РЕАБІЛІТАЦІЯ ДІТЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ: МЕДИКО-СОЦІАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА СІМ'Ї

Автор(и)

  • М. Б. Школьник Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика, м. Київ, Україна
  • В. М. Михальчук Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика, м. Київ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2022.2.13299

Анотація

Мета: аналіз медико-соціальної характеристики сім’ї в дітей, які проходили реабілітаційне відновлення з приводу інвалідності при порушеннях опорно-рухового апарату, на основі даних анкетування батьків.

Матеріали і методи. Проводили опитування 280 батьків для оцінки  соціально-психологічної, корекційно-педагогічної та фізичної реабілітації дітей з інвалідністю, хворих на дитячий церебральний параліч та з іншими ураженнями центральної нервової системи з порушеннями опорно-рухового апарату із залученням мультидисциплінарної бригади реабілітологів. В анкету включено низку питань, що стосуються соціальної та медичної характеристики дитини, відомості про батьків, соціального стану сім’ї тощо.

Результати. Під спостереженням знаходилось 280 дітей віком від 4 до 14 років, з інвалідністю по дитячому церебральному паралічу та іншими ураженнями центральної нервової системи. Кожна  дитина отримала 10 комплексних занять згідно зі стандартом надання соціальних послуг. Реабілітаційний захід включав проведення таких занять, як: фізична реабілітація, заняття з корекції мови та мовлення, заняття корекційного педагога, заняття з психологом  та групові заняття: сюжетно-рольові та дидактичні ігри. Було опитано 280 респондентів. Ключову аудиторію складали батьки (законні представники) дітей, що проходили відновну терапію. Встановлено, що шкідливі звички до вагітності відмічали 69,3 % матерів та 73,2 % батьків дітей з інвалідністю. Шкідливі умови праці фіксували 21,8 % матерів та 13,9 % батьків зазначених дітей.

Висновок. Отримані дані свідчать, що оптимальний вибір індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю при функціонуванні організаційної моделі реабілітації за участю  мультидисциплінарної команди спеціалістів має відбуватися при залученні сім’ї, з урахуванням її медико-соціального статусу.

Біографії авторів

М. Б. Школьник, Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика, м. Київ, Україна

аспірант кафедри управління охороною здоров’я та публічного адміністрування Національного університету охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика

В. М. Михальчук, Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика, м. Київ, Україна

доктор медичних наук, професор, завідувач кафедри управління охороною здоров’я та публічного адміністрування Національного університету охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика

Посилання

Berezovska, L.I. Reabilitatsiia ditei z osoblyvymy potrebamy yak sotsialna problema [Rehabilitation of children with special needs as a social problem]. Retrieved from: http://ap.uu.edu.ua/article/482 [in Ukrainian].

Vakulenko, L.O., & Klapchuk, V.V. (2018). Osnovy reabilitatsii, fizychnoi terapii, erhoterapii [Basics of rehabilitation, physical therapy, occupational therapy]. Ternopil: TDMU [in Ukrainian].

Voronenko, Yu.V., Hoida, N.H., & Moiseienko, R.O. (2015). Suchasni aspekty rozvytku systemy medyko-sotsialnykh posluh dlia urazlyvykh hrup ditei v Ukraini [Modern aspects of the development of the system of medical and social services for vulnerable groups of children in Ukraine]. Ukrainskyi medychnyi chasopys – Ukrainian Medical Journal, 1(105),I/II. Retrieved from: https://www.umj.com.ua/article/83917/cuchasni-aspekti-rozvitku-sistemi [in Ukrainian].

Kukuruza, H.V. (2013). Psykholohichna model rannoho vtruchannia: dopomoha simiam, shcho vykhovuiut ditei rannoho viku z porushenniamy rozvytku [Psychological model of early intervention: assistance to families raising young children with developmental disabilities]. Kharkiv: Planeta-Prynt [in Ukrainian].

Martyniuk, V.Yu. (2019). Kontseptualni rules dopomohy ditiam z obmezhenniam zhyttiediialnosti [Conceptual principles of help that children with restrictions he life]. Mizhnarodnyi neurolohichnyi zhurnal – International Journal of Neurology, 1, 6-16. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mnzh_2019_1_4 [in Ukrainian].

