РОЛЬ КОМПЛЕКСНОГО УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ У СИСТЕМІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

Автор(и)

  • Н. Я. ПАНЧИШИН Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-5786-3083
  • І. О. ДМИТРУК Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • Н. О. ТЕРЕНДА Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-5655-4326
  • Н. О. СЛОБОДЯН Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0009-0000-6990-4188
  • В. Л. СМІРНОВА Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-7473-9826
  • Л. П. ЗАПОРОЖАН Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0009-0008-5588-0224

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2025.1.15345

Ключові слова:

якість; комплексне управління якістю; система охорони здоров’я; клінічний аудит; медичні послуги.

Анотація

Мета: вивчення ролі комплексного управління якістю медичних послуг у підвищенні якості закладів у системі охорони здоров’я. Матеріали та методи. Як підхід до аналізу даних було використано метод контент-аналізу з метою систематичного опрацювання, оцінювання та інтерпретації форми та змісту інформаційних джерел. Результати. Досягнення постійного поліпшення якості є фундаментальною основою підходів комплексного управління якістю (КУЯ) і безперервного поліпшення якості в системі охорони здоров’я. Мета КУЯ полягає в тому, щоб залучити та мотивувати всі рівні робочої сили закладу охорони здоров’я взяти на себе відповідальність за успіх організації. Важливо, щоб усі в організації працювали разом, щоб постійно вдосконалювати цільове рішення, а саме якість медичної допомоги, що надається пацієнтам, щоб задовольнити їхні потреби та очікування. Ключовим інструментом забезпечення та покращення якості медичних послуг є клінічний аудит, який дозволяє оцінювати відповідність надання медичної допомоги стандартам, виявляти недоліки та впроваджувати коригувальні заходи. Впровадження КУЯ в організаційний процес незмінно призводить до покращення рівня продуктивності цієї організації. Доведено, що це є статистично значущим результатом. Методологія КУЯ наголошує на задоволеності пацієнтів, виявленні загальноорганізаційних проблем, розвитку та просуванні відкритого прийняття рішень і серед співробітників, і серед пацієнтів. Висновки. Управління якістю передбачає підвищення безпеки пацієнтів, мінімізацію помилок та оптимізацію результатів надання медичної допомоги з використанням сучасних методологій, зокрема КУЯ, та безперервного поліпшення якості. КУЯ має вирішальне значення для надання високоякісних медичних послуг, досягнення задовільних результатів у галузі охорони здоров’я та виконання головної мети охорони здоров’я ‒ підвищення рівня задоволеності пацієнтів.

Посилання

Данько В.В. Удосконалення системи управління закладами охорони здоров’я на інноваційних засадах. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія : Економіка і управління. 2019. Т. 30(69). № 2. С. 102–110. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/UZTNU_econ_2019_30%2869%29_2_22

Ifeoluwa Mary Falade, Gideon Kwame Siaw Gyampoh, Emmanuel Onyekachi Akpamgbo, and al. A Comprehensive Review of Effective Patient Safety and Quality Improvement Programs in Healthcare Facilities. European Society of Medicine, 2024. Vol. 12, No 7. https://doi.org/10.18103/mra.v12i7.5649 DOI: https://doi.org/10.18103/mra.v12i7.5649

Микитюк П.П. Інноваційний менеджмент : навч. посібник. Тернопіль : ТНЕУ, 2019. 518 с.

Dinesh Arya. Use of Quality Management Tools and Methods Is Essential to Support Effective Governance of Healthcare Organizations. Asia Pacific Journal of Health Management, 2020; 15(1): i325. Р. 1–4. DOI: https://doi.org/10.24083/apjhm.v15i1.325

Nur Hidayah, Arbianingsih, ІlhamI. Тhe impact of integrated quality management-based health services on general hospital quality. Frontiers in Public Health, 2022. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.1011396 DOI: https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.1011396

Впровадження системи управління якістю у лікувально-профілактичних організаціях : навчальний посібник / В.В. Касянчук та ін. ; за ред. проф. В.А. Сміянова. Суми : Сумський державний університет, 2019. 246 с.

