ПАЦІЄНТОЦЕНТРИЧНА КОМУНІКАЦІЯ В ОХОРОНІ ЗДОРОВ’Я: ПРИНЦИПИ ТА ПЕРЕВАГИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2024.4.15219Ключові слова:
комунікація; пацієнтоорієнтованість; потреби та вподобання; спілкування; задоволеність; бар’єри; непорозуміння; хронічні захворювання; гнучкість.Анотація
Мета: підкреслити важливість та переваги пацієнтоорієнтованої комунікації в охороні здоров’я, спираючись на дослідження міжнародних науковців. Матеріали та методи. У дослідженні використано загальнонаукові та спеціальні методи дослідження: теоретичне узагальнення, порівняльний аналіз, класифікація та групування, статистичне порівняння й узагальнення. Результати. У статті підкреслено, як комунікація, орієнтована на пацієнта, підвищує якість медичної допомоги, зосереджуючись на індивідуальних потребах, цінностях і вподобаннях пацієнтів. Обговорюється роль ефективної комунікації в поліпшенні результатів лікування, задоволеності пацієнтів і процесу прийняття рішень, а також усунення поширених бар’єрів і помилкових уявлень про комунікацію, орієнтовану на пацієнта. Стаття закликає до інтеграції комунікації, орієнтованої на пацієнта, в медичну підготовку й адаптації стилів спілкування до вподобань пацієнтів для покращення їхнього досвіду в сфері охорони здоров’я. Стаття також висвітлює виклики у впровадженні комунікації, орієнтованої на пацієнта, і закликає до навчання медичних працівників розвивати ці комунікативні навички, адаптуючи їхній стиль до різноманітних вподобань пацієнтів. Висновки. Пацієнтоцентрична комунікація є життєво важливою для покращення якості охорони здоров’я шляхом налагодження кращих стосунків між пацієнтами й медичними працівниками. Вона підкреслює важливість розуміння індивідуальних потреб, уподобань і цінностей пацієнтів для підвищення задоволеності, прихильності до лікування і загальних результатів. Пацієнтоцентрична комунікація потребує від медичних працівників удосконалення комунікативних навичок, адаптації до бажаних стилів взаємодії з пацієнтами та залучення пацієнтів до процесу прийняття рішень. Незважаючи на такі виклики, як брак часу або дискомфорт, пов’язаний з емоційною залученістю, комунікація, орієнтована на пацієнта, може призвести до економічно ефективної медичної допомоги й покращити одужання та довіру пацієнта.
Посилання
Levinson W., Lesser C.S., Epstein R.M. Developing physician communication skills for patient-centered care. Health Affairs (Millwood). 2010. Vol. 29. Р. 1310–1318.
Yeh J., Nagel E.E. Patient Satisfaction in Obstetrics and Gynecology: Individualized Patient-centered Communication. Clinical Medicine Insights: Women’s Health. 2010. Vol. 3. Р. 23–32.
Stewart M., Brown J.B., Donner A., McWhinney I.R., Oates J., Weston W.W. The impact of patient-centered care on outcomes. Journal of Family Practice. 2000. Vol. 49 (9). P. 796–804.
Arora N.K. Interacting with cancer patients: the significance of communication behaviour. Social Science & Medicine. 2003. Vol. 57 (5). P. 791–806.
Levinson W., Roter D.L., Mullooly J.P., Dull V.T., Frankel R.M. Physician-patient communication: the relationship with malpractice claims among primary care physicians and surgeons. Journal of the American Medical Association. 1997. Vol. 277 (7). P. 553–559.
Damena F., Holmes-Rovner M., Gaulden C.M., Jorgenson S., Sadigh G., Sikorskii A., Lewin S., Smith R.C., Coffey J., Olomu A., Beasley M. Interventions for providers to promote a patient-centred approach in clinical consultations. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2012. 12, nr art. CD003267.
Hickson G.B., Clayton E.W., Entman S.S., Miller C.S., Githens P.B., Whetten-Goldstein K., Sloan F.A. Obstetricians’ prior malpractice experience and patients’ satisfaction with care. Journal of the American Medical Association. 1994. Vol. 272 (20). P. 1583–1587.
Epstein R.M., Street R.L. The values and value of patient-centered care. Annals of Family Medicine. 2011. Vol. 9. P. 100–103.
Hashim M.J. Patient-Centered Communication: Basic Skills. American Family Physician. 2017. Vol. 95 (1). P. 29–34.
Platt F.W., Gaspar D.L., Coulehan J.L., Fox L., Adler A.J., Weston W.W. “Tell me about yourself”: The patient-centered interview. Annals of Internal Medicine. 2001. Vol. 134. P. 1079–1085.
Coulehan J.L. Tenderness and steadiness: emotions in medical practice. Literature and Medicine. 1995. Vol. 14. P. 222–236.
