ГРОМАДСЬКЕ ЗДОРОВ’Я ТА ПОВЕДІНКОВА ЕКОНОМІКА

Автор(и)

  • V. A. Smiyanov Сумський державний університет м. Суми, Україна
  • V. O. Kurganskaya Сумський державний університет м. Суми, Україна
  • O. I. Smiyanova Сумський державний університет м. Суми, Україна
  • N. O. Dryga Сумський державний університет м. Суми, Україна

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2019.2.10477

Ключові слова:

поведінкова економіка, поведінкові реакції, громадське здоров’я

Анотація

Мета: висвітити основні принципи поведінкової економіки, зокрема, заохочувальні фактори, важливість інформації, її контекст та подачу, соціальні фактори, що зумовлюють певну поведінку в людей, а також результати впровадження їх у практичну медицину.

Матеріали і методи. Структура аналізу дослідження включала: опис первинної інформації, становлення факторів та закономірностей, узагальнення отриманих результатів у висновках дослідження та розробку перспектив подальших досліджень на основі висновків.

Результати. Поведінкова економіка доводить, що люди не є повністю раціональними та передбачуваними в своїй поведінці, зокрема у питаннях здоров’я, як це передбачається стандартною економічною теорією. Більшість людей у суспільстві є «поведінковою», – може страждати від упереджень, які ускладнюють досягнення тієї чи іншої поведінки, якій би бажано було віддати перевагу. Незалежно від того, чи є людина раціональною, чи схильною до поведінкових упереджень,  існують певні фактори, що впливають на прийняття нею оптимального рішення та призводять до свідомого недотримання виконання певних медичних рекомендацій, відмови від вакцинації, порушення режиму харчування тощо. Відповідно, це потребує додаткового втручання на свідомість людей, які не завжди здатні комплексно оцінити майбутні переваги, переборюючи теперішній дискомфорт. Виявлення та розуміння  цих факторів може дозволити успішно впливати на поведінку людей та на їх рішення в питаннях здоров’я.

Висновки. З метою досягнення позитивних результатів у галузі громадського здоров’я необхідно вивчати, враховувати та застосовувати принципи, що ґрунтуються на поведінкових реакціях. Впровадження принципів поведінкової економіки в медичну галузь допоможе заохочувати пацієнтів  вести здоровий спосіб життя з систематичним дотриманням медичних рекомендацій.

Біографії авторів

V. A. Smiyanov, Сумський державний університет м. Суми, Україна

доктор медичних наук, професор, завідувач кафедри громадського здоров’я медичного інституту Сумського державного університету

V. O. Kurganskaya, Сумський державний університет м. Суми, Україна

кандидат медичних наук, асистент кафедри громадського здоров’я медичного інституту Сумського державного університету

O. I. Smiyanova, Сумський державний університет м. Суми, Україна

старший викладач кафедри громадського здоров’я медичного інституту Сумського державного університету

N. O. Dryga, Сумський державний університет м. Суми, Україна

аспірант кафедри громадського здоров’я медичного інституту Сумського державного університету

Посилання

Smeyanov, V.A., Smeyanova, O.I., Tarasenko, S.V., & Demikhova, N.V. (2014). Otsenka effektivnosti vnedreniya mekhanizma vnutrennego audita kachestva meditsinskoy pomoshchi bolnym arterialnoy gipertenziyey [Evaluation of the effectiveness of the implementation of the internal audit mechanism of the quality of medical care for patients with arterial hypertension]. Azerbaijan Medical Journal, 3, 62-65

Acland, D., & Levy, M. (2011). Habit Formation, Naivete, and Projection Bias in Gym Attendance. Unpublished manuscript.

Charness, G., & Gneezy, U. (2009). Incentives to exercise. Econometrica, 77 (3), 909-931.

Eisenberg, M.E., & Forster, J.L. (2003). Adolescent smoking behavior: measures of social norms. American Journal of Preventive Medicine, 25 (2), 122-128. DOI: https://doi.org/10.1016/S0749-3797(03)00116-8

Gneezy, U., & Rustichini, A. (2000). Pay enough or don’t pay at all. Quarterly Journal of Economics, 115 (3), 791-810. DOI: https://doi.org/10.1162/003355300554917

Gneezy, U., & Rustichini, A. (2000). A fine is a price. Journal of Legal Studies, 29 (1), 1-17. DOI: https://doi.org/10.1086/468061

Johnson, E.J., & Goldstein, D.G. (2004). Defaults and donation decisions. Transplantation, 78, 1713-1716. DOI: https://doi.org/10.1097/01.TP.0000149788.10382.B2

Lacetera, N., & Macis, M. (2010). Social image concerns and prosocial behavior: field evidence from a nonlinear incentive scheme. Journal of Economic Behavior and Organization, 76 (2), 225-237. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jebo.2010.08.007

Lacetera, N., Macis, M., & Slonim, R. (2012). Will there be blood? Incentives and displacement effects in pro-social behavior. American Economic Journal: Applied Economics, 4 (1), 186–-223.

Lacetera, N., Macis, M., & Slonim, R. (2013). Economic rewards to motivate blood donations. Science, 340 (6135), 927-928.

Long, J.A., Helweg-Larsen, M., & Volpp, K.G. (2008). Patient opinions regarding‘pay for performance for patients. Journal of General Internal Medicine, 23 (10), 1647-1652. DOI: https://doi.org/10.1007/s11606-008-0739-1

Perkins, H.W., Haines, M.P., & Rice, R. (2005). Misperceiving the college drinking norm and related problems: a nationwide study of exposure to prevention information, perceived norms and student alcohol misuse. Journal of Studies on Alcohol, 66 (4), 470-478. DOI: https://doi.org/10.15288/jsa.2005.66.470

Titmuss, R.M. (1971). Gift Relationship: From Human Blood to Social Policy. New York: Pantheon

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-10-17

Як цитувати

Smiyanov, V. A., Kurganskaya, V. O., Smiyanova, O. I., & Dryga, N. O. (2019). ГРОМАДСЬКЕ ЗДОРОВ’Я ТА ПОВЕДІНКОВА ЕКОНОМІКА. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (2), 33–39. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2019.2.10477

Номер

Розділ

Організація медичної допомоги