ОЦІНКА СТАНУ ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ НА ФОНІ ЗМІНИ ЧИСТОТИ ПОВІТРЯ ТА МІКРОКЛІМАТУ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2023.1.13858Ключові слова:
діоксид вуглецю, навчальна аудиторія, повітрообмін, мікроклімат, провітрювання, кварцуванняАнотація
Мета: визначити вміст діоксиду вуглецю, температури та вологості, як важливих показників чистоти повітря та мікроклімату у приміщенні, та їх вплив на фізіологічний стан студентів.
Матеріали і методи. Дослідження проводилося в навчальному корпусі Тернопільського національного медичного університету, в трьох аудиторіях кафедри, де проходили практичні заняття і перебували одночасно 24 студенти. Проведено 60 замірів оцінки чистоти повітря та параметрів мікроклімату в аудиторіях (концентрація СО2, температура та вологість повітря). Для визначення показників використовували прилад «Портативний (IAQ-метер) газоаналізатор». Дослідження проводили в чотирьох режимах для досліджуваних груп навчальних аудиторій, де проводили провітрювання або кварцування. Тривалість заняття – 90 хв; перерви – 40 хв.
Результати. За першого режиму дослідження середнє значення концентрації СО2 не перевищувало допустиму величину норми за Європейським стандартом. У другому режимі концентрація СО2 істотно перевищувала рекомендовану величину, його вміст вірогідно збільшився вдвічі і за класифікацією якості повітря в приміщенні його віднесли до IDA4 згідно зі стандартом. За умов третього режиму відзначалося погіршення стану повітряного середовища у навчальній аудиторії (показник у 2,1 раза перевищував рекомендовану норму). За четвертого режиму дослідження чистоти повітря за рівнем СО2 згідно з Європейським стандартом вона належала до IDA3 – прийнятного рівня якості повітря в навчальній аудиторії. Після провітрювання аудиторії концентрація СО2 в навчальній аудиторії на 183 одиниці була нижчою від показників норми, що є оптимальною умовою для перебування і навчання студентів.
Висновок. Вимірювання показників мікроклімату та чистоти повітря показали, що за умов провітрювання покращувався рівень СО2 і ставав допустимий норми. За вищевказаних умов студенти активно відповідали на питання, брали участь в обговоренні та дискутували. В навчальній аудиторії після кварцування рівень СО2 не наближав чистоту повітря до норми, що спричиняло млявість та неуважність у студентів. Показники температури та вологості повітря перебували в межах норми у всіх чотирьох режимах досліджуваних груп.
Посилання
Vozniak, O.T., Yurkevich, Yu.S., Myronyuk, H.V., & Savchenko, O.O. (2019). Vyznachennya produktyvnosti ventylyatsiyi prymishchennya u zminnomu rezhymi na osnovi eksperymentalʹnykh doslidzhenʹ kontsentratsiyi CO2 [Determining the productivity of room ventilation in variable mode based on experimental studies of CO2 concentration]. Suchasni tekhnolohiyi, materialy i konstruktsiyi v budivnytstvi – Modern technologies, materials and structures in construction, 25(2), 170-177 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.31649/2311-1429-2018-2-170-177
Lyulevych, A.A. (2018). Otsinka kontsentratsiy dioksynu vuhletsyu v seredyni prymishchen [Estimation of carbon dioxin concentrations in the middle of premises]. Kyiv [in Ukrainian].
(2022). Sanitarnyy rehlament dlya doshkilnykh navchalnykh zakladiv [Sanitary regulations for preschool educational institutions]. Kyiv [in Ukrainian].
Allen, J.G., MacNaughton, P., Satish, U., Santanam, S., Vallarino, J., & Spengler, J.G. (2015). Associatios of Cognitive Function Scores with Carbon Dioxide, Ventilation, and Volatite Organic Compound Exposures in Office Workers: A Controlled Exposure Study of Green and Conventional Office Environments. Environmental Health Perspectives, 3, 26-37.
Lu, C.Y., Lin, J.M., Chen, Y.Y., & Chen, Y.C. (2015). Building-related symptoms among office employees associated with indoor carbon dioxide and total volatile organic compounds. International journal of environmental research and public health, 12(6), 5833-5845. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph120605833
Muscatiello, N., McCarthy, A., Kielb, C., Hsu, W.H., Hwang, S.A., & Lin, S. (2015). Classroom conditions and CO2 concentrations and teacher health symptom reporting in 10 New York State Schools. Indoor Air, 25(2), 157-167. DOI: https://doi.org/10.1111/ina.12136
Carreiro-Martins, P., Viegas, J., Papoila, A.L., Aelenei, D., Caires, I., Araújo-Martins, J., … Neuparth, N. (2016). CO(2) concentration in day care centres is related to wheezing in attending children. Eur. J. Pediatr., 173, 1041-1049. DOI: https://doi.org/10.1007/s00431-014-2288-4
Ferreira, A.M., & Cardoso, M. (2015). Indoor air quality and health in schools. J. Bras. Pneumol., 40(3), 259-268. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-37132014000300009
Coley, D.A., Greeves, R., & Saxby, B.K. (2017). The effect of low ventilation rates on the cognitive function of a primary school class. International Journal of Ventilation, 6, 107-112. DOI: https://doi.org/10.1080/14733315.2007.11683770
Satish, U., Mendell, M.J., Shekhar, K., Hotchi, T., Sullivan, D., Streufert, S., & Fisk, W.J. (2017). Is CO2 an Indoor Pollutant? Direct Effects of Low-to-Moderate CO2 Concentrations on Human Decision-Making Performance. Environmental Health Perspectives, 120, 1671-1677. DOI: https://doi.org/10.1289/ehp.1104789
Seppänen, O.A., Fisk, W.J., & Mendell, M.J. (2015). Association of Ventilation Rates and CO2-Concentrations with Health and other Responses in Commercial and Institutional Buildings. Indoor Air, 9, 226-252. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1600-0668.1999.00003.x
Tsai, D.H., Lin, J.S., & Chan, C.C. (2016). Office workers' sick building syndrome and indoor carbon dioxide concentrations. J. Occup. Environ. Hyg., 9(5), 345-351. DOI: https://doi.org/10.1080/15459624.2012.675291
(2007). Ventilation for non-residential buildings – Performance requirements for ventilation and roomconditioning systems: EN 13779:2007. Brussels.
Bakó-Biró, Z., Clements-Croome, D.J., Kochhar, N., Awbi, H.B., & Williams, M.J. (2017). Ventilation rates in schools and pupils’ performance. Building and Environment, 48, 1-9. DOI: https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2011.08.018
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).