Marunych, V.V., Shevchuk, V.I., & Yavorovenko, O.B. Metodychnyi posibnyk z pytan reabilitatsii invalidiv [Methodical manual on rehabilitation of disabled persons]. Retrieved from: https://dspace.vnmu.edu.ua/123456789/3061 [in Ukrainian].

Moiseienko, R.O. (2013). Optimyzatsiia system nadannia medychnoi dopomohy ditiam i materiam v Ukraini: realii i perspectivky [Optimization of the system of medical care for children and mothers in Ukraine: realities and prospects]. Kyiv [in Ukrainian].

Poltoratskyi, A.V., Sychenko, V.V., Moskalets, M.M., & Kryzhanovska, T.V. (2019). Osvita ditei z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy novoi ukrainskoi shkoly (psykholoho-pedahohichni aspekty) [Education of children with special needs: ways of building a new Ukrainian school (psychological and pedagogical aspects)]. Dnipro [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy Pro reabilitatsiiu osib z invalidnistiu vid 06.10.2005 № 2961-IV iz zminamy i dopovnenniamy [Law of Ukraine On rehabilitation of persons with disabilities dated October 6, 2005 No. 2961-IV as amended]. zakon3.rada.gov.ua. Retrieved from: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2961-15 [in Ukrainian].

Reabilitatsiina kultura simi, v yakii vykhovuietsia dytyna z invalidnistiu. Profesiina sotsialna robota [Rehabilitation culture of the family in which a child with a disability is raised. Professional social work]. Retrieved from: http://disabilityua.blogspot.com/2012/11/blog-post_6370.html [in Ukrainian].

Rodymenko, I.M., & Kryzhanovska, T.V. (2017). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Psychological and pedagogical support of children with special educational needs. Dnipro [in Ukrainian].

Slabkyi, H.O., Shafranskyi, V.V., & Dudina, O.O. (2016). Invalidnist ditei yak problema hromadskoho zdorovia: profilaktyka ta zabezpechennia efektyvnoi reabilitatsii [Children’s disability as a public health problem: prevention and effective rehabilitation]. Visnyk sotsialnoi hihiieny ta orhanizatsii okhorony zdorovia Ukrainy – Bulletin of Social Hygiene and Health Care Organizations of Ukraine, 5(69), 4-9 [in Ukrainian].

Talakh, I.V. (2018). Reabilitatsiinyi prostir dlia ditei z invalidnistiu: poniattia ta sutnist [Rehabilitation space for children with disabilities: concept and essence]. Visnyk Pryazovskoho derzhavnoho tekhnichnoho universytetu (PDTU), sotsialno-humanitarni nauky ta derzhavne administruvannia – Bulletin of the Azov State Technical University, 1, 123-128 [in Ukrainian].

U Kyivi vidkryly yedynyi v Ukraini naisuchasnishyi tsentr sotsialnoi reabilitatsii ditei-invalidiv [The only modern center for social rehabilitation of disabled children in Ukraine was opened in Kyiv]. Retrieved from: https://kiev.unian.ua/1701831-ukievi-vidkrili-pershiy-i-ediniy-v-ukrajini-naysuchasnishiy-tsentr-sotsialnoji-reabilitatsiji-diteyinvalidiv.html [in Ukrainian].

Tele-Heri, B., Dobos, K., Harsanyi, S., Palinkas, J., Fenyosi, F., Gesztelyi, R., … Zsuga, J. (2021). Vestibular Stimulation May Drive Multisensory Processing. Principles for Targeted Sensorimotor Therapy (TSMT), 11(8), 1111. DOI 10.3390/brainsci11081111. PMID: 34439730.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-08

Як цитувати

Школьник, М. Б., & Михальчук, В. М. (2022). РЕАБІЛІТАЦІЯ ДІТЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ: МЕДИКО-СОЦІАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА СІМ’Ї. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (2), 10–15. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2022.2.13299

Номер

Розділ

Здоров'я і суспільство