ВИНИКНЕННЯ СТРЕСУ В СТУДЕНТІВ МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ТА МЕТОДИ ЗАХИСТУ ВІД НЬОГО В УМОВАХ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ РЕАЛІЙ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2025.1.15337Ключові слова:
студенти-медики; стрес; шкала психологічного дистресу Кесслера; спосіб життя; шкідливі звички.Анотація
Мета: встановити вплив сучасних українських реалій на виникнення стресу в здобувачів вищої освіти медичного університету та оцінити методи захисту від нього. Матеріали і методи. Для оцінювання впливу стресу на психоемоційний стан було проведено добровільне та анонімне опитування 154 особи (з них 28% чоловічої статі, 72% – жіночої) віком від 18 до 23 років, які навчаються на ІІ–ІV курсах Тернопільського національного медичного університету ім. І. Я. Горбачевського МОЗ України, за допомогою опитувальника «Шкала психологічного дистресу Кесслера» (Kessler Psychological Distress Scale, K-10). Окремо, за складеною нами анкетою, було проаналізовано спосіб життя опитуваних осіб. Методи досліджень: бібліосемантичний, соціологічний, аналітичний, розрахунковий та статистичний. Результати. За шкалою психологічного дистресу Кесслера 50% опитаних знаходиться в сильному психологічному дистресі, 22% – у помірному, 14% – у легкому. Встановлено, що практично кожен з опитаних, незалежно від рівня психологічного дистресу, постійно стежить за новинами з фронту за допомогою телеграм-каналу. Існує пряма залежність між психологічним станом респондентів і участю його близьких або рідних у війні. Виявлено, що серед респондентів із сильним психологічним дистресом лише 3,9% осіб мають високий рівень фізичної підготовки. Встановлено, що від 45,5 до 49,3% респондентів сплять менше рекомендованого часу, незалежно від рівня психологічного дистресу. Чим більшим був дистрес у респондентів, тим більше (23,3%) було осіб з тривалістю сну 5–6 год. Протягом останніх 2-х років збільшилася кількість респондентів, які курять щодня – з 6 до 22%, 38% почали вживати більше алкоголю, 25% щодня їдять шкідливу їжу. Найбільші зміни спостерігаються в групі із сильним психологічним дистресом. Висновки: Встановлено, що значна частина здобувачів вищої освіти мають психологічний дистрес різного ступеня, що свідчить про нагальну потребу більшості учасників дослідження звернути увагу на своє психоемоційне самопочуття для відновлення внутрішніх ресурсів та про необхідність у відпочинку. Багатогранні прояви стресу в респондентів та не завжди правильні методи захисту від нього свідчать про необхідність розроблення спеціальних підходів для підтримки студентів у період воєнного конфлікту з боку закладу вищої освіти, що включатимуть як освітні, так і психологічні аспекти з метою навчити здобувачів освіти стратегії керування стресом.
Посилання
Шевчук Т. Оцінка психоемоційного стану студентів медичного факультету на етапі адаптації до навчального процесу. Сучасна медицина, фармація та психологічне здоров’я. 2024. № 2(16). С. 91–95.
Depressive Symptoms, and Suicidal Ideation Among Medical Students: A Systematic Review and Meta-Analysis Rotenstein L.S., Ramos M.A., Torre M. et al Jama. 2016. № 316(21). P. 2214–2236. DOI: https://doi.org/10.1001/jama.2016.17324
Пухно С.В. Стресостійкість студентів закладів вищої освіти як психологічна проблема. Слобожанський науковий вісник. Серія: Психологія. 2023. № 1. С. 44–48. DOI: https://doi.org/10.32782/psyspu/2023.1.7
Сога С. Вивчення психологічних особливостей навчального стресу у студентів. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2024. Серія 15. № 2(174). С. 16–19.
Михайлишин У.Б. Психологічний стан здобувачів вищої освіти в період воєнного стану. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2023. № 2. С. 27–33. DOI: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.2.5
Грузинська І. Проблема емоційного реагування на стресові ситуації в умовах воєнного стану. Вісник НАУ. Серія : Педагогіка. Психологія. 2022. № 2(21). С. 97–107. DOI: https://doi.org/10.18372/2411-264X.21.17096
Short screening scales to monitor population prevalences and trends in non-specific psychological distress Kessler R.C., Andrews G., Colpe L.J. et al. Psychol. Med. 2002. № 32(6). Р. 959–976. DOI: https://doi.org/10.1017/S0033291702006074
Стадник А. Фізична активність як спосіб подолання стресу у дітей та підлітків. Фізична культура і спорт. Виклики сучасності : матеріали ІV Всеукр. наук.-практ. конф., Харків, 25 жовт. 2024 р. Харків. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди ; редкол.: Ю. Бойчук (голов. ред) та ін. Харків, 2024. С. 199–202.
Сартакова О.А. Комплексна підтримка здорового сну на фоні стресів, депресивних та тривожних епізодів. Український медичний часопис. 2023. № 4. С. 61–65.
Махлинець Н.П. Соціальний стрес у дітей та його вплив на розвиток шкідливих звичок. Art of Medicine. 2021. № 4 (20). С. 56–59.
Бабінець Л.С. Тютюнопаління: патогенетичні механізми, можливості медикаментозної корекції. Сімейна медицина. 2021. № 2–3 (94–95) С. 92–95.
Knowledge and practice towards alcohol consumption in a sample of university students M. P. Messina, G. Battagliese, A. D’Angelo et al. International journal of environmental research and public health. 2021. № 18(18). Р. 9528. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18189528
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).