СТАН ТРИВОЖНОСТІ, САМОПОЧУТТЯ, АКТИВНОСТІ ТА НАСТРОЮ У СТУДЕНТІВ, ЯКІ ПЕРЕХВОРІЛИ НА КОРОНАВІРУСНУ ХВОРОБУ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2023.3.14219Ключові слова:
тривожність, самопочуття, активність, настрій, студенти, які перехворіли на коронавірусну хворобу, COVID-19Анотація
Мета: визначити стан тривожності, самопочуття, активності та настрою у студентів, які перехворіли на коронавірусну хворобу.
Матеріали і методи. Було проведено тестування 100 студентів віком 18–20 років, які перехворіли на коронавірусну хворобу, в два етапи: через тиждень після перенесеної хвороби і через місяць. Тривожність (особистісну та ситуативну) досліджували за допомогою шкали тривоги Спілбергера – Ханіна (State-Trait Anxiety Inventory – STAI). Самопочуття, активність та настрій ми визначали із використанням тестової методики самооцінки функціонального стану «САН» (В. А. Доскіна та ін.).
Результати. Відмічено позитивну динаміку зниження рівня ситуативної та особистісної тривожності, а також відновлення самопочуття, активності та настрою в осіб, які перехворіли на коронавірусну хворобу. В обстежуваних одразу після перенесеної хвороби ситуативна тривожність становила (44,48±1,93) бала, через місяць – (33,16±1,29) бала, а особистісна тривожність одразу після перенесеної хвороби – (45,88±1,73) бала, через місяць – (34,0±1,55) бала.
Установлено залежність самопочуття, активності та настрою від рівня тривожності у студентів, які перехворіли на коронавірусну хворобу.
Вивчення цієї проблеми дозволить прогнозувати відновлення стану здоров’я і професійну успішність в умовах підвищених стресових чинників, окреслювати шляхи адаптації та реабілітації осіб, які перехворіли на коронавірусну хворобу в даних умовах.
Висновки. В обстежуваних студентів спостерігалося підвищення рівня тривожності та зниження самопочуття, активності та настрою одразу після перенесеного захворювання, проте через місяць відмічено позитивну динаміку зниження рівня ситуативної та особистісної тривожності, а також відновлення самопочуття, активності та настрою у студентів, які перехворіли на коронавірусну хворобу. Одразу після перенесеної хвороби ситуативна тривожність становила (44,48±1,93) бала, через місяць – (33,16±1,29) бала, а особистісна тривожність одразу після перенесеної хвороби – (45,88±1,73) бала, через місяць – (34,0±1,55) бала. Спостерігалося достовірне покращення рівня самопочуття (середні позитивні зв’язки (rxy=0,49)), активності (високі позитивні зв’язки (rxy=0,51)) та настрою (високі позитивні зв’язки (rxy=0,63)) в обстежуваних через місяць після перенесеного захворювання, порівняно з обстежуваними одразу після перенесеної хвороби. Установлено залежність самопочуття, активності та настрою від рівня тривожності в осіб, які перехворіли на коронавірусну хворобу.
Посилання
Avramchuk, O., & Nizdran, О., & Blozva, P. Psykholohichna pidtrymka osib skhylnykh do sotsialnoho tryvozhnoho rozladu u periody nadzvychaynykh sytuatsiy: pilotne doslidzhennya u period pandemiyi COVID-19 [Psychological support of persons prone to social anxiety disorder during emergency situations: a pilot study during the COVID-19 pandemic]. Retrieved from: https://uk.e-medjournal.com/index.php/psp/article/view/365 [in Ukrainian].
Barchi, B.V. (2018). Tryvozhnist studentiv pershoho kursu yak psykholoho-pedahohichna problema [Anxiety of first-year students as a psychological and pedagogical problem]. Psykholohiya: teoriya i praktyka – Psychology: theory and practice, 1(1), 7-13 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.31339/2617-9598-2018-1(1)-7-13
Vadzyuk, S.N., & Bidzyura, I.G. (2023). Osoblyvosti psykhoemotsiynoho stanu u pidlitkiv iz riznoyu teplochutlyvistyu [Peculiarities of the psycho-emotional state of adolescents with different heat sensitivity]. Zdobutky klinichnoyi i eksperymentalnoyi medytsyny – Achievements of clinical and experimental medicine, 3, 38-45 [in Ukrainian]. DOI 10.11603/1811-2471.2023.v.i3.14073.
Hozak, S., Yelizarova, О., Stankevych, T., Dyuba, N., Parats, А., & Lebedynets, N. (2020). Vplyv dystantsiynoho navchannya shkolyariv 1–11 klasiv pid chas pandemiyi COVID-19 na yikh psykhoemotsiynyy stan [The impact of distance learning of schoolchildren in grades 1–11 during the COVID-19 pandemic on their psycho-emotional state]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Psykholohiya – Visnyk Taras Shevchenko Kyiv National University. Psychology, 1(11), 27-32 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.17721/BSP.2020.1(11).5
Drozdov, O.Yu., & Drozdova, M.A. (2020). Osoblyvosti masovoyi svidomosti ukrayintsiv v umovakh koronavirusnoyi pandemiyi [Peculiarities of the mass consciousness of Ukrainians in the conditions of the coronavirus pandemic]. Retrieved from: https://lib.iitta.gov.ua/721663/1/%D0%94%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D0%B4%20%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B6%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D1%96%D1%97%20COVID-19-%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D0%B8%20%D1%81%D0%B5%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%B0%D1%80%D1%96%D0%B2-04-05.2020.pdf [in Ukrainian].
