ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ ПРИ ВИВЧЕННІ БІОЛОГІЧНОЇ ХІМІЇ
DOI:
https://doi.org/10.11603/mcch.2410-681X.2020.v.i2.11367Ключові слова:
біологічна хімія, викладання, компетенції, інноваційні технології навчанняАнотація
Вступ. Інновації у вищій медичній освіті спрямовані на оптимізацію навчального процесу та забезпечення його відповідності вимогам сьогодення. Гармонійне поєднання прогресивних дидактичних технологій із класичними традиційними методами навчання є результатом творчого пошуку педагогів. У статті розглянуто застосування інноваційних технологій навчання на кафедрі біологічної хімії Харківського національного медичного університету.
Залучення студентів до розв’язання ситуаційних завдань, шляхом розуміння процесів на молекулярному рівні, сприяє успішному вивченню біохімії. Проведення практичних занять у формі змагань та побудова логіко-смислових ланцюгів розвивають самостійність мислення у студентів, здатність до вирішення питань, а також до об’єктивного оцінювання знань своїх колег. На кафедрі біологічної хімії активно працює студентський науково-дослідницький гурток, де реалізовано індивідуальний підхід до талановитих і працьовитих студентів, створено сприятливі умови для вибору студентами спеціалізації в рамках навчальної спеціальності згідно з їх здібностями. Уже на ранньому етапі навчання активна участь у роботі студентського науково-дослідницького гуртка розвиває творчу самостійність у студентів-медиків, дозволяє їм інтегрувати знання, отримані при вивченні різних предметів, та зміцнює їх інтерес до наукових досліджень. Ефективне виконання науково-дослідницьких робіт допомагає студентам інтегрувати наукові й теоретичні знання з клінічною практикою і сприяє розвитку аналітичних навичок та критичного мислення в юних дослідників. Науково-практичні студентські конференції, круглі столи, олімпіади, науково-практичні семінари підкреслюють медичну спрямованість біологічної хімії, сприяють розширенню знань студентів в обраній сфері професійної діяльності. Курс біологічної хімії формує компетенції, що необхідні лікарям для надання ефективних медичних послуг.
Мета дослідження – висвітлити механізми забезпечення якості вищої медичної освіти шляхом упровадження інноваційних технологій організації навчання на кафедрі біологічної хімії Харківського національного медичного університету.
Висновки. На кафедрі біологічної хімії Харківського національного медичного університету відбуваються постійне вдосконалення традиційних методів і розробка нових активних форм навчання. Професійні вміння у студентів можуть успішно формуватися на заняттях, якщо навчання організовано в контрольованих умовах, забезпечено зворотний зв’язок та покроковий аналіз дій.
Посилання
Stepko, M. (2013) Svitovi tendentsii rozvytku system vyshchoi osvity ta problemy zabezpechennia yakosti y efektyvnosti vyshchoi osvity v Ukraini [World trends in the development of higher education systems and problems of ensuring the quality and efficiency of higher education in Ukraine]. Vyshch. shk. – High School, 4, 13-22 [in Ukranian].
Khodorchuk, A.Ya. & Stubaylo, T.S. (2010) Kompetentnisnyi pidkhid do pidhotovky fakhivtsia u vyshchomu navchalnomu zakladi [Competency-based approach to training a specialist in a higher educational institution]. Med. osvita – Med. Education, 2, 154-157 [in Ukranian].
Tuncel, H. & Korpinar, A. (2015) Voluntary student research groups in medical education: Teaching teamwork. FEBS Journal, 282 (1), 354.
Eksioglu, S., Sepici-Dincel, A., Atik, D. & Erkoc, F. (2015). Effective teaching and learning of biochemistry and molecular life sciences with actionoriented and e-learning approaches versus instructor-dominated lecture methods. FEBS Journal, 282 (1), 354.
Thompson, K.V., Chmielewski, J., Gaines, M.S., Hrycyna, C.A. & LaCourse, W.R. (2013) Competency-based reforms of the undergraduate biology curriculum: Integrating the physical and biological sciences. CBE Life Sci. Educ., 12 (2), 162-169. DOI: https://doi.org/10.1187/cbe.12-09-0143
Van Dyke, A.R., Gatazka, D.H. & Hanania, M.M. (2018) Innovations in undergraduate chemical biology education. ACS Chem. Biol., 13 (1), 26-35. DOI: https://doi.org/10.1021/acschembio.7b00986
Fischel, J.E., Olvet, D.M., Iuli, R.J., & Wei-Hsin Lu Latha Chandran (2019). Curriculum reform and evolution: Innovative content and processes at one US medical school. Medical Teacher, 41 (1), 99-106. DOI: https://doi.org/10.1080/0142159X.2018.1444268
Zier, K., Wyatt, C. & Muller, D. (2012) Exploring the barriers of utilizing theoretical knowledge in clinical settings: A qualitative study. Immunol. Res., 54, 86-291.
Kusurkar, R.A., Croiset, G., Olle, Th., & Ten Cate, J. (2011). Twelve tips to stimulate intrinsic motivation in students through autonomy-supportive classroom teaching derived from self-determination theory. Medical Teacher, 33, 978-982. DOI: https://doi.org/10.3109/0142159X.2011.599896
Jamuna Rani, A., Mythili, S.V., Manjula Devi, A.J., Shanthi B. & Kalaiselvi V.S. (2013) Teaching biochemistry using flash cards. Medical Teacher, 35 (7), 610-610. DOI: https://doi.org/10.3109/0142159X.2013.775416
Alexandre, B.S., Passos, R.M., Ono, A.H. & Hermes-Lima, M. (2008) The use of multiple tools for teaching medical biochemistry. Adv. Physiol. Educ. 32, 38-46.
Popova, T.M. (2020). Udoskonalennia navchalnoho protsesu pry vykladanni biolohichnoi khimii [Improving the educational process in teaching biological chemistry]. Medico-biological Aspects and Multidisciplinary Integration in the Concept of Human Health: Proceedings of the All-Ukrainian Conference with International Participation. Ternopil: TNMU.