ЦИФРОВІ МЕДІА ТА ЇХ ВПЛИВ НА ДІТЕЙ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Н. Б. Бондарчук Житомирський медичний інститут Житомирської обласної ради, м. Житомир, Україна
  • С. В. Гордійчук Житомирський медичний інститут Житомирської обласної ради, м. Житомир, Україна
  • В. Й. Шатило Житомирський медичний інститут Житомирської обласної ради, м. Житомир, Україна
  • О. В. Горай Житомирський медичний інститут Житомирської обласної ради, м. Житомир, Україна
  • С. Д. Поплавська Житомирський медичний інститут Житомирської обласної ради, м. Житомир, Україна

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2023.1.13860

Ключові слова:

підлітки, діти, розвиток, цифрові медіа, сім’я, здоров’я

Анотація

Мета: проаналізувати цифрові та соціальні медіа і виявити ризики та вплив на життя та здоров’я дітей підліткового віку, розкрити значення інформаційно-комунікативних технологій у процесі деформації ціннісних орієнтирів.

Матеріали і методи. Використані матеріали досліджень вітчизняних та іноземних авторів, а також особисті дослідження серед дітей підліткового віку.

Результати. У сучасному інформаційному суспільстві, що базується на найновіших технологіях, засоби масової інформації мають як позитивний, так і негативний вплив на підлітків. Позитивні аспекти полягають у збагаченні знань та розширенні світогляду, але деякі підлітки використовують їх як засіб проведення вільного часу. Одним із можливих рішень для зменшення негативного впливу ЗМІ є розвиток критичного мислення, яке допоможе підліткам свідомо сприймати та аналізувати інформацію з урахуванням власних потреб, інтересів та цінностей. Таким чином, освіта повинна відігравати провідну роль у формуванні такої здатності у підлітків. Дослідження показали, що вплив соціальних медіа на здоров’я дітей і молодих людей був найбільшим на психічне здоров’я, зокрема у сферах самооцінки та благополуччя, з проблемами, пов’язаними з кіберзалякуванням і «депресією у Facebook», із зв’язком між використанням соціальних медіа й самооцінкою та образом тіла.

Висновки. Проведеним дослідженням виявлені позитивні результати для молоді, яка використовує різні види цифрових технологій, які проявляються в процесі соціалізації, отриманні знань про здоров’я, покращенні загального розвитку й успішності, опануванні додаткових навичок. Негативними результатами є гіподинамія, депресія, витіснення суспільно значущих цінностей, непоодинокі факти кіберзалякування, сексуальні домагання. Нові цифрові та соціальні медіа полегшують і сприяють соціальній взаємодії, участі та залученню, що включає як споживання, так і створення контенту. Однак наслідки використання медіа мають багатофакторний характер і залежать від типу медіа, обсягу використання та особливостей окремої дитини чи підлітка, які використовують медіа.

Біографії авторів

Н. Б. Бондарчук, Житомирський медичний інститут Житомирської обласної ради, м. Житомир, Україна

здобувачка вищої освіти ступеня магістра зі спеціальності «Громадське здоров’я» Житомирського медичного інституту Житомирської обласної ради

С. В. Гордійчук, Житомирський медичний інститут Житомирської обласної ради, м. Житомир, Україна

виконувачка обов’язків ректора Житомирського медичного інституту Житомирської обласної ради, докторка педагогічних наук, доцентка

В. Й. Шатило, Житомирський медичний інститут Житомирської обласної ради, м. Житомир, Україна

радник ректора, Житомирський медичний інститут Житомирської обласної ради, доктор медичних наук, професор

О. В. Горай, Житомирський медичний інститут Житомирської обласної ради, м. Житомир, Україна

кандидатка педагогічних наук, доцентка, проректорка з соціально-гуманітарного розвитку і міжнародного співробітництва Житомирського медичного інституту Житомирської обласної ради

