ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Н. Я. Панчишин Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-5786-3083
  • Я. О. Білик Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • В. Л. Смірнова Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-7473-9826
  • Л. Я. Федонюк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-4910-6888

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2024.4.15208

Ключові слова:

екологічне виховання; екологічна свідомість; стихії Земля, Вогонь, Вода, Повітря.

Анотація

Мета: проаналізувати вплив заходів екологічного спрямування на формування екологічної свідомості учнів загальноосвітніх шкіл міста Тернополя. Матеріали та методи. Для досягнення мети дослідження використано метод анкетування, аналізу та синтезу, а також метод узагальнення. Результати. Вплив заходів екологічного спрямування на формування екологічної свідомості учнів загальноосвітніх шкіл є дуже важливим і багатогранним аспектом сучасної освіти. Заняття, проєкти та заходи, присвячені екології, допомагають учням отримати знання про навколишнє середовище, екологічні проблеми та їх причини й наслідки. Це сприяє формуванню уявлень про важливість збереження природних ресурсів і біорізноманіття. Молодші школярі менше зацікавлені у відпочинку на природі, проте з віком такий інтерес зростає. Учні всіх вікових категорій добре ознайомлені зі шкодою, яку може спричиняти природі діяльність людини. Усі опитані учні активно долучаються до збереження природи, зокрема, разом із батьками сортують сміття, викидають пластик в окремі, призначені для цього смітники. Найвищу зацікавленість у збереженні природи виявлено у школярів віком 15–17 років. Висновки. Рівень обізнаності дітей з екологічної тематики та знання правил поведінки на природі є високим. Анкетування підтверджує зацікавленість учнів у пізнанні навколишнього середовища та розумінні проблеми «природа – людина» в сучасному світі. Здатність застосовувати теоретичні знання та практичні навички, набуті в галузі екології, для вирішення практичних і теоретичних завдань, які зустрічаються в повсякденному житті, відіграють значну роль у формуванні екологічної свідомості молоді.

Посилання

Клешня Г. М. Коеволюція системи «людина – суспільство – природа». Вісник Національного Авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія. 2021. № 2 (34). С. 53–57.

Bilyk Ya. Environmental culture of youth as the main step in the realization of the sustainable development strategy. Молода наука – 2023 : матеріали XVI університетської науково-практичної конференції студентів, аспірантів, докторантів та молодих вчених, м. Запоріжжя, 17–22 квітня 2023 р. Запоріжжя, 2023. С. 10–11.

Орденов С. С. Формування екологічної свідомості в умовах глобалізації. Вісник Національного Авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія. 2021. № 2. С. 46–50.

Білик Я. О., Катрук А. О. Mental Health and Eco-life: Rebuilding Lives for Ukrainian Youth. BIMCO 2024 : матеріали Буковинського міжнародного медико-фармацевтичного конгресу студентів і молодих учених, м. Чернівці, 2–5 квітня 2024 р. Чернівці, 2024. С. 173.

Гомонець С. Я., Чорній С. В., Білик Я. О., Лесняк-Мочук К., Чорній Н. В., Федонюк Л. Я. Екологічне виховання молоді на засадах стратегії сталого розвитку та в контексті екологічного світогляду. Медична освіта. 2022. № 2. С. 21–27.

Гобела В. В. Економіко-безпекова екологізація: теорія і практика : монографія. Львів : ЛьвДУВС, 2021. 244 с.

Грошовенко О. П. Світоглядно-екологічний підхід до змісту природничої освіти в школі I ступеня. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2017. № 2 (88). С. 96–100.

Федонюк Л. Я., Скиба О. І., Білик Я. О., Гливка Н. Б. Формування екологічної свідомості шляхом багатоступеневої екологічної освіти. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Біологія. 2021. Т. 81, № 4 (81). С. 37–42.

Пономарьов О. С. Духовність і відповідальність як чинник гармонізації взаємовідносин людини і природи. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарнотехнічної еліти : збірник наукових праць, м. Харків, вип. 47 (51). Харків, 2017. С. 36–45.

Степова О. В. Особливості інтегрування екологічної освіти в навчальний процес закладів вищої освіти. Екологічні науки. 2019. № 1 (24), т. 1. С. 138–143.

Євстігнєєв А. С. Екологічна безпека спеціального природокористування в Україні у контексті сталого розвитку: теоретико-правові аспекти : монографія. Київ : МПБП «Гордон», 2018. 494 c.

Bilyk Ya.O. Environmental culture and ecology education as the main goal of the sustainable development strategy. Сучасні аспекти медицини та фармації – 2023 : матеріали 83-ї всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених та студентів з міжнародною участю, м. Запоріжжя, 25–26 травня 2023 р. Запоріжжя, 2023. С. 64–65.

Fedoniuk L.Ya., Lesniak-Moczuk К., Davybida N.O., Bilyk Ya.О. Practical implementation of the international project “Four Elements of Nature: Harmony in Everyday Life”. Еколого-біологічна освіта в концепції «Єдине здоров’я» : матеріали Всеукраїнської конференції з міжнародною участю, м. Тернопіль, 27–29 квітня 2022 р. Тернопіль, 2022. С. 89–91.

Leśniak-Moczuk K., Fedoniuk L., Bilik Ja. Współpraca polsko-ukraińska w ramach projektu: Cztery elementy natury – harmonia w życiu codziennym. Gazeta Uniwersytecka Pracowników i Studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego. 2022. № 3 (122). P. 34–35.

Мартиняк Х., Білик Я. Формування особистості через призму екологічного виховання учнів: проблеми та перспективи розвитку. Майбутнє за наукою : матеріали XXVІІІ конгресу студентів та молодих учених, м. Тернопіль, 8–10 квітня 2024 р. Тернопіль, 2024. С. 324–325.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-30

Як цитувати

Панчишин, Н. Я., Білик, Я. О., Смірнова, В. Л., & Федонюк, Л. Я. (2024). ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (4), 12–16. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2024.4.15208

Номер

Розділ

Здоров'я і суспільство