Шумкова О.В., Шумков І.В. Визначення основних елементів системи управління якістю медичних послуг. Приазовський економічний вісник. 2020. Випуск 4(21). С. 71–75.

Mustafa Rawshdeh, Heather Keathley, Shahed Obeidat, Raed Athamenh, Moayad Tanash, Dania Bani Hani. Factor Analysis of Quality Management Systems Implementation in Healthcare: An Online Survey. Healthcare, 2022; 10(10), 1828. https://doi.org/10.3390/healthcare10101828. DOI: https://doi.org/10.3390/healthcare10101828

Majdi M Alzoubi, KS Hayati, AM Rosliza, AA Ahmad, ZM Al-Hamdan. Total quality management in the health-care context: integrating the literature and directing future research. Risk Management and Healthcare Policy. 2019:12. Р. 167–177. DOI: https://doi.org/10.2147/RMHP.S197038

Русавська В.А., Таран М.Д. Теорія та практика управління якістю в історичній ретроспективі та їх вплив на сучасні концепції управління якістю. Економіка та суспільство. 2021. Випуск № 31. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-31-39 DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-31-39

Chakraborty, S., Kaynak, H., & Pagán, J. A. Bridging hospital quality leadership to patient care quality. International Journal of Production Economics, 2021; 233, 108010. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2020.108010 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2020.108010

Endeshaw, B. Healthcare service quality-measurement models: a review. Journal of Health Research. 2021. Vol. 35, No. 2. Р. 106-117. DOI: https://doi.org/10.1108/JHR-07-2019-0152

Модель системи аудиту якості медичних послуг у закладах охорони здоров’я / В.І. Довгань та ін. Клінічна та профілактична медицина. 2023. № 5. С. 82–89. https://doi.org/10.31612/2616-4868.5.2023.12 DOI: https://doi.org/10.31612/2616-4868.5.2023.12

Shah, A., Pereira, P., & Tuma, P. Quality improvement at times of crisis. BMJ, 2021. 373, n928. https://doi.org/10.1136/bmj.n928 DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.n928

Наказ МОЗ від 17.04.2023 р. № 716 «Про затвердження Примірного переліку Індикаторів якості надання первинної медичної допомоги»

Rezarta Kalaja, Sllavka Kurti, Redi Myshketa. Health care quality management: a systematic review on definition and evaluating methods. International Journal of Economics, Commerce and Management, United Kingdom, 2022. Vol. X, Issue 12. Р. 171–182. DOI: https://doi.org/10.11591/ijphs.v12i1.22240

Jennifer Dixon. Improving the quality of care in health systems: towards better strategies. Isr J Health Policy Res., 2021. 10:15. DOI: https://doi.org/10.1186/s13584-021-00448-y

Marsilio, M., Pisarra, M., Rubio, K., & Shortell, S. Lean adoption, implementation, and outcomes in public hospitals: Benchmarking the US and Italy health systems. BMC Health Services Research, 2022; 22(1), 122. https://doi.org/10.1186/s12913-022-07473-w DOI: https://doi.org/10.1186/s12913-022-07473-w

Рогачевський О.П. Теоретичні аспекти стратегічного управління якістю медичних послуг. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 5. № 4. С. 282–291.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-16

Як цитувати

ПАНЧИШИН, Н. Я., ДМИТРУК, І. О., ТЕРЕНДА, Н. О., СЛОБОДЯН, Н. О., СМІРНОВА, В. Л., & ЗАПОРОЖАН, Л. П. (2025). РОЛЬ КОМПЛЕКСНОГО УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ У СИСТЕМІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (1), 62–67. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2025.1.15345

Номер

Розділ

Управління охороною здоров'я