ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ВИКЛАДАННІ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «МЕДИЧНА БІОЛОГІЯ ТА МОЛЕКУЛЯРНА БІОЛОГІЯ» ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ І2 «МЕДИЦИНА»
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.3.15603Ключові слова:
вища освіта; електронна освітня платформа eOsvita; інформаційно-комунікаційні технології; онлайн-сервіс Socrative.Анотація
Анотація. У статті наведено обґрунтування одного з ефективних способів підвищення рівня якості освіти для досягнення програмних результатів навчання під час підготовки здобувачів вищої медичної освіти у форматі змішаного (аудиторно-дистанційного) навчання. Необхідність проведення освітнього процесу саме в такій формі зумовлена сучасними умовами розвитку українського суспільства. Процес навчання майбутніх медичних фахівців для здобуття ступеня «магістр» за освітньо-професійною програмою «Медицина» починається з вивчення навчальних дисциплін циклу загальної підготовки. Уже на цьому етапі в межах циклу загальної підготовки забезпечується обов’язкове вивчення, зокрема, дисципліни «Медична біологія та молекулярна біологія». Для вдосконалення навчального процесу за умов змішаної форми навчання в Буковинському державному медичному університеті, зокрема на кафедрі медичної біології те генетики, з 2025 року активно використовуються дистанційні технології навчання за допомогою сучасної електронної освітньої платформи eOsvita, на якій чітко подано необхідні для учасників освітнього процесу організаційно-методичні та навчально-довідкові блоки, а також засоби самоконтролю й перевірки знань студентів. Продемонстровано окремі аспекти для вдосконалення форм, засобів і способів формування вмінь і навичок з медичної біології та генетики під час підготовки студентів-медиків та набуття ними загальних і фахових компетентностей. Показано, що основне завдання викладачів в організації навчального процесу на кафедрі теоретичного профілю в умовах змішаного формату навчання полягає у пошуку нових та удосконаленні існуючих освітніх технологій, що сприяють становленню та розвитку професійної компетентності фахівців медичної галузі. Акцентовано увагу на використанні учасниками навчального процесу сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема онлайн-системи Socrative.
Посилання
Andriianova, O.Yu., Kaskova, L.F., Amosova, L.I., Yatsenko, P.I., Vaschenko, I.Yu., Khmil, O.V., Yanko, N.V., & Pavlenkova O.S. (2025). Intehratsiia pedahohichnykh, innovatsiinykh i medychnykh tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi maibutn’oho likaria [Integration of pedagogical, innovative and medical technologies in the professional training of the future doctor]. Intehratsiini ta innovatsiini napriamy rozvytku medychnoi osvity – Integrative and innovative directions of development of medical education: materialy naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu, m. Poltava, 20 bereznia 2025 r. Poltava (рр. 11–12) [in Ukrainian].
Hasynets, Ya.S. & Vakerych, M.M. (2024). Provaidynh tsyfrovoho osvitn’oho seredovyscha pry vykladanni biolohii [Providing a digital educational environment for teaching biology]. Uzhhorod [in Ukrainian].