С. Д. Поплавська, Житомирський медичний інститут Житомирської обласної ради, м. Житомир, Україна

проректорка з навчальної роботи, Житомирський медичний інститут Житомирської обласної ради, кандидатка педагогічних наук, доцентка

Посилання

(2020). Dity i pidlitky staiut zhertvamy internet-reklamy shkidlyvykh produktiv: doslidzhennia OON [Children and adolescents fall victim to Internet advertisements for harmful products: UN study]. Retrieved from: https://zn.ua/ukr/WORLD/diti-i-pidlitki-stayut-zhertvami-internet-reklami-shkidlivih-produktiv-doslidzhennya-oon-339395_.html [in Ukrainian].

Mustypan, N.I. (2022). Psykholohichni osoblyvosti znaiomstv v socialnykh merezhakh: Kvalifikaciina robota zdobuvacha osvitnioho stupenia magistr specialnosti 053 Psykholohiya [Psychological features of acquaintances in social networks: Qualification work of the holder of the master’s degree in the specialty 053 Psychology]. Izmayil. Retrieved from: http://hdl.handle.net/123456789/1698 [in Ukrainian].

Sagan, O.V. (2023). Geimifikaciya yak suchasnyy osvitniy trend [Gamification as a modern educational trend]. Collection of Research Papers Pedagogical sciences, 100, 12-18. DOI 10.32999/ksu2413-1865/2022-100-2 [in Ukrainian].

Tulodzyeczkyi, G., Gercig, B., & Grafe, S. (2020). Mediaosvita v shkoli ta na urotsi: Osnovy i pryklady [Media education at school and in class: Basics and examples]. Kyiv: Akademiya ukrayinskoyi presy, Centr vilnoyi presy [in Ukrainian].

Chung, A., Vieira, D., Donley, T., Tan, N., Jean-Louis, G., Kiely Gouley, K., & Seixas, A. (2020). Adolescent peer influence via social media on eating behaviors: A scoping review (Preprint). Journal of Medical Internet Research. DOI 10.2196/19697.

Radesky, J., Chassiakos, Y.L.R., Ameenuddin, N., & Navsaria, D. (2020). Digital Advertising to Children. Pediatrics, 146(1). DOI 10.1542/peds.2020-1681.

Montgomery, S.C., Donnelly, M., Bhatnagar, P., Carlin, A., Kee, F., & Hunter, R.F. (2020). Peer social network processes and adolescent health behaviors: A systematic review. Preventive Medicine, 130. DOI 10.1016/j.ypmed.2019.105900.

Sacks, G., & Looi, E.S.Y. (2020). The Advertising Policies of Major Social Media Platforms Overlook the Imperative to Restrict the Exposure of Children and Adolescents to the Promotion of Unhealthy Foods and Beverages. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(11), DOI 10.3390/ijerph17114172.

Dembo, R.S., Huntington, N., Mitra, M., Rudolph, A.E., Lachman, M.E., & Mailick, M.R. (2022). Social network typology and health among parents of children with developmental disabilities: Results from a national study of midlife adults. Social Science & Medicine, 292. DOI 10.1016/j.socscimed.2021.114623.

Dhir, A., Talwar, S., Kaur, P., Budhiraja, S., & Islam, N. (2021). The dark side of social media: Stalking, online self-disclosure and problematic sleep. International Journal of Consumer Studies, 45 (4) 1376-1377. DOI /10.1111/ijcs.12659

Vogels E., Gelles-Watnick R., & Massarat N. (2022). Teens, Social Media and Technology. Pew Research Center. DOI 202.419.4372./

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-09

Як цитувати

Бондарчук, Н. Б., Гордійчук, С. В., Шатило, В. Й., Горай, О. В., & Поплавська, С. Д. (2023). ЦИФРОВІ МЕДІА ТА ЇХ ВПЛИВ НА ДІТЕЙ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (1), 53–58. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2023.1.13860

Номер

Розділ

Здоров'я і суспільство