ВИНИКНЕННЯ СТРЕСУ В СТУДЕНТІВ МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ТА МЕТОДИ ЗАХИСТУ ВІД НЬОГО В УМОВАХ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ РЕАЛІЙ

Автор(и)

  • О. В. ЛОТОЦЬКА Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-1393-7914
  • П. В. ЛЕВЧУК Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • Г. А. КРИЦЬКА Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-3730-5807

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2025.1.15337

Ключові слова:

студенти-медики; стрес; шкала психологічного дистресу Кесслера; спосіб життя; шкідливі звички.

Анотація

Мета: встановити вплив сучасних українських реалій на виникнення стресу в здобувачів вищої освіти медичного університету та оцінити методи захисту від нього. Матеріали і методи. Для оцінювання впливу стресу на психоемоційний стан було проведено добровільне та анонімне опитування 154 особи (з них 28% чоловічої статі, 72% – жіночої) віком від 18 до 23 років, які навчаються на ІІ–ІV курсах Тернопільського національного медичного університету ім. І. Я. Горбачевського МОЗ України, за допомогою опитувальника «Шкала психологічного дистресу Кесслера» (Kessler Psychological Distress Scale, K-10). Окремо, за складеною нами анкетою, було проаналізовано спосіб життя опитуваних осіб. Методи досліджень: бібліосемантичний, соціологічний, аналітичний, розрахунковий та статистичний. Результати. За шкалою психологічного дистресу Кесслера 50% опитаних знаходиться в сильному психологічному дистресі, 22% – у помірному, 14% – у легкому. Встановлено, що практично кожен з опитаних, незалежно від рівня психологічного дистресу, постійно стежить за новинами з фронту за допомогою телеграм-каналу. Існує пряма залежність між психологічним станом респондентів і участю його близьких або рідних у війні. Виявлено, що серед респондентів із сильним психологічним дистресом лише 3,9% осіб мають високий рівень фізичної підготовки. Встановлено, що від 45,5 до 49,3% респондентів сплять менше рекомендованого часу, незалежно від рівня психологічного дистресу. Чим більшим був дистрес у респондентів, тим більше (23,3%) було осіб з тривалістю сну 5–6 год. Протягом останніх 2-х років збільшилася кількість респондентів, які курять щодня – з 6 до 22%, 38% почали вживати більше алкоголю, 25% щодня їдять шкідливу їжу. Найбільші зміни спостерігаються в групі із сильним психологічним дистресом. Висновки: Встановлено, що значна частина здобувачів вищої освіти мають психологічний дистрес різного ступеня, що свідчить про нагальну потребу більшості учасників дослідження звернути увагу на своє психоемоційне самопочуття для відновлення внутрішніх ресурсів та про необхідність у відпочинку. Багатогранні прояви стресу в респондентів та не завжди правильні методи захисту від нього свідчать про необхідність розроблення спеціальних підходів для підтримки студентів у період воєнного конфлікту з боку закладу вищої освіти, що включатимуть як освітні, так і психологічні аспекти з метою навчити здобувачів освіти стратегії керування стресом.

Посилання

Шевчук Т. Оцінка психоемоційного стану студентів медичного факультету на етапі адаптації до навчального процесу. Сучасна медицина, фармація та психологічне здоров’я. 2024. № 2(16). С. 91–95.

Depressive Symptoms, and Suicidal Ideation Among Medical Students: A Systematic Review and Meta-Analysis Rotenstein L.S., Ramos M.A., Torre M. et al Jama. 2016. № 316(21). P. 2214–2236. DOI: https://doi.org/10.1001/jama.2016.17324

Пухно С.В. Стресостійкість студентів закладів вищої освіти як психологічна проблема. Слобожанський науковий вісник. Серія: Психологія. 2023. № 1. С. 44–48. DOI: https://doi.org/10.32782/psyspu/2023.1.7

Сога С. Вивчення психологічних особливостей навчального стресу у студентів. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2024. Серія 15. № 2(174). С. 16–19.

Михайлишин У.Б. Психологічний стан здобувачів вищої освіти в період воєнного стану. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2023. № 2. С. 27–33. DOI: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.2.5

Грузинська І. Проблема емоційного реагування на стресові ситуації в умовах воєнного стану. Вісник НАУ. Серія : Педагогіка. Психологія. 2022. № 2(21). С. 97–107. DOI: https://doi.org/10.18372/2411-264X.21.17096

Short screening scales to monitor population prevalences and trends in non-specific psychological distress Kessler R.C., Andrews G., Colpe L.J. et al. Psychol. Med. 2002. № 32(6). Р. 959–976. DOI: https://doi.org/10.1017/S0033291702006074

Стадник А. Фізична активність як спосіб подолання стресу у дітей та підлітків. Фізична культура і спорт. Виклики сучасності : матеріали ІV Всеукр. наук.-практ. конф., Харків, 25 жовт. 2024 р. Харків. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди ; редкол.: Ю. Бойчук (голов. ред) та ін. Харків, 2024. С. 199–202.

Сартакова О.А. Комплексна підтримка здорового сну на фоні стресів, депресивних та тривожних епізодів. Український медичний часопис. 2023. № 4. С. 61–65.

Махлинець Н.П. Соціальний стрес у дітей та його вплив на розвиток шкідливих звичок. Art of Medicine. 2021. № 4 (20). С. 56–59.

Бабінець Л.С. Тютюнопаління: патогенетичні механізми, можливості медикаментозної корекції. Сімейна медицина. 2021. № 2–3 (94–95) С. 92–95.

Knowledge and practice towards alcohol consumption in a sample of university students M. P. Messina, G. Battagliese, A. D’Angelo et al. International journal of environmental research and public health. 2021. № 18(18). Р. 9528. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18189528

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-16

Як цитувати

ЛОТОЦЬКА, О. В., ЛЕВЧУК, П. В., & КРИЦЬКА, Г. А. (2025). ВИНИКНЕННЯ СТРЕСУ В СТУДЕНТІВ МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ТА МЕТОДИ ЗАХИСТУ ВІД НЬОГО В УМОВАХ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ РЕАЛІЙ. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (1), 24–29. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2025.1.15337

Номер

Розділ

Здоров'я і суспільство