ГРОМАДСЬКЕ ЗДОРОВ’Я ТА ПОВЕДІНКОВА ЕКОНОМІКА
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2019.2.10477Ключові слова:
поведінкова економіка, поведінкові реакції, громадське здоров’яАнотація
Мета: висвітити основні принципи поведінкової економіки, зокрема, заохочувальні фактори, важливість інформації, її контекст та подачу, соціальні фактори, що зумовлюють певну поведінку в людей, а також результати впровадження їх у практичну медицину.
Матеріали і методи. Структура аналізу дослідження включала: опис первинної інформації, становлення факторів та закономірностей, узагальнення отриманих результатів у висновках дослідження та розробку перспектив подальших досліджень на основі висновків.
Результати. Поведінкова економіка доводить, що люди не є повністю раціональними та передбачуваними в своїй поведінці, зокрема у питаннях здоров’я, як це передбачається стандартною економічною теорією. Більшість людей у суспільстві є «поведінковою», – може страждати від упереджень, які ускладнюють досягнення тієї чи іншої поведінки, якій би бажано було віддати перевагу. Незалежно від того, чи є людина раціональною, чи схильною до поведінкових упереджень, існують певні фактори, що впливають на прийняття нею оптимального рішення та призводять до свідомого недотримання виконання певних медичних рекомендацій, відмови від вакцинації, порушення режиму харчування тощо. Відповідно, це потребує додаткового втручання на свідомість людей, які не завжди здатні комплексно оцінити майбутні переваги, переборюючи теперішній дискомфорт. Виявлення та розуміння цих факторів може дозволити успішно впливати на поведінку людей та на їх рішення в питаннях здоров’я.
Висновки. З метою досягнення позитивних результатів у галузі громадського здоров’я необхідно вивчати, враховувати та застосовувати принципи, що ґрунтуються на поведінкових реакціях. Впровадження принципів поведінкової економіки в медичну галузь допоможе заохочувати пацієнтів вести здоровий спосіб життя з систематичним дотриманням медичних рекомендацій.
Посилання
Smeyanov, V.A., Smeyanova, O.I., Tarasenko, S.V., & Demikhova, N.V. (2014). Otsenka effektivnosti vnedreniya mekhanizma vnutrennego audita kachestva meditsinskoy pomoshchi bolnym arterialnoy gipertenziyey [Evaluation of the effectiveness of the implementation of the internal audit mechanism of the quality of medical care for patients with arterial hypertension]. Azerbaijan Medical Journal, 3, 62-65
Acland, D., & Levy, M. (2011). Habit Formation, Naivete, and Projection Bias in Gym Attendance. Unpublished manuscript.
Charness, G., & Gneezy, U. (2009). Incentives to exercise. Econometrica, 77 (3), 909-931.
Eisenberg, M.E., & Forster, J.L. (2003). Adolescent smoking behavior: measures of social norms. American Journal of Preventive Medicine, 25 (2), 122-128. DOI: https://doi.org/10.1016/S0749-3797(03)00116-8
Gneezy, U., & Rustichini, A. (2000). Pay enough or don’t pay at all. Quarterly Journal of Economics, 115 (3), 791-810. DOI: https://doi.org/10.1162/003355300554917
Gneezy, U., & Rustichini, A. (2000). A fine is a price. Journal of Legal Studies, 29 (1), 1-17. DOI: https://doi.org/10.1086/468061
Johnson, E.J., & Goldstein, D.G. (2004). Defaults and donation decisions. Transplantation, 78, 1713-1716. DOI: https://doi.org/10.1097/01.TP.0000149788.10382.B2
Lacetera, N., & Macis, M. (2010). Social image concerns and prosocial behavior: field evidence from a nonlinear incentive scheme. Journal of Economic Behavior and Organization, 76 (2), 225-237. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jebo.2010.08.007
Lacetera, N., Macis, M., & Slonim, R. (2012). Will there be blood? Incentives and displacement effects in pro-social behavior. American Economic Journal: Applied Economics, 4 (1), 186–-223.
Lacetera, N., Macis, M., & Slonim, R. (2013). Economic rewards to motivate blood donations. Science, 340 (6135), 927-928.
Long, J.A., Helweg-Larsen, M., & Volpp, K.G. (2008). Patient opinions regarding‘pay for performance for patients. Journal of General Internal Medicine, 23 (10), 1647-1652. DOI: https://doi.org/10.1007/s11606-008-0739-1
Perkins, H.W., Haines, M.P., & Rice, R. (2005). Misperceiving the college drinking norm and related problems: a nationwide study of exposure to prevention information, perceived norms and student alcohol misuse. Journal of Studies on Alcohol, 66 (4), 470-478. DOI: https://doi.org/10.15288/jsa.2005.66.470
Titmuss, R.M. (1971). Gift Relationship: From Human Blood to Social Policy. New York: Pantheon
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).