РОЛЬ УПРАВЛІНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.3.15614Ключові слова:
майбутні вчителі фізичної культури; управлінська компетентність; професійна підготовка; професійна майстерність; заклади вищої освіти, педагоги.Анотація
Анотація. Статтю присвячено визначенню ролі управлінської компетентності в професійній підготовці майбутніх учителів фізичної культури. Визначено, що компетентнісний підхід характеризує навчання, що фокусується на форму- ванні у студентів комплексних знань, умінь, навичок та ціннісного досвіду, які дають їм змогу розв’язувати проблеми й адаптуватися до професійних змін. Сформульовано зміст дефініції «управлінська компетентність у професійній діяль- ності» як інтегральна якість особистості, що проявляється у знаннях, уміннях, навичках, які необхідні для прийняття управлінських рішень. Проаналізовано значення управлінської компетентності для професійної діяльності майбутніх учителів фізичної культури. Осмислено роль учителя фізичної культури як управлінця й виокремлено низку управлін- ських функцій. Визначено основні шляхи формування управлінської компетентності в майбутніх учителів фізичної культури. Розглянуто практичний аспект реалізації управлінської компетентності майбутніх учителів фізичної куль- тури у процесі фізичного виховання школярів. Аргументовано необхідність комплексного підходу до підготовки май- бутніх учителів. Для покращення професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури щодо управлінської компетентності потрібно впровадити зміни як у змістову, так і в організаційну частину освітнього процесу. Зокре- ма, використовувати сучасні методи й технології формування управлінських умінь та інноваційні освітні технології, до яких належать: інтерактивні методи навчання (тренінги, дискусії, ділові ігри); моделювання педагогічних ситуацій у процесі фізичного виховання школярів; проєктна діяльність та організація спортивних заходів у процесі педагогічної практики; використання інформаційно-комунікативних технологій у плануванні та контролі професійної діяльності.
Посилання
Doronina, M.S., Luhova, V.M., Sierikov, D.O., & Doronin, S.A. (2019). Rozvytok upravlinskoi kompetentnosti kerivnykiv pidpryiemstv: monohrafiia [Development of managerial competence of enterprise managers: monograph] Kharkiv: FOP Liburkina L.M., 182 [in Ukrainian].
Kovalenko, N.V. (2019). Orhanizatsiine zabezpechennia upravlinnia rozvytkom pidpryiemstv: tsili, pryntsypy, funktsii ta zavdannia [Organizational support for enterprise development management: goals, principles, functions and tasks]. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Ekonomika i upravlinnia, 30 (69), 69–77. DOI: https://doi.org/ 10.32838/2523-4803/69-4-13 [in Ukrainian].
Konokh, A.P., Makovetska, N.V., & Konokh, O.Ye. (2021). Formuvannia upravlinskoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv sfery fizychnoi kultury i sportu [Formation of managerial competence of future specialists in the field of physical culture and sports]. Fizychne vykhovannia ta sport, 4, 25–31. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-9(37)- 641-649 [in Ukrainian].
Kostenko, R.V. (2021). Upravlinska kompetentnist yak skladova profesiinoi kompetentnosti pedahoha [Management competence as a component of a teacher’s professional competence]. Nove pokolinnia vchyteliv dlia ukrainskoi shkoly: vyklyky i dosiahnennia. Odesa: Astroprynt. 34–38 [in Ukrainian].
Kryshtanovych, S.V. (2018). Formation of managerial competence of physical culture and sports specialists. Scientific journal of the National Polytechnic University named after M.P. Dragomanov. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects, 64, 120–122 [in Ukrainian].
Kuzin, O.V., & Spivak, Ya.O. (2025). Orhanizatsiino- upravlinska kompetentnist osobystosti: teoretychnyi aspekt [Organizational and managerial competence of the individual: theoretical aspect]. Innovatsiina pedahohikaб 82 (2), 78–81. DOI: https://doi.org/ 10.32782/2663-6085/2025/82.2.15 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2025/82.2.15
Kushniruk, S.A., & Leshchenko, N.A. (2023). Formuvannia upravlinskoi kompetentnosti maibutnoho vykladacha ZVO z vykorystanniam innovatsiinykh osvitnikh tekhnolohii [Formation of managerial competence of a future teacher of ZVO using innovative educational technologies]. Osvitno-naukovyi prostir, 4, 93–100. DOI: https://doi.org/10.31392/ ONP.2786-6890.4(1).2023.10 [in Ukrainian].
Oleksiienko, O., & Rozskazov, A. (2021). Rozvytok upravlinskoi kompetentnosti zdobuvachiv vyshchoi osvity [Development of managerial competence of higher education students]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka, 1 (100), 125‒137. DOI: https://doi.org/ 1 0 . 3 3 2 1 6 / 2 2 2 0 - 6 3 1 0 - 2 0 2 1 - 1 0 0 - 1 - 1 2 5 - 1 3 7 [in Ukrainian].
Kobernyk, O.M. (Ed.) (2018). Profesiina pidhotovka maibutnikh menedzheriv osvity na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu: kolektyvna monohrafiia [Professional training of future education managers based on a competency-based approach: collective monograph]. Uman: Vizavi, 330 [in Ukrainian].
Ternopilska, V.I. (2024). Formuvannia upravlinskoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv: teoretychnyi aspekt [Formation of managerial competence of future specialists: theoretical aspect]. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky, 54, 60‒65. DOI: https://orcid.org/10.26565/2074-8167-2024-54-05 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8167-2024-54-05
Filonenko, O., & Stukan, A. (2025). Formuvannia upravlinskoi kompetentnosti maibutnoho pedahoha [Formation of managerial competence of a future teacher]. Naukovi Zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, 218, 324‒329. DOI: 10.36550/ 2415-7988-2025-1-218-324-329 [in Ukrainian].
Shapran, O.I., & Sidiropulo, K.M. (2022). Metodolohichni pidkhody ta pryntsypy formuvannia upravlinskoi kompetentnosti maibutnikh vykladachiv zakladiv vyshchoi osvity [Methodological approaches and principles of forming managerial competence of future teachers of higher education institutions]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 88, 218‒224. DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022. 88.44 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.88.44
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.