ПСИХОАКТИВНІ РЕЧОВИНИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2015.4.6069Ключові слова:
студенти, розлади адаптації, стрес, психоактивні речовини, психоосвіта, копінг-стратегії, самоорганізація “self-hеlp”.Анотація
Мета – розробити інтерактивний психоосвітній тренінг для надання своєчасної медико-соціальної допомоги молодим особам із розладами адаптації, які вживають психоактивні речовини (ПАР).
Матеріали і методи. У дослідженні взяв участь 381 студент І–ІІ курсів економічного факультету одного з університетів України. Проведений аналіз когнітивних, поведінкових адаптацій та емоційно-орієнтованих стратегій подолання складних життєвих ситуацій визначив переваги студентів у виборі послідовності їх застосування, частоти та різноманітності репертуару. Методи дослідження: соціально-демографічний, клініко-анамнестичний, клініко-психопаталогічний, психодіагностичний, статистичний.
Результати. На основі отриманих даних автором розроблено і впроваджено у навчально-виховну роботу ряду вишів психоосвітній лікувально-профілактичний інтенсивний тренінг за кейс-методом CBL з інтегрованою нейролінгвістичною технологією (NLP) – «Рефреймінг» для надання своєчасної медико-соціальної допомоги молодим особам з розладами адаптації, які вживають ПАР.
Висновки. Тренінг сприяє підвищенню соціально-психологічної адаптивності студентів за рахунок мобілізації їхніх внутрішніх резервів, відновлення упевненості в собі, зміни у ставленні молодих людей до стресових ситуацій і поведінкових реакцій, набуття навичок самоорганізації «self-hеlp», активізації якості «hardiness».
Посилання
Diagnostika koping-strategiy: adaptatsiya oprosnika COPE / Gordeyeva T. O., Osin Ye. N., Rasskazova Ye. I. [i dr.] // Psikhologiya stressa i sovladayushchego povedeniya v sovremennom rossiyskom obshchestve : materialy II mezhdunarodnoy nauch.-prakt. konf. – Kostroma, 23–25 sent. 2010. / pod red. T. L. Kryukovoy, M. V. Saporovskoy, S. A. Khazova. – Kostroma, 2010. – C. 195–197.
Yermolayev O. YU. Matematicheskaya statistika dlya psikhologov: uchebnik / O. YU. Yermolayev. – 2-ye izd., ispr. – Moskva : Moskovskiy psikhologo-sotsial'nyy institut : Flinta, 2003. – S. 29–52. – (Biblioteka psikhologa).
Kozhina G. M. Díagnostika porushen' adaptatsíí̈ u studentív molodshikh kursív VNZ / G. M. Kozhina, M. V. Markova // Materíali nauk.-prakt. konf. z mízh nar. uch., prisvyachenoí̈ 150-ríchchyu kurortu «Berezovs'kí míneral'ní vodi» ta 50-ríchchyu kafedri psikhoterapíí̈ KHMAPO, Kharkív, Berezovs'kí Míneral'ní vodi, 10–12 zhovt. 2012 roku. – T. 2 : Suchasní metodi díagnostiki, líkuvannya í reabílítatsíí̈ psikhíchnikh í somatichnikh rozladív psikhogennogo pokhodzhennya (XV Platonívs'kí chitannya). – Kharkív, 2012. – S. 117–118.
Krasik Ye. D. Nervno-psikhicheskiye zabolevaniya u studentov / Ye. D. Krasik, B. S. Polozhiy, Ye. A. Kryukov. – Tomsk, 1982. – S. 7.
Leont'yev D. A. Lichnostnyy potentsial: Struktura i diagnostika / D. A. Leont'yev. – Moskva : Smysl, 2011. – S. 662–668.
Moskova M. V. Lichnostnyye faktory emotsional'noy dezadaptatsii studentov: avtoref. dis. … kand. psikhol. nauk / M. V. Moskova. – Moskva, 2008. – S. 12–47.
