ДОЦІЛЬНІСТЬ ЗАПРОВАДЖЕННЯ ЄДИНОЇ ДЕРЖАВНОЇ БАЗИ ПРОФІЛАКТИЧНИХ МЕДИЧНИХ ОГЛЯДІВ НА ПРИКЛАДІ АНАЛІЗУ ПРОХОДЖЕННЯ МЕДОГЛЯДІВ СТУДЕНТАМИ-МЕДИКАМИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2023.2.14036Ключові слова:
медичні профогляди, діджиталізація, бази данихАнотація
Мета: обґрунтувати необхідність запровадження єдиної державної бази профілактичних медичних оглядів для покращення контролю за поширенням суспільно значимих інфекційних захворювань на прикладі аналізу проходження медичних оглядів на базі Тернопільського державного медичного університету студентами-медиками другого та третього курсів в 2012–2013 рр.
Матеріали і методи. Проаналізовано дані обов’язкового медичного обстеження студентів другого курсу в 2012 р. та третього курсу в 2013 р. спеціальності «Лікарська справа» ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України», які проходили щорічний медогляд. У сформованих вибірках підраховано відсоток студентів за статтю та наявністю/відсутністю лідерських якостей, по проходженню медичного огляду на базі медичного університету, по академічних групах та в цілому.
Результати. Відсоток студентів-третьокурсників, які виявили бажання проходити медогляд на базі університету, знижувався, порівняно з другокурсниками. Лише половина студентів (50 %) третього курсу проходила обов’язковий щорічний медогляд на базі університету, в той час як на другому курсі – 57,8 %. Відсоток осіб жіночої статі, які вибирали університет як базу проходження обов’язкових обстежень, завжди був вищим, аніж чоловічої. Різке зниження числа студентів-лідерів у вибірці третього курсу, порівняно з вибіркою другого курсу (на 38,1 %), порівняно із дещо меншим зниженням числа студентів-нелідерів (на 10,8 %), може пояснювати в цілому низький рівень використання можливості проходження медогляду студентами на базі університету, оскільки студенти-лідери своїми діями могли показувати негативний приклад.
Висновки. Низький рівень проходження обов’язкових профілактичних медичних оглядів студентами-медиками локально на базі конкретного ЗВО у 2012–2013 рр., як приклад, утруднює достатній рівень контролю з боку установ за достовірністю даних, внесених у форму 1-ОМК. Для покращення контролю над обов’язковими профілактичними медичними оглядами та задля збереження здоров’я нації ми запропонували модель загальнодержавної єдиної бази медичних оглядів України.
Посилання
Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny Deyaki pytannya optymizatsiyi systemy tsentralʹnykh orhaniv vykonavchoyi vlady vid 02.09.2019 r. № 829 [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine Some issues of optimization of the system of central executive bodies dated September 2, 2019 No. 829]. www.kmu.gov.ua. Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/npas/deyaki-pitannya-optimizaciyi-sistem-829 [in Ukrainian].
Nakaz MOZ Ukrayiny Pro vnesennya zmin do nakazu Ministerstva okhorony zdorovya Ukrayiny vid 23 lypnya 2002 r. № 280 vid 21.02.2013 r. № 150 [Order of the Ministry of Health of Ukraine On amendments to the order of the Ministry of Health of Ukraine dated July 23, 2002 No. 280 dated February 21, 2013 No. 150]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0662-13#n23 [in Ukrainian].
Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny Pro zatverdzhennya pereliku profesiy, vyrobnytstv ta orhanizatsiy, pratsivnyky yakykh pidlyahayut obovyazkovym profilaktychnym medychnym ohlyadam, poryadku provedennya tsykh ohlyadiv ta vydachi osobystykh medychnykh knyzhok vid 23.05.2001 r. № 559 [Resolution of the Cabinet of the Ministers of Ukraine On approval of the list of professions, industries and organizations whose employees are subject to mandatory preventive medical examinations, the procedure for conducting these examinations and issuing personal medical books dated May 23, 2001 No. 559]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/559-2001-%D0%BF#n11 [in Ukrainian].
Zakon Ukrayiny рro zakhyst naselennya vid infektsiynykh khvorob vid 06.04.2020 r. № 1645-III [Law of Ukraine On the protection of the population from infectious diseases dated 04.06.2020 No. 1645-ІІІ]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1645-14#Text [in Ukrainian].
Nakaz MOZ Ukrayiny Shchodo orhanizatsiyi provedennya obovyazkovykh profilaktychnykh medychnykh ohlyadiv pratsivnykiv okremykh profesiy, vyrobnytstv i orhanizatsiy, diyalnist yakykh povyazana z obsluhovuvannyam naselennya i mozhe pryzvesty do poshyrennya infektsiynykh khvorob vid 23.07.2002 r. № 280 [Order of the Ministry of Health of Ukraine Regarding the organization of mandatory preventive medical examinations of employees of certain professions, industries and organizations whose activities are related to public service and may lead to the spread of infectious diseases dated July 23, 2002 No. 280]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0639-02#n7.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).