ІНТЕГРАЦІЯ ДІАГНОСТИКИ Й КОНСУЛЬТУВАННЯ В РОБОТІ З ДІТЬМИ З МОВЛЕННЄВИМИ ПОРУШЕННЯМИ

Автор(и)

  • Н. А. Суховієнко Комунальне некомерційне підприємство «Черкаська обласна лікарня Черкаської обласної ради» https://orcid.org/0000-0002-0528-9494

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.3.15615

Ключові слова:

порушення мовлення; діагностика; консультування; розвиток дитини; логопедична допомога; логопедичний супровід.

Анотація

Анотація. У статті представлено теоретичний огляд проблематики інтеграції діагностики й консультування в роботі з дітьми з мовленнєвими порушеннями. Визначено стан розвитку мовлення як надзвичайно важливої складової розвитку дитини, показник її здоров’я, що визначає широту її можливостей. Перелічено мовленнєві порушення, що спостерігаються на різних етапах їх формування та прояву. Наведено біологічні, спадкові й соціально-психологічні причини. Визначено, що діагностичний етап порушень мовлення визначає весь перебіг корекційної роботи, а інтеграція діагностики й консультування з дітьми, які мають мовленнєві порушення, відбувається в процесі логопедичного супроводу. Визначено основні напрями та прогнозовані результати логопедичного супроводу. Систематизовано та схарактеризовано підходи до теми інтеграції діагностики й консультування мовленнєвих порушень: медико-психолого-педагогічний, системний, інтерактивний, технологічний, мультидисциплінарний. Систематизовано ключові теоретичної аспекти: єдність діагностики й консультування як складових корекційної роботи; біопсихосоціальна модель мовленнєвих порушень; системний підхід розглядає дитину як елемент системи, до якої входять сім’я, освітнє та соціальне середовища, і корекційна робота планується із врахуванням цих взаємодій; орієнтація на потенціал дитини, а не лише на актуальний рівень її розвитку; мультидисциплінарність як умова ефективності. Систематизовано ключові практичні аспекти: раннє виявлення дає кращі результати; об’єднання діагностики й консультування скорочує час адаптації, за таких умов батьки більш послідовні; мультидисциплінарні команди більш ефективні – чим більше сторін залучено, тим коректнішим буде підбір методів роботи; сімейне консультування підвищує ефективність роботи; постійний моніторинг і корекція плану дають кращі результати.

Посилання

Brushnevska, I.M. & Ribtsun, Yu.V. (2020). Komunikatyvnyi komponent movlennievoi diialnosti u ditei: diahnostychnyi kompleks: navch.-metod. posib. dlia roboty z ditmy iz porushenniamy movlennia [Communicative Component of Speech Activity in Children: Diagnostic Complex: Educational and Methodical Manual for Working with Children with Speech Disorders]. Zaporizhzhia: TOV “LIPS” LTD [in Ukrainian].

Korol, A. (2025). Etychni aspekty diahnostyky porushen movlennia u ditei [Ethical Aspects of Diagnosing Speech Disorders in Children]. Inkliuziia i suspilstvo – Inclusion and Society, (1), 32–39 [in Ukrainian].

Korol, A. (2025). Osoblyvosti multydystsyplinarnoho pidkhodu u diahnostytsi ta korektsii porushen movlennia [Peculiarities of the Multidisciplinary Approach in Diagnosing and Correcting Speech Disorders]. Pedahohichna nauka i osvita XXI stolittia – Pedagogical Science and Education of the 21st Century, (4), 143–155 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.35619/pse.vi4.71

Mitrofanova, A. (2024). Praktychni metody diahnostyky ditei z porushenniamy psykhofizychnoho rozvytku v umovakh zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: kompetentnisnyi pidkhid v OP [Practical Methods for Diagnosing Children with Psychophysical Development Disorders in General Education Institutions: Competency-Based Approach in Educational Programs]. Mohylianski chytannia– 2024: dosvid ta tendentsii rozvytku suspilstva v Ukraini: hlobalnyi, natsionalnyi ta rehionalnyi aspekty – Mohyla Readings–2024: Experience and Trends of Social Development in Ukraine: Global, National and Regional Aspects, 93–96 [in Ukrainian].

Chebotarova, O.V., Hladchenko, I.V., & Yarmola, N.A. (2019). Osnovy diahnostychnoi diialnosti korektsiinoho pedahoha v roboti z ditmy z kompleksnymy porushenniamy rozvytku: metod. rekom. [Fundamentals of Diagnostic Activity of a Special Education Teacher Working with Children with Complex Developmental Disorders: Methodical Recommendations]. Kyiv: ISPP imeni Mykoly Yarmachenka NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Patsula, I. (2024). Problemy ta vyklyky rannoi diahnostyky movlennievykh porushen u ditei [Problems and Challenges of Early Diagnosis of Speech Disorders in Children]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky – Bulletin of LNU named after Taras Shevchenko. Pedagogical Sciences, 5 (364), 93–100 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.12958/2227-2844-2024-5(364)-93-100

Pietukhova, I.O. (2022). Spetsialna psykholohiia: navchalnyi posibnyk [Special Psychology: Textbook]. Irpin: Derzhavnyi podatkovyi universytet [in Ukrainian].

Danilavichiute, E., Trofymenko, L., Iliana, V., Ribtsun, Yu., Martyniuk, Z., & Hryban, H. (2022). Psykholinhvistychi dydaktychni tekhnolohii diahnostyky i podolannia movlennievykh porushen u molodshykh shkoliariv z tiazhkymy porushenniamy movlennia: navchalno-metodychnyi posibnyk [Psycholinguistic Didactic Technologies for Diagnosing and Overcoming Speech Disorders in Primary School Children with Severe Speech Disorders: Educational and Methodical Manual]. Instytut spetsialnoi pedahohiky i psykholohii NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Tychyna, K., Babych, N., & Kushnir, Yu. (2024). Osoblyvosti orhanizatsii lohopedychnoi dopomohy ditiam iz movlennievymy trudnoshchamy v systemi osvity, okhorony zdorovia ta sotsialnoho zakhystu Ukrainy [Features of Organizing Speech Therapy Assistance for Children with Speech Difficulties in the Education, Health Care, and Social Protection System of Ukraine]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky – Scientific Notes of Berdiansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, (3), 144–161 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-3-144-161

Trofymenko, L.I. (2018). Osoblyvosti rozvytku osobystosti doshkilnykiv z movlennievymy porushenniamy [Peculiarities of Personality Development of Preschoolers with Speech Disorders]. Teoretychne i metodychne zabezpechennia navchannia ta vykhovannia osib iz osoblyvymy osvitnimy potrebamy: zbirnyk naukovykh prats – Theoretical and Methodological Support of Teaching and Educating Persons with Special Educational Needs: Collected Scientific Papers, (8), 224–229. Sloviansk: DDPU [in Ukrainian].

Shvets, O. (2011). Kliniko-pedahohichni metody diahnostyky ta korektsii movlennievykh porushen: metodychnyi posibnyk [Clinical and Pedagogical Methods of Diagnosing and Correcting Speech Disorders: Methodical Guide]. Kamianets- Podilskyi: Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Суховієнко, Н. А. (2025). ІНТЕГРАЦІЯ ДІАГНОСТИКИ Й КОНСУЛЬТУВАННЯ В РОБОТІ З ДІТЬМИ З МОВЛЕННЄВИМИ ПОРУШЕННЯМИ. Медична освіта, (3), 59–63. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.3.15615

Номер

Розділ

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