КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

  • О. V. Zhdanova ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м. Ужгород, Україна
  • G. O. Slabkiy ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м. Ужгород, Україна
  • N. J. Potokiy ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м. Ужгород, Україна

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2020.2.11403

Ключові слова:

студентська молодь, здоровий спосіб життя, формування, концептуальні підходи

Анотація

Мета: розробити та оцінити концептуальні підходи до забезпечення здорового способу життя студентської молоді.

Матеріали і методи. Під час проведення дослідження використано такі методи: бібліосемантичний, структурно-логічного аналізу, описового моделювання, експертних оцінок, статистичний. Методичною основою дослідження став системний підхід. Матеріалами дослідження є результати попередніх досліджень та анкети оцінки концептуальних підходів до забезпечення здорового способу життя студентської молоді 25 незалежними експертами. Оцінку відповідей незалежних компетентних експертів проводили за 10-бальною системою з наступним медико-статистичним аналізом отриманих результатів.

Результати. Запропоновані концептуальні підходи до забезпечення здорового способу життя студентської молоді складаються із таких розділів: проблем, причин виникнення проблем та шляхів їх вирішення.

Виділено вісім основних проблем: студенти не ведуть здоровий спосіб життя, відсутність державної політики із забезпечення здорових умов життя та навчання студентів, недостатній спектр здоров’язбережувальних та здоров’яформувальних послуг, недостатня розвиненість системи надання індивідуальних та колективних послуг, які забезпечують здоровий спосіб життя, несистемна робота з формування здорового способу життя, відсутність стратегії здорового способу життя, відсутність державного фінансування пропаганди, формування та забезпечення здорового способу життя студентів, нерозвиненість системи повернення до здорового способу життя.

Визначено основні причини виникнення даних проблем та розроблено шляхи усунення причин виникнення проблем. Дані шляхи є комплексними і стосуються прийняття управлінських рішень та запровадження практичних заходів на всіх рівнях управління від керівництва країною до рівня студентського самоврядування закладу освіти. До створення умов для збереження та зміцнення під час навчання здоров’я студентами нами запропоновано залучати майбутніх роботодавців та використовувати механізми державно-приватного партнерства.

Концептуальні підходи позитивно оцінено незалежними експертами.

Висновки. Розроблені концептуальні підходи до забезпечення здорового способу життя студентської молоді, які рекомендують до практичного впровадження в галузі охорони здоров’я та сфері вищої освіти України.

Посилання

Baklykova, A.V. (2010). Zdorovye i obraz zhizni studentov-medikov [Health and lifestyle of medical students]. Molodoy uchenyy – Young Scientist, 5(2), 205-207 [in Russian].

Harkusha, S.B. (2013). Kharakterystyka stanu zdorovia suchasnoi molodi v Ukraini [Characteristics of the state of health of modern youth in Ukraine]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. T.H. Shevchenka – Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University by T.H. Shevchenko, 1 (107), 92-95 [in Ukrainian].

Grebnyak, N.P., Grebnyak, V.P., & Mashinistov, V.V. (2007). Zdorovye i obraz zhizni studentov [Health and lifestyle of students]. Problemy sotsialnoy gigiyeny, zdravookhraneniya i istorii meditsiny – Problems of Social Hygiene, Health and History of Medicine, 4, 33-37 [in Russian].

Zhdan, V.M., Slabkyi, H.O., & Zhdanova, O.V. (2019). Samootsinka studentskoiu moloddiu stanu osobystoho zdorovia ta kharakterystyka yikh zvernen za medychnoiu dopomohoiu [Self-assessment of student youth of personal health and characteristics of their appeals for medical assistance]. Svit medytsyny ta biolohii – World of Medicine and Biology, 4 (70), 71-75 [in Ukrainian].

Zhuravleva, I.V. (2012). Zdorovye studentov: sotsiologicheskiy analiz [Health of students: sociological analysis]. Moscow: Institute of Sociology RAS [in Russian].

Slabkyi, H.O., & Zhdanova, O.V. (2019-2020). Do pytannia formuvannia u studentskoi molodi vidpovidalnoho stavlennia do osobystoho zdorovia [To the question of forming a responsible attitude to personal health in student youth]. The Unity of Science, 142-144 [in Ukrainian].

Sadvakasov, T.M., Dzhaketaeva, Sh.D., Zhanalina, G.A., Aldanova, J.A., Abdrakhmanov, K.T., Sergaliev, T.S., & Kulov, D.B. (2015). Sravnitelnaya kharakteristika obraza zhizni lits molodogo vozrasta [Comparative characteristics of the lifestyle of young people]. Meditsina i ekologiya – Medicine and Ecology, 1 (74), 46-47 [in Russian].

Shagina, I.R. (2010). Vliyaniye uchebnogo protsessa na zdorovye studentov [The influence of the educational process on the health of students]. Astrakhanskiy meditsinskiy zhurnal – Astrakhan Medical Journal, 2, 26-29 [in Russian].

(2003). Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases: report of a Joint WHO/FAO Expert Consultation. World Health Organization – WHO Technical Report Series. Geneva, Switzerland.

Hooper, L., Abdelhamid, A., Moore, H.J., Douthwaite, W., Skeaff, C.M., & Summerbell, C.D. (2012). Effect of reducing total fat intake on body weight: systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials and cohort studies. British Medical Journal, 12, 12-15.

(2010). Fats and fatty acids in human nutrition: report of an expert consultation. Food and Agricultural Organization of the United Nations / FAO Food and Nutrition. Rome, Italy.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-25

Як цитувати

Zhdanova О. V., Slabkiy, G. O., & Potokiy, N. J. (2020). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (2), 4–9. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2020.2.11403

Номер

Розділ

Здоров'я і суспільство