РОЛЬ НЕТЕХНІЧНИХ НАВИЧОК ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ЕКCТРЕНА ДОПОМОГА ПРИ ТРАВМАХ» ПАРАМЕДИКАМИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.2.14696Ключові слова:
екстрена медична допомога, нетехнічні навички, парамедик, травмаАнотація
Вступ. Надання допомоги при травмах потребує розвинених у фахівців екстреної медичної допомоги нетехнічних навичок, що забезпечить зниження смертності у травмованих пацієнтів. Тому в сучасній вищій освіті актуальним є питання про перенесення уваги з технічних аспектів навчального процесу на важливість командної взаємодії, ефективної комунікації та формування в майбутніх парамедиків нетехнічних навичок.
Мета роботи – визначити роль нетехнічних навичок під час вивчення дисципліни «Екстрена допомога при травмах», обґрунтувати їх ефективність щодо засвоєння конкретних навичок та компетентностей у разі надання екстреної медичної допомоги травмованому, доцільність упровадження цих навичок для урізноманітнення навчального процесу, активізації пізнавальної діяльності, розширення сфери інтересів здобувачів вищої освіти Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України.
Основна частина. У галузях з підвищеним ризиком, таких, як охорона здоров’я, ключову роль відіграють нетехнічні навички. Вони включають соціальні, когнітивні та особистісні навички. Протягом останніх років в Україні спостерігають зміну традиційного навчання на симуляційне, що передбачає інтеграцію командної роботи і нетехнічних навичок у навчальний процес. При навчанні парамедиків необхідно враховувати, як функціонують успішні команди, брати до уваги потреби студентів та їх попередній досвід роботи в командах перед упровадженням навчальних програм. Для якісного відпрацювання роботи в команді необхідно використовувати високореалістичні сценарії за умов психологічної безпеки та, обов’язково, з проведенням дебрифінгу після сценарію. Симуляції у навчанні не лише сприяють підвищенню лідерських якостей, упевненості та загальної ефективності команди, але й підвищують безпеку пацієнтів, створюючи захищені умови для практики і поліпшуючи психологічну безпеку, що допомагає парамедикам ефективно управляти стресом і готуватися до критичних ситуацій.
Висновки. Оцінювання і тренування нетехнічних навичок при навчанні парамедиків сприяє розвитку командного мислення, вміння слухати та враховувати альтернативну точку зору, а також аргументовано висловлювати свою думку і швидко приймати професійні рішення. Розвинені нетехнічні навички дозволяють підвищити якість екстреної медичної допомоги при травмах, що є позитивним як для фахівців екстреної медичної допомоги, так і для пацієнтів. Для цього потрібно створити умови при навчанні здобувачів вищої освіти для відпрацювання нетехнічних навичок під час симуляційного навчання.
Посилання
Haagsma, J.A., Graetz, N., Bolliger, I., Naghavi, M., Higashi, H., Mullany, E.C., Abera, S.F., Abraham, J.P., Adofo, K., Alsharif, U., Ameh, E.A., Ammar, W., Antonio, C.A., Barrero, L.H., Bekele, T., Bose, D., Brazinova, A., Catalá-López, F., Dandona, L., Dandona, R., … Vos, T. (2016). The global burden of injury: incidence, mortality, disability-adjusted life years and time trends from the Global Burden of Disease study 2013. Injury prevention : journal of the International Society for Child and Adolescent Injury Prevention, 22(1), 3-18. DOI: 10.1136/injuryprev-2015-041616.
Raksamani, K., Jirativanont, T., & Sareenun, P. (2020). Correlation of medical knowledge and non-technical skills assessment in anesthesia residents. Siriraj Medical Journal, 72(6), 483-487. DOI: 10.33192/Smj.2020.65.
Flin, R., O’Connor, P., & Crichton, M. (2008). Safety at the sharp end: a guide to non-technical skills. Burlington: Ashgate Publishing Company.
Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21 serpnia 2019 r. № 764 Kyiv Pro vnesennia zmin do postanovy Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21 lystopada 2012 r. № 1114 “Pro zatverdzhennia Typovoho polozhennia pro bryhadu ekstrenoi (shvydkoi) medychnoi dopomohy” – Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of August 21, 2019 No. 764 Kyiv On Amendments to the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of November 21, 2012 No. 1114 “On Approval of the Model Regulation on the Emergency (Ambulance) Medical Care Team” [in Ukrainian].
Gjeraa, K., Møller, T.P., & Østergaard, D. (2014). Efficacy of simulation-based trauma team training of non-technical skills. A systematic review. Acta anaesthesiologica Scandinavica, 58(7), 775-787. DOI: 10.1111/aas.12336.
Eddy, K., Jordan, Z., & Stephenson, M. (2016). Health professionals’ experience of teamwork education in acute hospital settings: a systematic review of qualitative literature. JBI database of systematic reviews and implementation reports, 14(4), 96-137. DOI: 10.11124/JBISRIR-2016-1843.
Backman, T., Juuso, P., Borg, R., & Engström, Å. (2019). Ambulance nurses’ experiences of deciding a patient does not require ambulance care. Nursing open, 6(3), 783-789. DOI: 10.1002/nop2.255.
Klemenc-Ketiš, Z., & Zafošnik, U. (2024). Interprofessional Education with Simulations in Primary Care. Zdravstveno varstvo, 63(1), 1-4. DOI: 10.2478/sjph-2024-000.
Murray, E., Krahé, C., & Goodsman, D. (2018). Are medical students in prehospital care at risk of moral injury?. Emergency medicine journal: EMJ, 35(10), 590-594. DOI: 10.1136/emermed-2017-207216.
Strandås, M., Vizcaya-Moreno, M. F., Ingstad, K., Sepp, J., Linnik, L., & Vaismoradi, M. (2024). An integrative systematic review of promoting patient safety within prehospital emergency medical services by paramedics: a role theory perspective. Journal of multidisciplinary healthcare, 17, 1385-1400. DOI: 10.2147/JMDH.S460194.
Soar J. (2021). European Resuscitation Council Guidelines 2021: Adult advanced life support. Resuscitation, 161, 115-151. DOI: 10.1016/j.resuscitation.2021.02.010.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Медсестринство
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.