Dymar, N.M. (2021). Vebinar yak forma navchannia pid chas opanuvania studentamy medychnoi biolohii [Webinar as a form of training during students’ mastering of medical biology]. Innovatsiina pedahohika – Innovative Pedagogy, 39, 278–282. DOI: 10.32843/2663-6085/2021/39.57 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/39.57
Dymar, N.M. & Starostenko, O.V. (2022). Zastosuvannia zasobiv navchannia pry orhanizatsii navchal’noi diial’nosti studentiv medychnykh spetsial’nostei [The learning tools usage with organization of educational activities of students of medical specialties]. Innovatsiina pedahohika – Innovative Pedagogy, 1 (45), 97–100. DOI: 10.32843/2663- 6085/2022/43/1.19 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/43/1.19
Dovganych, N.V. & Frych, N.I. (2020). Modernizovani metody vykladannia medychnoi parazytolohii u studentiv pershoho kursu [Innovative teaching methods in medical parasitology for first year students]. Visnyk problem biolohii i medytsyny – Bulletin of Problems in Biology and Medicine, 1, 231–234. DOI: 10.29254/2077-4214-2020-1-155- 231-234 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.29254/2077-4214-2020-1-155-231-234
Zhdan, V.M., Dvornyk, V.M., Starchenko, I.I., & Bieliaieva, O.M. (2020). Medicus nihil aliud est, quam animi consolatio: komunikatyvna kompetentnist likaria yak odyn z osnovnykh kryteriiv yoho profesionalizmu [Medicus nihil aliud est, quam animi consolatio: communicative competence of a doctor as one of the main criteria of his professionalism]. Aktualni pytannia linhvistyky, profesiinoi linhvodydaktyky, psykholohii i pedahohiky vyschoi shkoly – Current issues of linguistics, professional linguistic didactics, psychology and pedagogy of higher education: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktych noi konferentsii, m. Poltava, 19–20 lystopada 2020 r. Poltava (pp. 3–13) [in Ukrainian].
Kalyniuk, N., Humenna, N., & Kadobnyi, T. (2022). Osoblyvosti dosiahnennia prohramnykh rezultativ navchannia v protsesi pidhotovky zdobuvachiv vyschoi medychnoi osvity [Features of achieving the program learning outcomes in the training process of the medical students]. Inzhenerni ta osvitni tekhnolohii – Engineering and Educational Technologies, 10 (3), 43–51 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2022.10.03.04
Karpenko, M.M. (2021). Intehratsiia informatsiino- komunikatsiinykh tekhnolohii u navchalnyi protses yak odyn iz kliuchovykh napriamiv rozvytku suchasnoi osvity [Integration of information and communication technologies into the educational process as one of the key areas of development of modern education]. Kyiv: Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. URL: https://niss.gov. ua/sites/default/files/2021-09/navchalnyi-protses.pdf [in Ukrainian].
Korshevniuk, T., Abramchuk, O., & Dobrostan, O. (2024). Stratehii intehratsii mizhdystsyplinarnykh pidkhodiv u vykladanni biolohii dlia pidvyschennia krytychnoho myslennia zdobuvachiv osvity [Strategies for integrating interdisciplinary approaches in biology education to enhance critical thinkingof educational seekers]. Pedahohichna akademiia: naukovi zapysky – Pedagogical Academy: scientific notes, 8. DOI: 10.5281/zenodo.12820105 URL: https://pedagogical- academy.com/index.php/journal/article/ view/236/128 [in Ukrainian].
Kravchuk, L.V., Kadobnyi, T.B., & Buchko, A.T. (2023). Okremi aspekty pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv medychnoi haluzi v umovakh zmishanoho navchannia [Certain aspects of the training of future specialists in the medical field in the conditions of mixed education]. Medychna osvita – Medical education, 1, 59–64. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2023.1.13827 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.1.13827
Marynchenko, H. & Motsak, S. (2021). Formuvannia krytychnoho myslennia studentiv pid chas dystantsiinoho navchannia [Developing students’ critical thinking during distance learning]. Hraal’ nauky – Grail of Science, 4, 463–467. DOI: 10.36074/ grail-of-science.07.05.2021.083 [in Ukrainian].
Melnychuk, I., Fedirchyk, T., & Kalyniuk, N. (2019). Sutnist osvity yak sotsialnoi tsinnosti [The Essence of Education as Social Values]. Visnyk Natsional’noi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Seriia Pedahohika – Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: Psychology, 1. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2019_1_7 [in Ukrainian].
Narіychuk, M.D. (2015). Rol dystantsiinoi osvity u vykladanni medychnoi biolohii [The role of distance education in the teaching of medical biology]. Journal of Education, Health and Sport, 5 (4), 259–263. DOI: 10.5281/zenodo.16936 [in Ukrainian].
