ОРГАНІЗАЦІЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ДОНЕЦЬКОМУ НАЦІОНАЛЬНОМУ МЕДИЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ. ПРОБЛЕМИ І ПЕРЕВАГИ ОЧИМА СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • О. В. Шинкар Донецький національний медичний університет, м. Лиман, Україна

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2023.4.14429

Ключові слова:

медична освіта, дистанційне навчання, безпека навчання

Анотація

Мета: виявлення проблем, які виникають у студентів і викладачів при реалізації дистанційного навчання в медичному університеті.

Матеріали і методи. Було проведено анкетування 110 студентів Донецького національного медичного університету 3 і 6 курсів. Анкета включала питання стосовно технічного аспекту взаємодії студентів з освітнім середовищем, а також їх субʼєктивної емоційної оцінки процесу навчання в дистанційному форматі.

Результати. Під час карантину, а потім повномасштабної війни вища освіта в Україні стикнулася з неможливістю працювати в традиційній моделі, що складається зі студента і викладача, які зустрічаються і взаємодіють в аудиторії. Дистанційне навчання породило специфічні проблеми і виклики, які потребують осмислення.

У Донецькому національному медичному університеті дистанційне навчання здійснювалося за допомогою електронно-інформаційного освітнього середовища (google class). Додатково студенти для взаємодії з викладачем користувалися електронною поштою, месенджерами (Viber, WhatsApp тощо), соціальними мережами. При навчанні в дистанційному режимі у студентів виникали такі труднощі: складність виконання практичних завдань без пояснення викладача (60 %), великий обсяг завдань, що задаються (34,5 %), недостатнє володіння компʼютерними технологіями (23,6 %), недостатня кількість дистанційного матеріалу (21,8 %). Більше половини студентів мали різні проблеми з інтернетом. Незважаючи на це, майже 100 % студентів цінують можливість у безпечний спосіб отримати вищу медичну освіту. 80 % респондентам подобається індивідуальний темп навчання, особливо за умов неякісного звʼязку, блекаутів, повітряних тривог. Можливість самонавчання і додатковий обсяг інформації з предметів також досить високо оцінювались.

Висновки. Таким чином, викладачам ДНМУ вдалося створити безпечне й ефективне освітнє середовище. Студенти, в цілому, позитивно оцінюють досвід дистанційної освіти, виділяючи серед плюсів безпеку, можливість мати всі матеріали в електронній формі, які можна вивчати в індивідуальному темпі. Мотивація до навчання на високому рівні. Серед недоліків найбільше виділяють складнощі виконання практичних завдань без пояснень викладача, а також суто технічні проблеми з інтернетом.

Біографія автора

О. В. Шинкар, Донецький національний медичний університет, м. Лиман, Україна

кандидатка медичних наук, доцентка кафедри організації вищої освіти, управління охороною здоров’я та гігієни Донецького національного медичного університету

Посилання

Bigunyak, T.V. (2022). Osoblivosty dystanciynogo navchanya na kafedri patologichnoi fisiologiy Ternopilskogo nacionalnogo medichnogo universitetu imeni I.Yа. Horbachevskogo MOZ Ukrainy (analis resultative anketuvannya studentiv) [Peculiarities of distance learning at the department of the pathological physiology of I. Horbachevsky Ternopil national medical university (analysis of the results of the students survey)]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 16-22 [in Ukrainian].

Harbar, K.B., Yeloeva, Z.V., & Matviienko, S.O. (2023). Dosvid vprovadzennya dystantsiynoi formy navchannya v pislyadyplomniy medychniy osviti [Experience of distance learning implementation in postgraduate medical education]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 113-119 [in Ukrainian].

Rozhnova, T.Ye., Vadzyuk, S.N., Nakonechna, S.S., & Ratynska, O.M. (2022). Interatyvni metody navchannya – shlyah do pidvychshennya efektyvnosti osvitnogo protsesu u medychnyh zakladah vychshoi osvity [Interactive teaching methods – a way of increase the efficiency of the educational process in higher medical institutions]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 51-59 [in Ukrainian].

Kravchuk, L.V., Kadobnyi, T.V., & Buchko, A.T. (2023). Okremi aspekty pidgotovki maybutnih fahivtsiv medychnoi galuzi v umovah zmishanogo navchannya [Certain aspects of the training of future specialists in the medical field in the conditions of mixes education]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 59-64 [in Ukrainian].

Volosovets, A.O., Zozulya, I.S., Ivachshenko, O.V., Verbytsky, I.V., Kramareva, O.G., Boiko, A.V., … Savchenko, D.S. (2023). Osoblivosty suchasnoy structuri kontsepciy osvitnoy diyalnosti z pidgotovky zdobuvachiv magisterskogo rivnya za spetialnistu 222 «Medicina» [Features of the modern structure of the conception of educational activities for the education of master’s level students in specialty 222 “Medicine”]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 11-14 [in Ukrainian].

Horbatiuk, R.M., Volch, I.R., Mykhailyshyn, H.I., & Bucata, V.V. (2023). Pidgotovka maybutnih likariv u zakladah vychshoi osvity v umovah dystantsiynogo navchannya [Training of future doctors in institutions of higher education in conditions of distance education]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 18-24 [in Ukrainian].

Rapaіеva, R.В., & Kovinko, K.V. (2021). Rol motivacii v distanciynomu navchanni studentiv vychshoyi shkoly [The role of student’s motivation in distance learning in higher educational establishments]. Pedagogica formuvannya tvorchoi osobystosni u vychshiy i zagalnoosvitniy shkolah – Pedagogica i pcihologia formuvanna tvorčoї osobistosti: problem i pošuki, 74, U. 3, 82-85 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.74-3.15

Skrypnyk, I.M., Pryhodko, N.P., & Shaposhnyk, O.A. (2022). Medychna osvita v umovah viyny; dosvid Poltavskogo derzhavnogo medychnogo univercytetu [Medical education in war conditions; the experience of Poltava state medical university]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 60-64 [in Ukrainian].

Myronenko, O.V., Sanina, N.A., Turlyun, T.S., & Nikolenko, L.M. (2023). Studentsky naukovy gurtok yak mozlyvist rozkryttya potentsialu studentiv [Student scientific society as an opportunity for discovery students’ potential]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 71-75 [in Ukrainian].

Edelbring, S., Alehagen, S., Mӧrelius, E., Johansson, A., & Rytterstrӧm, P. (2020). Should the PBL tutor be present? A cross-sectional study of group effectiveness in synchronous and asynchronous setting. BMC Medical Education. 20(1), 103. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-020-02018-3

Wang, J., Guo, J., Wang, J., Yan, D., Liu, J., Zhang, Y., & Hu, X. (2020). Use of profession-role exchange in an interprofessional student team-based community health service-leaning experience. BMC Medical Education, 20(1), 212. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-020-02127-z

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-13

Як цитувати

Шинкар, О. В. (2024). ОРГАНІЗАЦІЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ДОНЕЦЬКОМУ НАЦІОНАЛЬНОМУ МЕДИЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ. ПРОБЛЕМИ І ПЕРЕВАГИ ОЧИМА СТУДЕНТІВ. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (4), 67–70. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2023.4.14429

Номер

Розділ

Підготовка медичних кадрів