КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2020.2.11403Ключові слова:
студентська молодь, здоровий спосіб життя, формування, концептуальні підходиАнотація
Мета: розробити та оцінити концептуальні підходи до забезпечення здорового способу життя студентської молоді.
Матеріали і методи. Під час проведення дослідження використано такі методи: бібліосемантичний, структурно-логічного аналізу, описового моделювання, експертних оцінок, статистичний. Методичною основою дослідження став системний підхід. Матеріалами дослідження є результати попередніх досліджень та анкети оцінки концептуальних підходів до забезпечення здорового способу життя студентської молоді 25 незалежними експертами. Оцінку відповідей незалежних компетентних експертів проводили за 10-бальною системою з наступним медико-статистичним аналізом отриманих результатів.
Результати. Запропоновані концептуальні підходи до забезпечення здорового способу життя студентської молоді складаються із таких розділів: проблем, причин виникнення проблем та шляхів їх вирішення.
Виділено вісім основних проблем: студенти не ведуть здоровий спосіб життя, відсутність державної політики із забезпечення здорових умов життя та навчання студентів, недостатній спектр здоров’язбережувальних та здоров’яформувальних послуг, недостатня розвиненість системи надання індивідуальних та колективних послуг, які забезпечують здоровий спосіб життя, несистемна робота з формування здорового способу життя, відсутність стратегії здорового способу життя, відсутність державного фінансування пропаганди, формування та забезпечення здорового способу життя студентів, нерозвиненість системи повернення до здорового способу життя.
Визначено основні причини виникнення даних проблем та розроблено шляхи усунення причин виникнення проблем. Дані шляхи є комплексними і стосуються прийняття управлінських рішень та запровадження практичних заходів на всіх рівнях управління від керівництва країною до рівня студентського самоврядування закладу освіти. До створення умов для збереження та зміцнення під час навчання здоров’я студентами нами запропоновано залучати майбутніх роботодавців та використовувати механізми державно-приватного партнерства.
Концептуальні підходи позитивно оцінено незалежними експертами.
Висновки. Розроблені концептуальні підходи до забезпечення здорового способу життя студентської молоді, які рекомендують до практичного впровадження в галузі охорони здоров’я та сфері вищої освіти України.
Посилання
Baklykova, A.V. (2010). Zdorovye i obraz zhizni studentov-medikov [Health and lifestyle of medical students]. Molodoy uchenyy – Young Scientist, 5(2), 205-207 [in Russian].
Harkusha, S.B. (2013). Kharakterystyka stanu zdorovia suchasnoi molodi v Ukraini [Characteristics of the state of health of modern youth in Ukraine]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. T.H. Shevchenka – Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University by T.H. Shevchenko, 1 (107), 92-95 [in Ukrainian].
Grebnyak, N.P., Grebnyak, V.P., & Mashinistov, V.V. (2007). Zdorovye i obraz zhizni studentov [Health and lifestyle of students]. Problemy sotsialnoy gigiyeny, zdravookhraneniya i istorii meditsiny – Problems of Social Hygiene, Health and History of Medicine, 4, 33-37 [in Russian].
Zhdan, V.M., Slabkyi, H.O., & Zhdanova, O.V. (2019). Samootsinka studentskoiu moloddiu stanu osobystoho zdorovia ta kharakterystyka yikh zvernen za medychnoiu dopomohoiu [Self-assessment of student youth of personal health and characteristics of their appeals for medical assistance]. Svit medytsyny ta biolohii – World of Medicine and Biology, 4 (70), 71-75 [in Ukrainian].
Zhuravleva, I.V. (2012). Zdorovye studentov: sotsiologicheskiy analiz [Health of students: sociological analysis]. Moscow: Institute of Sociology RAS [in Russian].
Slabkyi, H.O., & Zhdanova, O.V. (2019-2020). Do pytannia formuvannia u studentskoi molodi vidpovidalnoho stavlennia do osobystoho zdorovia [To the question of forming a responsible attitude to personal health in student youth]. The Unity of Science, 142-144 [in Ukrainian].
Sadvakasov, T.M., Dzhaketaeva, Sh.D., Zhanalina, G.A., Aldanova, J.A., Abdrakhmanov, K.T., Sergaliev, T.S., & Kulov, D.B. (2015). Sravnitelnaya kharakteristika obraza zhizni lits molodogo vozrasta [Comparative characteristics of the lifestyle of young people]. Meditsina i ekologiya – Medicine and Ecology, 1 (74), 46-47 [in Russian].
Shagina, I.R. (2010). Vliyaniye uchebnogo protsessa na zdorovye studentov [The influence of the educational process on the health of students]. Astrakhanskiy meditsinskiy zhurnal – Astrakhan Medical Journal, 2, 26-29 [in Russian].
(2003). Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases: report of a Joint WHO/FAO Expert Consultation. World Health Organization – WHO Technical Report Series. Geneva, Switzerland.
Hooper, L., Abdelhamid, A., Moore, H.J., Douthwaite, W., Skeaff, C.M., & Summerbell, C.D. (2012). Effect of reducing total fat intake on body weight: systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials and cohort studies. British Medical Journal, 12, 12-15. DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.e7666
(2010). Fats and fatty acids in human nutrition: report of an expert consultation. Food and Agricultural Organization of the United Nations / FAO Food and Nutrition. Rome, Italy.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).