ПРОФЕСІЙНЕ ВИГОРАННЯ – ОДНА З НЕВИРІШЕНИХ ПРОБЛЕМ СИСТЕМИ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2021.2.12377Ключові слова:
професійне вигорання, медичні працівники, профілактика, метод БалінтаАнотація
Мета: вивчити явище професійного вигорання серед медичних працівників та запропонувати шляхи його профілактики.
Матеріали і методи. Проведено аналіз наукових джерел інформації щодо проблеми професійного вигорання серед медичних працівників. Використано бібліосемантичний, аналітичний методи дослідження.
Результати. У статті проаналізовано основні фактори, які зумовлюють розвиток професійного вигорання. Визначено джерела стресу, гендерні особливості, низку медичних спеціальностей, у яких швидше може сформуватися професійне вигорання. Наведено основні особливості спілкування медичних працівників із пацієнтами при переважанні окремих компонент професійного вигорання (емоційного виснаження, деперсоналізації, редукції професійних/особистих досягнень). Надано рекомендації щодо профілактики і методів корекції професійного вигорання у медичних працівників. Розглянуто закордонний досвід подолання професійного вигорання, зокрема сеанси групової психотерапії за методом Балінта.
Висновки. Професійне вигорання медичних працівників на даний час залишається невирішеною проблемою системи охорони здоров’я, яка потребує залучення психологів або психотерапевтів. Реалізація комплексу профілактичних заходів щодо професійного вигорання дозволить сподіватися на зниження поширеності професійного вигорання серед медичних працівників і, як наслідок, сприятиме покращенню надання медичної допомоги і поліпшенню їх здоров’я.
Посилання
Bamburak, N. (2018). Metody profilaktyky vynyknennya profesiynykh ryzykiv ta deformatsiy u profesiyniy diyalʹnosti pratsivnykiv medychnoyi ta sotsialnoyi sfery [Methods of prevention of professional risks and deformations in the professional activity of medical and social workers]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoyi akademiyi Derzhavnoyi prykordonnoyi sluzhby Ukrayiny. Seriya: psykholohichni nauky – Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: psychological sciences, 2(10), 5-15 [in Ukrainian].
Bodnar, A.Ya. (2019). Emotsiyne vyhorannya yak vnutrishnʹo osobystisnyy konflikt [Emotional burnout as an internal personal conflict]. Proceedings from: XVIII mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya «Konfliktolohichna ekspertyza: teoriya ta metodyka» – XVIII International scientific-practical conference "Conflictological examination: theory and methods". (pp. 8–12). Kyiv [in Ukrainian].
Vid emotsiynoho vyhorannya vryatuye «vykhid» iz sytuatsiyi [The "way out" of the situation will save you from emotional burnout]. Retrieved from https://te.20minut.ua/Zdorovya/vid-emotsiynogo-vigorannya-vryatue-vihid-iz-situatsiyi-10484868.html [in Ukrainian].
Holovenko, Kh.V., & Sopel O.M. (2017). Poshyrenistʹ syndromu emotsiynoho vyhorannya u medychnoho personalu i faktory, yaki sprychynyayut yoho rozvytok [Prevalence of emotional burnout syndrome in medical staff and factors that cause its development]. Medsestrynstvo – Nursing, 4, 51–53 [in Ukrainian].
Horachuk, V.V. (2009). Naukove obgruntuvannya systemy profesiynoyi reabilitatsiyi likariv-pediatriv poliklinichnykh zakladiv [Scientific substantiation of the system of professional rehabilitation of pediatricians of polyclinics]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Draha, T.M., Myalyuk, O.P., & Krynytsʹka, I.Ya. (2017) Osoblyvosti syndromu emotsiynoho vyhorannya u medychnykh pratsivnykiv [Peculiarities of emotional burnout syndrome in medical workers]. Medsestrynstvo – Nursing, 3, 48–51 [in Ukrainian].
Znanetska O.M. (2013). Psykholohichni osoblyvosti rozvytku syndromu emotsiynoho vyhorannya u medychnykh pratsivnykiv [Psychological features of the development of emotional burnout syndrome in medical workers]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu im. O. Honchara. Seriya «Pedahohika i psykholohiya» – Visnyk of Dnipropetrovsk University. O. Gonchar. Series "Pedagogy and Psychology", 8, 80–87 [in Ukrainian].
Mitchenko, L.E. (2003). Issledovaniye faktorov emotsional’nogo vygoraniya pedagogov [Research of the factors of emotional burnout of teachers]. Tyumen [in Russian].
Mudrenko, I.H., Potapov, O.O., & Sotnikov, D.D. (2016). Formuvannya syndromu emotsiynoho vyhorannya u medychnykh pratsivnykiv riznykh spetsialnostey [Formation of emotional burnout syndrome in medical workers of different specialties]. Zhurnal klinichnykh ta eksperymentalnykh medychnykh doslidzhen – Journal of Clinical and Experimental Medical Research, 4(2), 316-323 [in Ukrainian].
Ruryk, H.L. (2020). Zapobihannya vynyknennyu syndromu profesiynoho vyhorannya ta syndromu emotsiynoho vyhorannya – shlyakh do zberezhennya psykhichnoho zdorovya [Preventing burnout and emotional burnout is the way to stay mentally healthy]. Mykolaiv [in Ukrainian].
Chaban, O. S. Mistse neyroleptykiv u zahalnosomatychniy praktytsi, v t.ch. mozhlyvosti psykhofarmakokorektsiyi sformovanoho syndromu vyhorannya medychnykh pratsivnykiv [The place of neuroleptics in general somatic practice, including possibilities of psychopharmacocorrection of the formed burnout syndrome of medical workers]. Retrieved from https://health-ua.com/multimedia/userfiles/files/2021/ZU_5_2021/ZU_05_2021_st38_39.pdf [in Ukrainian].
Shelkov, V.Yu. (2009). Profilaktyka syndromu vyhorannya u medychnykh pratsivnykiv metodamy psykholohichnoyi samorehulyatsiyi [Prevention of burnout syndrome in medical workers by methods of psychological self-regulation]. Ukrayinskyy medychnyy chasopys – Ukrainian Medical Journal, 2 (70), 57-59 [in Ukrainian].
Templeton, K., Bernstein, C., Sukhera, J., Nora, L.M., Newman, C.L., Burstin, H. (2019). Gender-Based Differences in Burnout: Issues Faced by Women Physicians. NAM Perspectives.
West, C., Dyrbye, L., & Shanafelt, T. (2018). Physician burnout: contributors, consequences and solutions. J. Intern. Med., 283 (6), 516–529.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).