Pavlova T. S. Psikhologicheskiye faktory sotsial'noy trevozhnosti v studencheskom vozdaste / T. S. Pavlova, A. B. Kholmogorova // Konsul'tativnaya psikhologiya i psikhoterapiya. – 2011. – № 1. – S. 29–43.
Pokushalova L. V. Metod case-study kak sovremennaya tekhnologiya professional'no-oriyentirovannogo obucheniya studentov / L. V. Pokushalova // Molodoy uchenyy. – 2011. – T. 2, № 5. – S. 155–157.
Psikhologicheskiye faktory emotsional'noy dezadaptatsii u studentov / Garanyan N. G., Kholmogorova A. B., Yevdokimova YA. G., Moskova M. V. // Voprosy psikhologii. – 2009. – № 3. – S. 16–26.
Rogacheva T. V. Predstavleniya o psikhologicheskoy ustoychivosti kak predposylke psikhologicheskogo zdorov'ya [Elektronnyy resurs] / T. V. Rogacheva // Meditsinskaya psikhologiya v Rossii: elektron. nauch. zhurn. – 2014. – № 4(27). – URL : http://mprj.ru
Stan psikhíchnogo zdorov'ya naselennya ta perspektivirozvitku psikhíatrichnoí̈ dopomogi v Ukraí̈ní / M. K. Khobzey, P. V. Voloshin, N. O. Maruta [ta ín.] // Ukraí̈ns'kiy vísn. psikhonevrol. – 2012. – T. 20, Vip. 3 (72). – S. 13–18.
Shifner N. A. Kliniko-dinamicheskaya kharakteristika rasstroystv adaptatsii u studentov / N. A. Shifner, A. Ye. Bobrov, M. A. Kulygina // Uchenyye zapiski. – 2011. – № 18 (4). – S. 64–69.
Adjustment Disorders Are Uniquely Suited for eHealth Interventions: Concept and Case Study [JMIR Ment Health. 2015] / Maercker A., Bachem R. C., Lorenz L. [et al.] // JMIR Ment Health. – 2015. – № 2(2). – Р. 15.
American Psychiatric Association Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). – Washington, DC, 2013. [Electronic resource]. – URL : 10.1176/appi.books.9780890425596.dsm07.[Cross Ref]
Bachem R. Ratgeber um nach einem Einbruch zurück in das gewohnte Leben zu finden / R. Bachem. – 2013. [Electronic resource]. – URL : http://www.mobi.ch/static/mobi.ch/content/documents/SV_Ratgeber/einbruch_meinzuhause_ratgeber_de.pdf
Carver C. S. Assessing coping strategies: A theoretically based approach / C. S. Carver, M. F. Scheier, J. K. Weintraub // Journal of Personality and Social Psychology. – 1989. – Vol. 56. – P. 420–470.
Comparison of two modes of stress measurement: Daily hassels and upflits versus major life events / Kanner A. D., Coyne J. C., Schaefer C., Lazarus R. S. // Journal of Behavioral Medicine. – 1981. – Vol. 4. – P. 1–39.
Efficacy of psychotherapy on diurnal cortisol patterns and suicidal ideation in adjustment disorder with depressed mood / Hsiao Fei-Hsiu, Lai Yu-Ming, Chen Yu-Ting [et al.] // Gen Hosp Psychiatry. – 2014. – № 36 (2). – Р. 214–219.
Preventing mood and anxiety disorders in youth: a multi-centre RCT in the high risk offspring of depressed and anxious patients [Electronic resource] / Nauta M. H., Festen H., Reichart C. G. [et al.] // BMC Psychiatry. – 2012. – Apr 17. – Р. 31. – URL : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3403886/
Weiten W. Psychology applied to modern life / W. Weiten, M. A. Lloyd // Wadsworth Cen-gage Learning. – 2008. – Vol. 19. – P. 11–15.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).