Kokun, O.M., Pishko, I.O., Lozinska, N.S., Kopanytsya, O.V., & Malkhazov, O.R. (2011). Zbirnyk metodyk dlya diahnostyky psykholohichnoyi hotovnosti viyskovosluzhbovtsiv viyskovoyi sluzhby za kontraktom do diyalnosti u skladi myrotvorchykh pidrozdiliv [A collection of methods for diagnosing the psychological readiness of military servicemen under contract to work as part of peacekeeping units]. Kyiv: NDC of the State Department of the ZSU [in Ukrainian].
Zimovin, O.I. (2020). Sposoby perezhyvannya tryvohy v umovakh pandemiyi COVID-19 Dosvid perezhyvannya pandemiyi COVID-19: dystantsiyni psykholohichni doslidzhennya, dystantsiyna psykholohichna pidtrymka [Ways of experiencing anxiety in the conditions of the COVID-19 pandemic Experience of experiencing the covid-19 pandemic: remote psychological studies, remote psychological support]. Retrieved from: http://ispp.org.ua/wpcontent/uploads/Static/dosvid_onl-sem_23-04-20_and_15-05-20_ncov19.pdf [in Ukrainian].
Panok, V.H. (2021). Rezultaty doslidzhennya psykholohichnoho stanu uchasnykiv osvitnʹoho protsesu v umovakh pandemiyi COVID-19 [The results of the study of the psychological state of the participants of the educational process in the conditions of the COVID-19 pandemic]. Visnyk Natsionalnoyi akademiyi pedahohichnykh nauk Ukrayiny – Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 3(1), 1-6 [in Ukrainian].
(2020). Psykhoemotsiynyy stan ukrayintsiv na karantyni [Psychoemotional state of Ukrainians in quarantine]. Retrieved from: https://ratinggroup.ua/research/ukraine/psihoemocionalnoe_sostoyanie_ukraincev_na_karantine.html [in Ukrainian].
Dembitskyy, S.S., Zlobina, O.H., Sydorov, M.V.-S., & Mamonova, H.A. (2020). Stan psykholohichnoho dystresu sered riznykh sotsialnykh hrup v Ukrayini pid chas pandemiyi COVID-19 [The state of psychological distress among different social groups in Ukraine during the COVID-19 pandemic]. Ukr. Socìum – Ukr. Society, 2(73), 74-92 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.15407/socium2020.02.074
Stakhova, O.O., & Kolomiyets, A.M. (2023). Tryvozhnist ta yiyi vplyv na psykhichne zdorovya studentiv [Anxiety and its impact on the mental health of students]. Naukove myslennya – Scientific thinking. Retrieved from: http://naukam.triada.in.ua/index.php/konferentsiji/48-visimnadtsyata-vseukrajinska-praktichno-piznavalna-internet-konferentsiya/419-trivozhnist-ta-jiji-vpliv-na-psikhichne-zdorov-ya-studentiv [in Ukrainian].
Tytarenko, T.M. (2020). Osobystisne povsyakdennya v umovakh pandemiyi: konstanty i transformatsiyi. Horyzonty posttravmatychnoho osobystisnoho zhyttyetvorennya [Personal everyday life in the conditions of the pandemic: constants and transformations. Horizons of post-traumatic personal life creation]. Horyzonty posttravmatychnoho osobystisnoho zhyttyetvorennya – Horizons of post-traumatic personal life creation: Materials of the All-Ukrainian scientific and practical seminar. Retrieved from: http://ispp.org.ua/wp-content/uploads/Static/Horizons_of_posttraumatic_personal_life-creation.pdf. [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.33120/HPTPLCProceding-2020-3
Tkalych, M.H., & Mysiv, L.V. (2020). Dynamika psykhoemotsiynykh staniv ukrayintsiv na karantyni: 3 khvylya doslidzhennya [Dynamics of psycho-emotional states of Ukrainians in quarantine: the 3rd wave of research]. Psykholohichne zdorovya personalu orhanizatsiy v umovakh pandemiyi COVID-19: problemy ta tekhnolohiyi zabezpechennya – Psychological health of the personnel of organizations in the conditions of the COVID-19 pandemic: problems and technologies of support: Materials of the 14th International Scientific and Practical Online Conference on Organizational and Economic Psychology. Kyiv; Bila Tserkva [in Ukrainian].
Kharchenko, H., Yatsenko, S., & Nevedomska, Y. (2019). Sportyvna nauka ta zdorovya lyudyny – Sports science and human health, 2, 68-73 [in Ukrainian].
Shkala tryvohy Spilberhera (STAI) [Spielberger Anxiety Scale (STAI)]. Retrieved from: https://mozok.ua/depressiya/testy/item/2703-shkala-trivogi-splbergera-STAI [in Ukrainian].
Taquet, M., Geddes, J.R., Husain, M., Luciano, S., & Harrison, P.J. (2021). 6-month neurological and psychiatric outcomes in 236 379 survivors of COVID-19: a retrospective cohort study using electronic health records. Lancet Psychiatry, 8(5), 416-427. DOI: https://doi.org/10.1016/S2215-0366(21)00084-5
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).