МЕТОДИ ПОДОЛАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ БАР’ЄРІВ У ПРОФЕСІЙНІЙ МЕДСЕСТРИНСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • А. А. Томків Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0009-0002-1806-6836
  • О. О. Прохоренко Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2023.3-4.14289

Ключові слова:

комунікація, комунікативні бар’єри, професійна медсестринська діяльність, спілкування з пацієнтом

Анотація

Вступ. Розуміння культури спілкування та якісної комунікації є важливим у професійній діяльності медсестри. Комунікативні навички вважають ключовим компонентом soft skills, які можуть значно збільшити ефективність роботи, організувати командну взаємодію, що є ключовим моментом у наданні якісної медичної допомоги, та полегшити виконання клінічних завдань. Оскільки медсестри проводять більшу частину робочого часу з пацієнтами різного ступеня тяжкості, якісна комунікація є компонентом лікування та психоемоційної підтримки хворих.

Мета роботи – оцінити роль комунікативних навичок у професійній діяльності медсестри та визначити основні комунікативні бар’єри під час спілкування з пацієнтами, а також з’ясувати методи подолання труднощів комунікації в медсестринській діяльності.

Основна частина. Медсестри часто стикаються з певними труднощами при спілкуванні з пацієнтами та їх рідними. Особливу увагу слід приділяти спілкуванню з пацієнтами, в яких діагностовано тяжкі та прогностично несприятливі захворювання. Щоб полегшити спілкування з ними, необхідно розуміти актуальність проблем, причини їх виникнення, психологічний стан, пов’язаний з тим чи іншим захворюванням, та вміти долати труднощі спілкування. На основі результатів проведених досліджень можемо окреслити основні комунікативні бар’єри у професійній діяльності медсестри. До них належать: соціально-політичні, технічні, конкретно-ситуативні, предметно-змістові, мовно-національні, професійні, освітні, вікові, статеві, власне комунікативні (вербальні й невербальні). Рідше виникають фонетичні, стилістичні та семантичні бар’єри. Для досягнення якості комунікації між медсестрою і пацієнтом медсестрам важливо розпізнати бар’єр спілкування та самостійно його усунути.

Висновки. Основними шляхами усунення цієї проблеми є дебрифінг між сестринським персоналом, належна підтримка оптимального емоційного стану медсестер (особливо під час надання медичної допомоги пораненим), щорічне проходження курсів педагогічної компетентності. Важливий етап подолання бар’єрів спілкування – впровадження модернізованих курсів для покращення комунікативних навичок на базі вищих закладів освіти при підготовці фахівців зі спеціальності 223 «Медсестринство».

Посилання

Danylevych, Yu.O. (2023). Kontrastyvnyy analiz implementatsiyi efektyvnykh metodiv komunikatsiyi u protsesi navchannya studentiv medsester [Contrastive analysis of the implementation of effective communication methods in the process of teaching nursing students]. Candidate’s thesis. Ternopil [in Ukrainian].

Abukari, Kwame, & Petrucka, Pammla M. (2020). Communication in nurse-patient interaction in healthcare settings in sub-Saharan Africa: A scoping review. International journal of Africa nursing sciences, 12, 100198.

Lee, I.C., Koh, H., & Lai, S.H. (2020). Academic coaching of medical students during the COVID-19 pandemic. Medical Education, 54(12), 1184-1185. DOI: 10.1111/medu.14272.

Klish, P.A., & Khomyak, A.P. (2017). Komunikatyvni uminnia i navychky yak vazhlyva skladova profesionalizmu pedahoha [Communicative skills as an important component of teacher professionalism]. Pedahohichnyy Poshuk – Pedagogical Search, 3, 15-16 [in Ukrainian].

Dobrotvor, O.V. (2013). Komunikatyvna kompetentnist yak predmet naukovoho doslidzhennya [Communicative competence as a subject of scientific research]. Pedahohichnyy Protses: Teoriya i Praktyka – Pedagogical process: theory and practice, 3, 56-57. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/jpdf/pptp_2013_3_8.pdf [in Ukrainian].

Zlyvkov, V.L. & Lukomska, S.O. (2017). Spys Hippokrata: osnovy psykholohiyi spilkuvannya dlya medychnykh pratsivnykiv [The spear of Hippocrates: the basics of the psychology of communication for health professionals]. Nizhin: Vydavets PP Lysenko M.M. [in Ukrainian].

Shanina, O.S. (2015). Medychnyy dyskurs : komunikatyvno-prahmatychnyy i suhestyvnyy aspekty [Medical discourse: communicative-pragmatic and suggestive aspects]. Candidate’s thesis. Odesa [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-29

Як цитувати

Томків, А. А., & Прохоренко, О. О. (2024). МЕТОДИ ПОДОЛАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ БАР’ЄРІВ У ПРОФЕСІЙНІЙ МЕДСЕСТРИНСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. Медсестринство, (3-4), 209–212. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2023.3-4.14289

Номер

Розділ

Статті