ДО ПИТАННЯ СТАНУ ТА АКТУАЛЬНОСТІ ВИКЛАДАННЯ ОСНОВ ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ’Я ТА ОРГАНІЗАЦІЇ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я МАГІСТРАМ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 227.1 «ФІЗИЧНА ТЕРАПІЯ»
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2022.1.13081Ключові слова:
магістри фізичної терапії, підготовка, освітні програми, організація охорони здоров’я, громадське здоров’яАнотація
Мета: аналіз й оцінка стану викладання основ громадського здоров’я та організації охорони здоров’я магістрам спеціальності 227.1 «Фізична терапія» й обґрунтування актуальності вивчення цих питань у програмах підготовки майбутніх фізичних терапевтів.
Матеріали і методи. Об’єктом дослідження є система підготовки фізичних терапевтів на додипломному рівні освіти в закладах вищої освіти України. Матеріалами дослідження виступили окремі законодавчі акти України, нормативно-директивні документи органів центральної виконавчої влади, розміщені у вільному доступі освітні програми та навчальні плани низки закладів вищої освіти. При проведенні дослідження було використано методи структурно-логічного аналізу, контент-аналізу та системного підходу.
Результати. Єдиного підходу до включення питань організації медичної допомоги в Україні та громадського здоров’я в аналізованих програмах закладів вищої освіти країни немає. Серед проаналізованих освітніх програм освітні компоненти, які висвітлюють питання організації роботи системи охорони здоров’я або громадського здоров’я взагалі, відсутні у 50 % усіх аналізованих. У двох програмах (25 %) є окремі освітні компоненти (ОК) із питань громадського здоров’я в блоці обов’язкових ОК, в інших двох відповідні ОК представлені у блоках вибіркових ОК. На основі аналізу низки нормативно-правових актів України аргументовано необхідність включення в освітні програми підготовки майбутніх фізичних терапевтів окремих освітніх компонентів, які передбачають викладання основ громадського здоров’я та організації охорони здоров’я магістрам спеціальності 227.1 «Фізична терапія».
Висновок. Обгрунтована необхідність наявності компетентностей у фізичних терапевтів з питань функціонування системи охорони здоров’я України та громадського здоров’я і розробки рекомендацій щодо уніфікованого підходу до цього питання в усіх освітніх програмах, які реалізуються в закладах вищої освіти країни.
Посилання
Vstup. OSVITA.UA. Retrieved from: https://vstup.osvita.ua/spec/2-620-1/0-0-1966-0-0-0/.
Nakaz MOZ Ukrainy Zminy do Dovidnyka kvalifikatsiinykh kharakterystyk profesii pratsivnykiv. Vypusk 78 «Okhorona zdorovia» vid 13 hrudnia 2018 № 2331 [Order of the Ministry of Health of Ukraine Amendments to the Handbook of Qualification Characteristics of Workers’ Professions. Issue 78 “Health Care” dated December 13, 2018 No. 2331]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2331282-18#n5.
Osvitnio-profesiyna prohrama «Fizychna terapiia» druhoho (mahisterskoho) rivnia osvity zi spetsialnosti 227 Fizychna terapiia, erhoterapiia [Educational and professional program “Physical Therapy” of the second (master’s) level of education in the specialty 227 Physical Therapy, Occupational Therapy]. Retrieved from: Uzhhorodskyi natsionalnyi universytet https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/38833; Ternopilskyi natsionalnyi medychnyi universytet imeni I. Ya. Horbachevskoho MOZ Ukrainy https://www.tdmu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/06/227-Fizychna-terapiya-magistry.pdf; Natsionalnyi universytet fizychnoho vykhovannia i sportu Ukrainy https://uni-sport.edu.ua/sites/default/files/vseDocumenti/osvitnya_programa_magistr_227_fizychna_terapiya.pdf; Chornomorskyi natsionalnyi universytet imeni Petra Mohyly https://chmnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/07/Osvitno-profesijna_programa_Fizichna_terapiya_ergoterapiya_2020-2.pdf; Zaporizkyi natsionalnyi universytet https://www.znu.edu.ua/opp2020/mag/fv/opp_227_f__zichna_terap__ya_mag__str-stisnuto.pdf; Khersonskyi derzhavnyi universytet https://www.kspu.edu/FileDownload.ashx/227_%20OPP_%20Physical_%20rehabilitation_M_2021.pdf?id=91a90a3e-ae1a-4e1c-81ec-5f8b8b3f85bb; Drohobytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Ivana Franka https://dspu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/02/opp-mag-ftet-227.1-ft-90-120-kred.-2021..pdf; Volynskyi natsionalnyi universytet imeni Lesi Ukrainky https://vnu.edu.ua/sites/default/files/2021-04/%D0%9E%D0%9F%D0%9F%20%20%D0%A4%D0%A2_%D0%9C%D0%90%D0%93_2021_%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%84%D0%9A%D0%A21.pdf.
Postanova KMU Pytannia orhanizatsii reabilitatsii u sferi okhorony zdorovia vid 03.11.2021 roku № 1268 [Resolution of the Cabinet of Ministers Issues of organization of rehabilitation in the field of health care dated 03.11.2021 No. 1268]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1268-2021-%D0%BF#Text.
Postanova KMU Pro vnesennia zmin do postanovy Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 29 kvitnia 2015 r. № 266 vid 01 liutoho 2017 roku № 53 [Resolution of the Cabinet of Ministers On amendments to the resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of April 29, 2015 № 266 dated February 1, 2017 № 53]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/53-2017-%D0%BF#n2.
Nakaz Ministerstva ekonomichnoho rozvytku i torhivli Ukrainy Pro zatverdzhennia Zminy № 5 do Natsionalnoho klasyfikatora Ukrainy DK 003:2010 vid 10 serpnia 2016 roku № 1328 [Order of the Ministry of Economic Development and Trade of Ukraine On approval of Amendment No. 5 to the National Classification of Ukraine DK 003: 2010 dated August 10, 2016 No. 1328]. www.msp.gov.ua. Retrieved from: https://www.msp.gov.ua/files/5.pdf.
Postanova KMU Pro zatverdzhennia pereliku spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka fakhivtsiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh za osvitno-kvalifikatsiinymy rivniamy spetsialista i mahistra vid 27 serpnia 2010 roku № 787 [Resolution of the Cabinet of Ministers On approval of the list of specialties for which specialists are trained in higher educational institutions at the educational and qualification levels of specialist and master dated August 27, 2010 No. 787]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/787-2010-%D0%BF#Text/.
Zakon Ukrainy Pro reabilitatsiiu u sferi okhorony zdorovia vid 3 hrudnia 2020 roku № 1053-IX [Law of Ukraine On rehabilitation in the field of health care dated December 3, 2020 No. 1053-IX]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1053-20#Text.
Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy Standart vyshchoi osvity Ukrainy: pershyi (bakalavrskyi) riven, haluz znan 22 «Okhorona zdorovia», spetsialnist 227 «Fizychna terapiia, erhoterapiia» vid 19.12.2018 r. № 1419 [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine Standard of higher education of Ukraine: first (bachelor’s) level, field of knowledge 22 “Health Care”, specialty 227 “Physical Therapy, Occupational Therapy” dated 19.12.2018 No. 1419]. mon.gov.ua. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/2022/Standarty.Vyshchoyi.Osvity/Zatverdzheni.Standarty/01/31/227-Fiz.terap.erhoterap-bak.31.01.22.pdf.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).