СКАНДИНАВСЬКА ХОДЬБА ЯК ОДИН ІЗ ЗАСОБІВ ВПЛИВУ НА РІВЕНЬ ЗДОРОВ’Я СТАРШОКЛАСНИКІВ

Автор(и)

  • Г. З. Лаврін Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія імені Тараса Шевченка
  • Т. В. Кучер Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія імені Тараса Шевченка
  • О. М. Довгань Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.4.15045

Ключові слова:

скандинавська ходьба, фізичний рівень здоров’я, старшокласники, фізична культура, фізичний стан

Анотація

Вступ. Скандинавська ходьба, або Nordic Walking, набула великої популярності як універсальний вид фізичної активності, доступний для людей різних віку та рівня фізичної підготовки. Це вид спортивної ходьби з використанням спеціальних палиць, який поєднує в собі елементи кардіо- і силового тренування, що робить її надзвичайно корисною для загального здоров’я. Дослідження показали, що скандинавська ходьба має позитивний вплив на серцево-судинну, опорно-рухову системи та загальний фізичний стан людини.

Мета роботи – виявити вплив засобів скандинавської ходьби на рівень здоров’я і фізичний розвиток школярів.

Основна частина. У статті наведено результати досліджень впливу засобів скандинавської ходьби на рівень здоров’я учнів старших класів. У дослідженні брали участь 52 учні одинадцятих класів віком 16–17 років. Умовно їх поділили на дві відносно однорідні групи (за віком та фізичним розвитком): експериментальну (юнаки n=13; дівчата n=13) і контрольну (юнаки n=12; дівчата n=14). Відмінностей за показниками між школярами контрольної та експериментальної груп не спостерігали (р>0,05). Юнаки і дів­чата експериментальної групи займалися за розробленою методикою занять із застосуванням засобів скандинавської ходьби. За планом нашого дослідження, перед початком і в кінці навчального процесу учням було запропоновано пройти контрольні тестування для оцінки рівня фізичного здоров’я, функціонального стану і фізичної підготовленості. Аналіз вхідного тестування показав, що школярі мають відносно однаковий рівень фізичного здоров’я, функціонального стану і фізичної підготовленості. Достовірних відмінностей (р>0,05) не спостерігали. Після завершення дослідження із застосуванням засобів скандинавської ходьби показники рівня фізичного здоров’я покращилися як в юнаків, так і в дівчат експериментальної групи.

Висновки. Отримані показники рівня фізичного здоров’я доводять ефективність використання засобів скандинавської ходьби на уроках фізичної культури з учнями старших класів. Це свідчить про позитивний приріст показників у контрольній і, відповідно, експериментальній групах, але більш вираженим був приріст показників у експериментальній групі. Дані результати сприятимуть удосконаленню фізичного виховання учнівської молоді, що зміцнить здоров’я, підвищить рівень функціонального стану систем організму і фізичної підготовленості.

Посилання

Mykysha, D.O. (2013). Skandynavska khodba yak zasib rukhovoi aktyvnosti dlia studentiv spetsialnykh medychnykh hrup [Nordic walking as a means of motor activity for students of special medical groups]. Materialy naukovo-teoretychnoi konferentsii vykladachiv, aspirantiv, spivrobitnykiv ta studentiv kafedry fizychnoho vykhovannia i sportu: tezy dopovidei, m. Sumy, 2013, 75-78 [in Ukrainian].

Kashuba, V.O., Kholodov, S.A. (2020). Biomekhanichni aspekty khodby ditei molodshoho shkilnoho viku [Biomechanical aspects of walking of children of primary school age]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia: Fizychna kultura – Bulletin of the Carpathian University. Series: Physical culture, 36, 9-16 [in Ukrainian].

Mulyk, K.V., Liu, Tsze. (2018). Ososblyvosti skandynavskoi khodby [Peculiarities of Scandinavian walking]. Osnovy pobudovy trenuvalnoho protsesu v tsyklichnykh vydakh sportu: zbirnyk naukovykh prats – Basics of building a training process in cycle sports: a collection of scientific papers, Kharkiv: KhDAFK, 2, 163-168 [in Ukrainian].

Reks, Yu.V. (2017). Skandynavska khodba yak kompleksnyi zasib ozdorovlennia orhanizmu [Scandinavian walking as a comprehensive means of improving the body]. Problemy formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia u molodi: zbirnyk materialiv X Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferencii molodykh uchenykh ta studentiv z mizhnarodnoyu uchastiu, Odesa, 29, 41-42 [in Ukrainian].

Ivasyk, N. (2018). Teoretyko-metodychni osnovy fizychnoi reabilitatsii/terapii ditei shkilnoho viku z bronkholehenevymy patolohiiamy [Theoretical and methodological foundations of physical rehabilitation/therapy of school-age children with bronchopulmonary pathologies]. Lviv: LDUFK [in Ukrainian].

Mykysha, D.O. (2013). Skandynavska khodba yak zasib rukhovoi aktyvnosti dlia studentiv spetsialnykh medychnykh hrup [Nordic walking as a means of motor activity for students of special medical groups]. Materialy naukovo-teoretychnoi konferentsii vykladachiv, aspirantiv, spivrobitnykiv ta studentiv kafedry fizychnoho vykhovannia i sportu: tezy dopovidei, m. Sumy, 2013, 75-78 [in Ukrainian].

Ivasyk, N. (2018). Teoretyko-metodychni osnovy fizychnoi reabilitatsii/terapii ditei shkilnoho viku z bronkholehenevymy patolohiiamy [Theoretical and methodological foundations of physical rehabilitation/therapy of school-age children with bronchopulmonary pathologies]. Lviv: LDUFK [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Як цитувати

Лаврін, Г. З., Кучер, Т. В., & Довгань, О. М. (2024). СКАНДИНАВСЬКА ХОДЬБА ЯК ОДИН ІЗ ЗАСОБІВ ВПЛИВУ НА РІВЕНЬ ЗДОРОВ’Я СТАРШОКЛАСНИКІВ. Медсестринство, (4), 43–47. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.4.15045

Номер

Розділ

Матеріали конференції