СТАВЛЕННЯ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ ДО ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ

Автор(и)

  • О. В. Лотоцька Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м. Тернопіль, Україна
  • Л. П. Найсик Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м. Тернопіль, Україна
  • Г. А. Крицька Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м. Тернопіль, Україна
  • О. М. Сопель Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м. Тернопіль, Україна
  • Н. В. Флекей Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м. Тернопіль, Україна

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2022.1.13069

Ключові слова:

здоровий спосіб життя, здоров’я, студенти

Анотація

Мета: проаналізувати особливості способу життя студентів-медиків, їх ставлення до здорового способу життя (ЗСЖ) та чинників, які на нього впливають. 

Матеріали і методи. Було проведене анонімне опитування за допомогою розробленої нами анкети 250 студентів ТНМУ віком 18–25 років. Використано бібліосемантичний, соціологічний, аналітичний, розрахунковий, статистичний методи.

Результати. Проведені дослідження показали, що, незважаючи на досить високу обізнаність студентів щодо основних складових ЗСЖ, далеко не всі вони усвідомлюють ризики та мотивовані діяти відповідно до наявних знань для збереження свого здоров’я. Вести ЗСЖ прагнуть 84,8 % опитаних, хоча більшість з них нехтує достатньою руховою активністю, правилами раціонального харчування та правильного режиму дня. Раціонально харчуються лише 34 % студентів, регулярно відвідують спортзал 12,8 % студентів, а кожний четвертий (або 24 %) взагалі не захоплюється спортом. 72,4 % студентів ігнорують або не розуміють значення правильного режиму дня для відновлення своєї працездатності та свого здоров’я. 8-годинний сон мають 25,6 % студентів, 54 % сплять менше норми – 6–7 годин, а у кожного п’ятого (19,6 %) тривалість сну лише 5 годин. Окрім цього, 40 % студентів-медиків мають шкідливі звички. Дотримуватися ЗСЖ 78,4 % студентам заважає недостача часу та зайнятість у навчальному процесі, 21,6 % – домашні справи (це свідчить про стереотипне уявлення про необхідність додаткових витрат часу на ведення ЗСЖ), 16,8 % – небажання займатися цим (свідчить про відсутність мотивації до ЗСЖ). Спонукати студентів до ЗСЖ можуть власне переконання, поради близьких і рідних, мотиваційні відео та книги, а також соціальна реклама й думка інших.

Висновок. Сформованість у майбутніх лікарів цінностей ЗСЖ надасть змогу майбутньому фахівцеві до глибокої старості зберігати фізичне, психічне і духовне здоров’я.

Біографії авторів

О. В. Лотоцька, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м. Тернопіль, Україна

доктор медичних наук, професор кафедри загальної гігієни та екології Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

Л. П. Найсик, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м. Тернопіль, Україна

студентка 2-го курсу медичного факультету Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

Г. А. Крицька, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м. Тернопіль, Україна

кандидат медичних наук, доцент кафедри загальної гігієни та екології Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

Н. В. Флекей, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, м. Тернопіль, Україна

кандидат медичних наук, доцент кафедри загальної гігієни та екології Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

Посилання

Lytvynchuk, O.M. (2014). Zdorovyi sposib zhyttia yak shliakh do zdoroviazberezhennia maibutnikh inzheneriv-pedahohiv [A healthy lifestyle as a way to preserve the health of future engineers-teachers]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity – Problems of Engineering and Pedagogical Education, 42-43. Retrieved from: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/392 [in Ukrainian].

Oksiutenko, O.V. (2015). Zdorovia molodi – zaporuka nashoho maibutnoho [The health of young people is the key to our future]. Medsestrynstvo – Nursing, 4, 8-10 [in Ukrainian].

Polishchuk, L. (2019). Derzhavna polityka u formuvanni zdorovoho sposobu zhyttia z urakhuvanniam mizhnarodnoho dosvidu [Public policy in the formation of a healthy lifestyle based on international experience]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies, 3(87), 259-269 [in Ukrainian].

Romanova, N.F. (2010). Molod za zdorovyi sposib zhyttia [Young people for a healthy lifestyle]. Kyiv: Ministry of Family, Youth and Sports of Ukraine [in Ukrainian].

Seleznova, O.O. (2014). Zdorovia molodi ta formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia [Youth health and the formation of a healthy lifestyle]. Narodna osvita – Public Education, 3(24). Retrieved from: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2513 [in Ukrainian].

Khrystova, T.Ye., Piurko, V.Ye., & Kazakova, S.M. (2017). Stan zdorovia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv ta shliakhy yoho polipshennia [The state of health of students of higher educational institutions and ways to improve it]. Zahalna teoriia zdorovia ta zdoroviazberezhennia – General theory of health and health conservation. Yu.D. Boichuk. (Ed.). Kharkiv: Rozhko SG Publishing House [in Ukrainian].

Iaremenko, O.O. (2009). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia molodi: stratehiia rozvytku ukrainskoho suspilstva [Formation of a healthy way of life of youth: strategy of development of the Ukrainian society]. Kyiv: State Institute of Family and Youth [in Ukrainian].

Sawyer, S.M., Afifi, R.A., Bearinger, L.H., Blakemore, S.J., Dick, B., Ezeh, A.C., & Patton, G.C. (2012). Adolescence. A foundation for future health. Lancet, 379, 1630-1640. DOI 10.1016/S0140-6736(12)60072-5.

Tamanal, J.M., & Kim, C.H. (2020). Promoting Healthy Lifestyle in High School Students: Determination of the Lifestyle Status through the Healthy Lifestyle Screen (HLS) Assessment. J. Lifestyle Med., 10(1), 30-43. DOI 10.15280/jlm.2020.10.1.30.

Lototska, O., Saturska, H., Kashuba, M., Kucher, S., Sopel, O., Krytska, H., & Pashko, K. (2021). The role of preventive medicine as an important component of public health and basic aspects of formation of healthy lifestyle behaviors of university students. Akkon Schriftenreihe Band 5. Public Health in Ukraine. Akkon Hochschule für Humanwissenschaften. Institute for Research in International Assistance (IRIA).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-07

Як цитувати

Лотоцька, О. В., Найсик, Л. П., Крицька, Г. А., Сопель, О. М., & Флекей, Н. В. (2022). СТАВЛЕННЯ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ ДО ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ . Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (1), 11–16. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2022.1.13069

Номер

Розділ

Здоров'я і суспільство