КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МЕДСЕСТРИ – ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ НА ДОДИПЛОМНОМУ ЕТАПІ НАВЧАННЯ, ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • Т. В. Дударєва Первомайський медичний фаховий коледж Миколаївської області
  • Н. А. Бількевич Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2023.3-4.14556

Ключові слова:

комунікативна компетентність, медсестринська освіта, методики навчання, наукові дослідження у сфері освіти

Анотація

Вступ. У світлі інтеграції медичної освіти України в міжнародний простір професійну підготовку майбутніх медсестер розглядають у рамках компетентнісного підходу. Однією з ключових професійних компетентностей медсестри є здатність ефективно комунікувати в системі охорони здоров’я.

Мета роботи – проаналізувати дані наукової літератури щодо вивчення проблеми формування комунікативної компетентності медсестри на додипломному етапі навчання в Україні.

Основна частина. Комунікативна компетентність медсестри на сьогодні є кваліфікаційною вимогою до випускників, її включено в освітні стандарти. Однак перелік професійних комунікативних навичок є досить широким. З огляду на це, за кордоном у медичній освіті застосовують поетапний підхід до опанування комунікативної компетентності студентами. На додипломному етапі починають з базових комунікативних навичок (уміти правильно комунікувати з пацієнтами під час обстеження і проведення медичних маніпуляцій, активно слухати, надавати інформацію пацієнтам та їх родичам, узгоджувати спільні рішення тощо) з наступним опануванням складніших навичок. Значну кількість наукових досліджень з медичної комунікації в Україні присвячено розробці визначення поняттєво-категорійного апарату комунікативної компетентності, комунікації для координації роботи ланок системи охорони здоров’я, риторичній культурі й лінгвістичній складовій професійної комунікації, психологічним та етико-деонтологічним аспектам тощо. Дещо менше уваги приділено пошуку форм, методів і засобів навчання медичної комунікації та засобів оцінювання готовності студентів до професійної діяльності. Компетентнісний підхід до навчання потребує більш практично-орієнтованого фокуса на базові комунікативні навички, які медсестра повинна вміти застосовувати у щоденній практиці; такий підхід, за даними наукових публікацій, представлений рідко.

Висновки. Додипломна підготовка студентів медичних коледжів України повинна включати формування базових комунікативних навичок з наступним опануванням складніших її елементів. Для ефективної розробки навчальних програм необхідний системний та більш практично-орієнтований підхід, що ґрунтується на кращих закордонних практиках.

Посилання

Navchuk, H. (2023). Komunikatyvna kompetentnist medychnykh i farmatsevtychnykh pratsivnykiv ta efektyvnist yikh pratsi [Communication competence of medical and pharmaceutical workers and their work efficiency]. Aktualni pytannia suspilnykh nauk ta istorii medytsyny. Spilnyi ukrainsko-rumunskyi naukovyi zhurnal (APSNIM) – Topical issues of social sciences and history of medicine. Joint Ukrainian-Romanian scientific journal (TISSHM), 1(35), 92-95. DOI: 10.24061/2411-6181.1.2023.381[in Ukrainian].

Pavliuk, T.V. (2018). Empatiia u profesiinii diialnosti medychnykh sester [Empathy in the professional activity of nurses]. Medsestrynstvo – Nursing, 1, 53-56. DOI: 10.11603/2411-1597.2018.1.9103 [in Ukrainian].

Shyriaieva, A.S. (2021). Osoblyvosti spilkuvannia maibutnikh medychnykh sester u konfliktnykh sytuatsiiakh [Features of communication of future nurses in conflict situations]. Medsestrynstvo – Nursing, 2, 55-57. DOI: 10.11603/2411-1597.2021.2.12287 [in Ukrainian].

Klymovych, S.M. (2022). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh medsester v umovakh medychnoho koledzhu [Formation of communicative competence of future nurses in medical college]. Medsestrynstvo – Nursing, 1, 56-58. DOI: 10.11603/2411-1597.2022.1.12872 [in Ukrainian].

Matuzaieva, N.O. (2015). Psykholohichni ta etyko-deontolohichni aspekty pidhotovky medychnoi sestry do spilkuvannia z patsiientom [Psychological, ethical and deontological aspects of preparing a nurse for communication with a patient]. Mahistr medsestrynstva – Master of Nursing, 2(14), 34-40. Retrieved from: https://www.zhim.org.ua/magazine/mag_2_14_2015.pdf [in Ukrainian].

Makhnovska, I.R. (2015). Profesiina pidhotovka mahistriv sestrynskoi spravy v umovakh stupenevoi osvity [Professional training of masters of nursing in the context of graduate education]. Doctor’s thesis. Zhytomyr. Retrieved from: http://eprints.zu.edu.ua/16825/ [in Ukrainian].

Shpak, M.M. (2021). Osoblyvosti rozvytku emotsiinoho intelektu v maibutnikh medychnykh sester [Features of the development of emotional intelligence in future nurses]. Visnyk Lvivskoho universytetu – Bulletin of Lviv University, 8, 186-195 DOI: 10.30970/PS.2021.8.24 [in Ukrainian].

Danylevych, Yu.O. (2023). Komunikatyvni navychky ta komunikatyvna kompetentnist, yikh rol u zdobutti osvity i formuvannia komunikatyvnykh navychok uprodovzh profesiinoi diialnosti [Communication skills and communication competence, their role in education and the formation of communication skills in the course of professional activity]. Medsestrynstvo – Nursing, 2, 56-65. DOI: 10.11603/2411-1597.2023.2.14330 [in Ukrainian].