Hagerty R.G., Butow P.N., Ellis P.M., Lobb E.A., Pendlebury S.C., Leighl N., MacLeod C., Tattersall M.H. Communicating with realism and hope: incurable cancer patients’ views on the disclosure of prognosis. Journal of Clinical Oncology. 2005. Vol. 23. P. 1278–1288.
Wright A.A., Zhang B., Ray A., Mack J.W, Trice E., Balboni T., Mitchell S.L., Jackson V.A., Block S.D., Maciejewski P.K., Prigerson H.G. Associations between end-of-life discussions, patient mental health, medical care near death, and caregiver bereavement adjustmen. Journal of the American Medical Association. 2008. Vol. 300 (14). P. 1665–1673.
Frosch, D.L., May, S.G., Rendle, K.A., Tietbohl, C., Elwyn, G. Authoritarian physicians and patients’ fear of being labeled “difficult” among key obstacles to shared decision making. Health Affairs (Millwood). 2012. Vol. 31 (5). P. 1030–1038.
Information needs and sources of information among cancer patients: a systematic review of research (1980–2003). L.J. Rutten, N.K. Arora, N. Aziz Bakos, J. Rowland. Patient Education and Counseling. 2005. Vol. 57. P. 250–261.
Case D.O., Andrews J.E., Johnson J.D., Allard S.L. Avoiding versus seeking: the relationship of information seeking to avoidance, blunting, coping, dissonance, and related concepts. Journal of the Medical Library Association. 2005. Vol. 93. P. 353–362.
Jenkins V., Fallowfield L., Saul J. Information needs of patients with cancer: results from a large study in UK cancer centers. British Journal of Cancer. 2001. Vol. 84. P. 48–51.
Krupat E., Yeager C.M., Putnam S.M. Patient role orientations, doctor – patient fit, and visit satisfaction. Psychology & Health. 2000. Vol. 15. P. 707–719.
Swenson S.L., Buell S., Zettler P., White M., Ruston D.C., Lo B. Patient-centered communication: do patients really prefer it? Journal of General Internal Medicine. 2004. Vol. 19. P. 1069–1079.
Parker P.A., Baile W.F., Moor C., Lenzi R., Kudelka A.P., Cohen L. Breaking bad news about cancer: patients’ preferences for communication. Journal of Clinical Oncology. 2001. Vol. 19. P. 2049–2056.
Krupat E., Rosenkranz S.L., Yeager C.M., Barnard K., Putnam S.M, Inui T.S. The practice orientations of physicians and patients: the effect of doctor-patient congruence of satisfaction. Patient Education and Counseling. 2000. Vol. 39. P. 49–59.
McKinstry B. Do patients wish to be involved in decision making in the consultation? A cross sectional survey with video vignettes, BMJ. 2000. Vol. 321. P. 867–871.
Banebassat J., Pilpel D., Tidhar M. Patients’ preferences for participation in clinical decision making: a review of published surveys. Behavioral Medicine. 1998. Vol. 24. P. 81–88.
Krupat E., Bell R.A, Kravitz R.L., Thom D., Azari R. When physicians and patients think alike: patient-centered beliefs and their impact on satisfaction and trust. Journal of Family Practice. 2001. Vol. 50. P. 1057–1062.
Savage R., Armstrong D. Effects of general practitioner’s consulting style on patients’ satisfaction: a controlled study. BMJ. 1990. Vol. 301. P. 968–970.
Yeboah C., Afriyie OJ. A qualitative assessment of perceived barriers to effective therapeutic communication among nurses and patients. Afriyie BMC Nurse. 2019. Vol. 18 (4), 1–8. 10.1186/s12912-019-0328-0.
Al-Kalaldeh M., Amro N., Qtait M. Barriers to effective nurse-patient communication in the emergency department. Emerg Nurse. 2021. Vol. 29 (2). DOI: 10.7748/en.2020.e1969.
Papadopoulos I., Lazzarino R., Koulouglioti C., Aagard M., Akman O., Alpers L-M., Apostolara P., Araneda Bernal J., Biglete-Pangilinan S., Eldar-Regev O., Gonzalez-Gil M.T., Kouta C., Zorba A. Obstacles to compassion-giving among nursing and midwifery managers: An international study. Int Nurs Rev. 2020. Vol. 11. P. 1–13.
Camara B.S., Belaid L., Manet H., Kolie D., Guilard E., Bigirimana T., Delamou A. What do we know about patientprovider interactions in sub-Saharan Africa? A scoping review. Pan Afr Med J. 2020. Vol. 88 (88). P. 1–13. DOI: 10.11604/pamj.2020.37.88.24009.
Mead N., & Bower P. Patient-Centered Communication in Chronic Disease Management. Social Science & Medicine. 2022. Vol. 298, 114787. DOI: 10.1016/j.socscimed.2022.114787.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).