ЗМІНА ОЦІНКИ ВАЖЛИВОСТІ УНІВЕРСАЛЬНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ ВИПУСКНИКАМИ МЕДИЧНОГО ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ. ПОВТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЧЕРЕЗ 14 РОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2024.2.14793Ключові слова:
медична освіта, універсальні компетенціїАнотація
Мета: з’ясування змін в оцінці важливості універсальних компетенцій випускниками медичного ЗВО через 14 років, виявлення основних тенденцій, нових потреб для обґрунтування шляхів їх забезпечення.
Матеріали і методи. Проведене анкетне опитування випускників ДНМУ в 2009–2010 і 2023 роках за європейською методикою, закладеною в проекті “TUNING”. Для опитування першої і другої груп використовувались анкети, які включали 30 універсальних компетенцій, відібраних європейськими експертами в галузі освіти. Респонденти оцінювали їх важливість за 4-бальною шкалою.
Результати. За результатами опитування, випускники в 2023 р. 24 компетенції вважають більш значущими, ніж випускники в 2009–2010 рр. За середньою оцінкою, в 2009–2010 рр. перші місця займали такі компетенції: здатність застосовувати знання на практиці (3,58), прагнення до успіху (3,56), турбота про якість (3,53). В 2023 р. пріоритети змінились і найбільші оцінки мали здатність працювати самостійно (3,94), робота в команді (3,81). На третьому місці залишилася турбота про якість (3,78).
При порівнянні середніх оцінок найбільша різниця була виявлена щодо таких компетенцій, як: елементарні навички роботи з компʼютером – 21 %, здатність працювати самостійно – 14,2 %, планування й управління часом – 12,4 %, прихильність до етичних цінностей – 12,1 %, робота в команді – 11,7 %, прийняття відмінностей і мультикультурності – 10,9 %, розуміння культури і звичаїв інших країн – 9,5 %.
Було порівняно оцінку важливості компетенції для професійної діяльності і її забезпечення навчанням випускниками в 2023 р. Найбільші відмінності мають елементарні навички роботи з компʼютером – на 42,5 %. На друге місце за різницею між потребою і набуттям під час навчання респонденти поставили знання другої мови (19,3 %). Як можна бачити, на перше місце вийшла компетенція, задовольнити набуття якої під час навчання не так вже й складно. Майже те саме і зі знанням другої мови. Необхідно лише вчасно переглядати зміст і якість викладання відповідних предметів.
Висновки. Виявлено нові тенденції в оцінці універсальних навичок випускниками медичного закладу вищої освіти, їх очікування від навчання обґрунтовує перегляд змісту і якості навчання деяких предметів. На перші два місця soft skills, з яких наразі випускники медичного ЗВО хотіли б більшої підготовки, вийшли елементарні навички роботи з компʼютером, знання другої мови.
Посилання
Metodychni recomendaciy shchodo rozroblennya standartiv vyshchoyi osvity [Methodological recommendations for the development of higher education standards]. Nakaz MON Ukrayiny vid 30.04.2020 p. № 584 – Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine dated April 30, 2020 No. 584 [in Ukrainian].
Buchinska, T.V. (2021). Zarubizhnya praktyka formuvannya universalnyh kompetentsiy suchasnogo fahivtsya v umovah revoluciy 4.0 [Foreign practice of the formation of universal competences of a modern specialist in the conditions of the revolution]. Ekonomika i suspilstvo – Economy and society, 26 [in Ukrainian].
Garaga, A. (2020). Formuvannya soft skills studentiv universitetu – perspektyvnyi napryamok pidvishchennya yakosti vyshchoi osvity [Formation of soft skills of university students is a promising direction for improving the quality of higher education]. Ekonomichniy visnyk universitetu – Economic Bulletin of the University, 47, 46-52 [in Ukrainian].
Shynkaruk-Dykovytska, M.M., Poberezhna, G.M., Fedyk, T.V., & Kovalchuk, L.O. (2017). Kompetentisniy pidhid ta formuvannya kluchovyh kompetentnostey v pidgotovtsi studentiv vyshchyh navchalnyh medichnih zakladiv [A competent approach and the formation of key competencies in the training of students of higher educational medical institutions]. Visnyk Vinnitskogo nationalnogo medichnogo universitetu – Bulletin of the Vinnytsia National Medical University, 1, 2(21), 319-323 [in Ukrainian].
Voronova, O.U., & Barchiy, M.S. (2022). Formuvannya profesiynyh ta universalnyh kompetenciy maybutnih fahivtsiv v umovah dysnanciynogo navchannya [Formation of professional and universal competencies of future specialists in distance learning]. Zhurnal suchasnoyi psyhologiy – Journal of modern psychology, 3(26), 28-32 [in Ukrainian].
Polozhennya pro formuvannya soft skills v uchasnykiv osvitnogo procesu Kharkivskogo nationalnogo pedagogichnogo universytetu im. G.S. Skovorody [Regulations on the formation of soft skills in the participants of the educational process of Kharkiv National Pedagogical University named after H.S. Skovoroda]. Retrieved from: https://hnpu.edu.ua>files>Formuvanya_soft_skills [in Ukrainian].
Shvedova, Y.V., Korotetska, E.S., & Kashkabash, D.E. (2022). Soft skills: analis rozvytku u zdobuvachiv vyshchoi osvity ta shlyahy vprovadzhennya v osvityiy process [Soft skills: analysis of development in higher education students and ways of implementation in the educational process]. Naukovi zapysky kafedry pedagogiky – Scientific notes of the department of pedagogy, 51, 78-94 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).