Drohomyretska, N.R. (2023). Formuvannia emotsiinoho intelektu yak nevidiemnoi skladovoi medsestrynskoi praktyky [Formation of emotional intelligence as an integral part of nursing practice]. Qualification scientific paper. Ternopil: ТNMU. Retrieved from: https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/17728 [in Ukrainian].

Yeriemieieva, I.V. (2015). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh medychnykh sester u protsesi vyvchennia fakhovykh dystsyplin [Formation of professional competence of future nurses in the process of studying professional disciplines]. Mahistr medsestrynstva – Master of Nursing, 2(14), 28-30 [in Ukrainian].

Klymovych, S.M. (2022). Rytorychna kultura v profesiinii diialnosti medychnykh sester [Rhetorical culture in the professional activity of nurses]. Qualification scientific paper. Ternopil: ТNMU. Retrieved from: https://repository.tdmu.edu.ua/handle/123456789/17559 [in Ukrainian].

Samburska, L.V. (2022). Osoblyvosti formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti u maibutnikh medychnykh sester na zaniattiakh z fakhovykh dystsyplin [Features of forming communicative competence in future nurses in the classroom in professional disciplines]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho – Bulletin of Bohdan Khmelnytsky Cherkasy National University, 4, 43-49. DOI: 10.31651/2524-2660-2022-4-43-49 [in Ukrainian].

Vykhrushch, A.V., Tyshkovets, M.P., & Hlushok, V.S. (2022). Profesiina linhvodydaktyka v systemi pidhotovky fakhivtsiv za spetsialnistiu “Medsestrynstvo” [Professional linguodidactics in the system of training specialists in the specialty “Nursing”]. Medychna osvita – Medical education, 4, 127-133. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2022.4.13643 [in Ukrainian].

Shyp, S.I. (2015). Osoblyvosti spilkuvannia medychnoi sestry z osobystistiu patsiienta [Features of communication between a nurse and a patient’s personality]. Medsestrynstvo – Nursing, 4, 5-7. DOI: 10.11603/2411-1597.2015.4.6085 [in Ukrainian].

Peterson, E.B., Calhoun, A.W., & Rider, E.A. (2014). The reliability of a modified Kalamazoo Consensus Statement Checklist for assessing the communication skills of multidisciplinary clinicians in the simulated environment. Patient Education and Counseling, 96(3), 411-418. DOI: 10.1016/j.pec.2014.07.013.

Bachmann C., Pettit, J., & Rosenbaum M. (2014). Developing communication curricula in healthcare education: An evidence-based guide. Patient Education and Counseling, 105(7), 2320-2327. DOI: 10.1016/j.pec.2021.11.016.

Marty A., Frick, S., & Enzler, H.B. (2022). An analysis of core EPAs reveals a gap between curricular expectations and medical school graduates’ self-perceived level of competence. BMC Medical Education, 21, 105. DOI: 10.1186/s12909-021-02534-w.

Svyrydiuk, V.V. (2015). Linhvistychna skladova naukovoi komunikatyvnoi kompetentnosti medychnykh sester iz zavershenoiu vyshchoiu osvitoiu – mahistriv za spetsialnistiu “Sestrynska sprava” [The linguistic component of scientific communicative competence of nurses with completed higher education – masters in the specialty “Nursing”]. Mahistr medsestrynstva – Master of Nursing, 2(14), 5-21. Retrieved from: https://www.zhim.org.ua/magazine/mag_2_14_2015.pdf [in Ukrainian].

Stepaniuk, A.V. (2017). Formuvannia profesiino znachushchykh yakostei medychnykh sestr u protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of professionally significant qualities of nurses in the process of professional training]. Ternopil: TNPU named after V. Hnatiuk [in Ukrainian].

Handzha, T.S. (2015). Etyka i deontolohiia v roboti medychnoi sestry khirurhichnoho viddilennia [Ethics and deontology in the work of a nurse in the surgical department]. Mahistr medsestrynstva – Master of Nursing, 2(14), 77-82. Retrieved from: https://www.zhim.org.ua/magazine/mag_2_14_2015.pdf [in Ukrainian].

Misiats, N.K. (2015). Polikulturne navchannia i vykhovannia studentiv u protsesi vyvchennia inozemnoi movy: dosvid tsentru polonistyky [Multicultural education and upbringing of students in the process of learning a foreign language: the experience of the Polonistics Center]. Mahistr medsestrynstva – Master of Nursing, 2(14), 52-58. Retrieved from: https://www.zhim.org.ua/magazine/mag_2_14_2015.pdf [in Ukrainian].

Zhovnerchuk, V.R. (2015). Likarska taiemnytsia v medsestrynskii diialnosti [Medical confidentiality in nursing practice]. Mahistr medsestrynstva – Master of Nursing, 2(14), 96-103. Retrieved from: https://www.zhim.org.ua/magazine/mag_2_14_2015.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-29

Як цитувати

Дударєва, Т. В., & Бількевич, Н. А. (2024). КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МЕДСЕСТРИ – ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ НА ДОДИПЛОМНОМУ ЕТАПІ НАВЧАННЯ, ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ. Медсестринство, (3-4), 158–165. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2023.3-4.14556

Номер

Розділ

Статті