ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ФІНАНСУВАННЯ СФЕРИ ОХОРОНИ ЗДОРОВʼЯ УКРАЇНИ ТА КРАЇН ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2021.1.12142Ключові слова:
фінансування, охорона здоров’я, психічне здоров’я, медична реформаАнотація
Мета: здійснити порівняльний аналіз фінансування сфери охорони здоровʼя України та країн ЄС за останні роки.
Матеріали і методи. Використано теоретично-порівняльний, бібліосемантичний аналіз даних щодо фінансування сфери охорони здоров’я в Україні та країнах ЄС.
Результати. Проаналізовано наукові джерела вітчизняних, зарубіжних досліджень, законів України, концепцій державних програм і резолюцій ЄС та виділено основні проблеми незавершеної медичної реформи. Для успішного проведення реформи в сфері охорони здоров’я в Україні прийнято низку нормативно-правових актів. Позитивні зміни у реформі охорони здоров’я України безпосередньо залежать від видатків на охорону здоровʼя у ВВП. Найбільше коштів на охорону здоров’я було спрямовано в 2013 р. – 4,23 %, але у 2019 р. цей показник був найменшим за останні роки незалежності – 2,4 % від ВВП. Різкі коливання у фінансуванні сфери охорони здоров’я негативно впливають на створення нової Національної служби здоров’я України, на саму реформу в цілому, а також на показники тривалості життя населення в Україні. Позитивні приклади у реформі охорони здоров’я як Республіки Польща, так й інших європейських країн – відокремлення цільових коштів на охорону психічного здоров’я від бюджету, які належать органам місцевого самоврядування закладів охорони здоров’я, та вкрай необхідний закон про обов’язкове медичне страхування як у багатьох країнах світу. Психічне здоров’я населення Польщі та країн ЄС є одним із пріоритетних завдань і невід’ємною частиною у реформуванні сфери охорони здоров’я. У резолюції ВООЗ, Ради ЄС, Ради Європи, починаючи з 1975 р., важливе значення відводять адекватному і справедливому інвестуванню в систему охорони психічного здоров’я, що позначається на здоров’ї населення планети. У 2019 р. ВООЗ зі Світовим банком проводили аналіз реформи фінансування системи охорони здоров’я за 2016–2019 рр. для надання стратегічних рекомендацій щодо покращення надання медичних послуг.
Висновки. За результатами аналізу встановлено недосконалість фінансування закладів охорони здоров’я України, що впливає на якість надання медичної допомоги та необхідність впровадження постійного коригування/моніторингу ефективності діючої нової моделі фінансування системи охорони здоров’я України і запровадження обов’язкового медичного страхування.
Посилання
Gaidash D.S. (2015). Finansuvannia systemy okhorony zdorovia Polshchi: dosvid dlia Ukrayiny [Polish health care financing of Poland: an experience for Ukraine]. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnya – Actual Problems of Public Administration, 1(47), 339-346 [in Ukrainian].
Zvit Natsionalnoyi sluzhby zdorovia Ukrayiny 2019 [Report of the National Health Service of Ukraine 2019]. nszu.gov.ua. Retrieved from: https://nszu.gov.ua/gromadyanam/zviti-nszu [in Ukrainian].
(2017). Pro derzhavni finansovi harantiyi medychnoho obsluhovuvannya naselennya. Zakon Ukrayiny vid 19.10.2017 No 2168-VIII [About the state financial guarantees of medical service of the population. Law of Ukraine of 19.10.2017 No 2168-VIII]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2168-19#Text [in Ukrainian].
(2017). Pro utvorennya Natsionalnoyi sluzhby zdorovia Ukrayiny. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 27 hrudnya 2017 r. No 1101-2017-p [On the establishment of the National Health Service of Ukraine. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of December 27, 2017, No 1101-2017-n]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1101-2017-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
Soldatenko, O. (2018). Suchasnyy stan pravovoho rehulyuvannya finansuvannya sfery okhorony zdorovia Ukrayiny [The current state of legal regulation of health care financing in Ukraine]. Pidpryyemstvo, hospodarstvo i pravo – Enterprise, Economy, and Law, 2, 142-147 [in Ukrainian].
Spilnyy zvit VOOZ ta Svitovoho banku. Ukrayina: ohlyad reformy finansuvannya systemy okhorony zdorovia 2016-2019 [Joint report of the WHO and the World Bank. Ukraine: A Review of Health Care Financing Reform 2016-2019]. www.euro.who. Retrieved from: https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0018/425340/WHO-WB-Joint-Report_UKR_Full-report_Web.pdf [in Ukrainian].
Chorna, V.V. (2020). Reformuvannya okhorony zdorovia dlya zmitsnennya psykhichnoho zdorovia naselennya Ukrayiny ta dosvit krayin YES [Health care reform to strengthen the mental health of the population of Ukraine and the experience of EU countries]. Visnyk Vinnytskoho natsionalnoho medychnoho universytetu – Bulletin of Vinnytsia National Medical University, 24(3), 447-456 [in Ukrainian].
Shevchenko, M.V. (2010). Zahalni vytraty na okhoronu zdorovya v Ukrayini (za danymy natsionalnykh rakhunkiv okhorony zdorovia) [Total health expenditures in Ukraine (according to national health accounts) Ukraine]. Ukrayina. Zdorovia natsiyi – Ukraine. Health of the Nation, 2(14), 84-88 [in Ukrainian].
Chorna, V., Makhniuk, V., Gumeniuk, N., Khliestova, S. & Тomashevskyi, A. (2020). Cоmparative analysis of morbidity indicators among the population of the EU and Ukraine under conditions of stressed load of the anti-nerrorist operations and psychoprophylaxis measures. Georgian Medical News, 5(302), 147-154.
Mental health in transition: evaluation results and recommendations for the integration of mental health into the primary care system and community platforms in Ukraine. International Medical Corps with the support of the World Bank Group. documents.worldbank.org › 120767-Ukrainian-PUBLIC-mental-health-UA ipz.org.ua › uploads › 2018/01 › MH-report-for_INTERNET_All_ua
Roland, M., & Dudley, R.A. (2015). How financial and reputational incentives can be used to improve medical care. Health Services Research, 50 (Suppl 2), 2090-2115. doi: 10.1111/1475-6773.12419
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).