ОЦІНКА ЯКОСТІ НАДАННЯ МЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ НА РІВНІ ПЕРВИННОЇ ЛАНКИ НАСЕЛЕННЯМ м. УЖГОРОДА ТА УЖГОРОДСЬКОГО РАЙОНУ

Автор(и)

  • A. R. Ivats-Chabina ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м. Ужгород, Україна

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2020.2.11408

Ключові слова:

сімейна медицина, оцінка якості медичних послуг, первинна ланка медичної допомоги

Анотація

Мета: визначити рівень якості медичної допомоги, яку надають населенню м. Ужгорода та Ужгородського району в закладах первинної ланки (сімейні амбулаторії, центри ПМСД).

Матеріали і методи. Основним завданням дослідження було визначення ступеня задоволеності пацієнтів якістю медичної допомоги на рівні первинної ланки. Дослідження проводили шляхом електронного анкетування. У вибірку включено 130 осіб віком 18–65 років жителів м. Ужгорода та Ужгородського району.

Результати. Більшість респондентів (51,5 %) дала позитивну загальну оцінку якості надання медичних послуг на рівні первинної ланки (оцінки «добре» та «дуже добре»). Нейтральну оцінку дали 36,9 % респондентів. 11,6 % висловились негативно (оцінки «незадовільно» та «абсолютно незадовільно») стосовно якості отриманих медичних послуг. Учасників опитування попросили проаналізувати свій останній візит до їхнього сімейного лікаря. Серед труднощів, з якими стикаються пацієнти при зверненні до сімейного лікаря, найпоширенішими є довгі черги на прийом до лікаря, некомфортні зони очікування та незручний графік прийому. На думку респондентів, для покращення якості надання медичної допомоги в амбулаторіях та центрах ПМСД можна зробити наступне: надати можливість онлайн-запису до лікаря та отримання попередньої консультації за допомогою відеозв’язку, узгодити графіки прийому сімейних лікарів, вузьких спеціалістів та робочі години лабораторії, можливість здати аналізи безпосередньо в амбулаторії, збільшити кількість медичного персоналу, покращити матеріально-технічні умови амбулаторій. Даючи загальну оцінку якості медичної допомоги на рівні первинної ланки, 11,5 % респондентів дали оцінку «дуже добре», 40 % обрали варіант «добре». Задовільною якість медичних послуг вважають 36,9 % опитаних, незадовільною – 6,2 % та абсолютно незадовільною – 5,4 %.

Висновки. Більшість респондентів дала позитивну загальну оцінку якості надання медичних послуг на рівні первинної ланки. На думку респондентів, поліпшити якість послуг можна шляхом більш широкого використання технологій для покращення комунікації між закладом первинної ланки та пацієнтами (наприклад, можливість онлайн-запису на прийом та контакту з лікарем за допомогою відеозв’язку).

Біографія автора

A. R. Ivats-Chabina, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м. Ужгород, Україна

асистент кафедри наук про здоров’я факультету здоров’я та фізичного виховання ДВНЗ «Ужгородський національний університет»

Посилання

Matiukha, L.F., Hoida, N.H., Slabkyi, V.H., & Oliinyk, M.V. (2010). Naukovo obhruntovani pidkhody do kvalifikatsiinoi harakterystyky likaria zahalnoi praktyky/simeinoho likaria z pozytsii kompetentisnoho pidkhodu [Scientific substantiated approaches to the qualification characteristics of a general practitioner/family doctor from the standpoint of a competency approach]. Kyiv: NMAPO by P.L. Shupyka [in Ukrainian].

Voronenko, Yu., Hoida, N., Detsyk, O., Zimenkovskyi, A., Krishtopa, B., & Latyshev, Ye. (2014). Orhanizatsiia kontroliu yakosti medychnoi dopomohy v zakladakh okhorony zdorovia [Organization of quality control of medical care in health care facilities]. Kyiv. Retrieved from: https://dec.gov.ua/wp-content/uploads/2019/11/oky_zoz.pdf

(2017). Zakon Ukrainy “Pro derzhavni finansovi harantii medychnoho obsluhovuvannia naselennia” vid 19 zhovtnia 2017 roku № 2168-VIII [Law of Ukraine “On state financial guarantees of medical care” of October 19, 2017 No. 2168-VIII]. Vidomosti Verhovnoi Rady Ukrainy – Information of the Verkhovna Rada of Ukraine, 5, 31 [in Ukrainian].

(2018). Ministerstvo okhorony zdorovia Ukrainy [Ministry of Health of Ukraine]. Retrieved from: http://moz.gov.ua/article/reform-plan/videoroliki-chatboti-sajti-jak-u-regionah-rozpochali-kampaniju-z-viboru-likarja [in Ukrainian].

(2015). People-centred and integrated health services: an overview of the evidence: interim report. World Health Organization. Retrieved from: http://apps.who.int/iris/handle/10665/155004

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-25

Як цитувати

Ivats-Chabina, A. R. (2020). ОЦІНКА ЯКОСТІ НАДАННЯ МЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ НА РІВНІ ПЕРВИННОЇ ЛАНКИ НАСЕЛЕННЯМ м. УЖГОРОДА ТА УЖГОРОДСЬКОГО РАЙОНУ . Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (2), 35–38. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2020.2.11408

Номер

Розділ

Організація медичної допомоги