Potapov, V.O., Khaskhachykh, D.A., Demchenko, T.V., Harahulia, I.S., & Chuiko, V.I. (2017). Uprovadzhennia internet-servisu Socrative u navchalnu robotu studentiv medychnykh vuziv [The “socrative” internet-service implementation to educational work of medical higher educational institutions’ students]. Medychna osvita – Medical education, 2, 60–64. DOI: 10.11603/me.2414-5998.2017.2.7709 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2017.2.7709
Romashko, O. (2025). Osoblyvosti vprovadzhennia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v osvitnii protses VVNZ u protsesi vykladannia inozemnoi movy dlia kursantiv nemovnykh spetsialnostei [Strategies for implementing information and communication technologies in the educational process of higher military educational institutions during foreign language teaching to cadets of non-linguistic specialtie]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Seriia Pedahohichni nauky – Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series Pedagogical Sciences, 2, 65–70. DOI: 10.31651/2524-2660-2025-2-65-70 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-2-65-70
Snisar, O.A., Bilyk, L.V., Linievych, K.A., & Samogulova, O.A. (2023). Transformatsiia pidkhodiv do vykladannia medychnoi biolohii ta henetyky u konteksti innovatsiinoho rozvytku molekuliarnoi biolohii ta henetychnoi inzhenerii [Transformation of approaches to teaching medical biology and genetics in the context of innovativedevelopment of molecular biology and genetic engineering]. Perspektyvy ta innovatsii nauky – Prospects and innovations of science, 12, 60–64. DOI: 10.52058/2786-4952-2023-12(30)- 464-475 [in Ukrainian].
Shestakova, S.O., Yudina, S.P., & Pakhomova, T.O. (2023). Mistse innovatsiino-interaktyvnykh tekhnolohii u pidhotovtsi fakhivtsiv ZVO [The article is dedicated to the issue of the training of school specialists with the help of innovative- interactive technologies]. Innovatsiina pedahohika – Innovative Pedagogy, 2 (62), 181–185. DOI: 10.32782/2663-6085/2023/62.2.35 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/62.2.35
Shulhay, A.H., Fedonuk, L.Y., Mudra, A.Y., & Oleshchuk, O.M. (2018). Mizhdystsyplinarna intehratsiia yak skladova problemno-oriientovanoho navchannia u medychnomu universyteti [Interdisciplinary integration as a part of problem- based learning in the medical university]. Medychna osvita – Medical education, 4, 113–116. DOI: 10.11603/me.2414-5998.2018.4.9342 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.4.9342
Anderson, T. Modes of interaction in distance education: Recent developments and research questions. In: Moore M.G., Anderson W.G., editors. Handbook of Distance Education. 2nd ed. Mahwah, New Jersey: Routledge, 2003. Р. 129–144. Retrieved from: https://jgregorymcverry.com/readings/ Moore2003HandbokkofDistanceEducation. pdf#page=155.
Bergh, N. (2020). Using technology in Vocational Education and Training: Bringing education delivery and assessment into the present day. Academia, 5, 102–109.
Chashechnikova, O., Odintsova, O., Hordiienko, I., Danylchuk, O., & Popova, L. (2024). Innovative technologies for the development of critical thinking in students. Amazonia Investiga, 13 (81), 197–213. DOI: 10.34069/AI/2024.81.09.16 DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2024.81.09.16
Kravchenko, O., Dokuchaieva, V., Valentieva, T., Sbitnieva, L., & Chornobryva, N. (2023). The use of technology-based model of critical thinking development to reshape students’ self-study process. European Journal of Educational Research, 12 (1), 281–296. DOI: 10.12973/eu-jer.12.1.281 DOI: https://doi.org/10.12973/eu-jer.12.1.281
Morozova, M., Gula, L., Dymar, N., & Diachenko, I. (2022). Influence of critical thinking technologies on improvement of students performance during self-study. Journal of Curriculum and Teaching, 11 (1), 59–72. DOI: 10.5430/jct.v11n1p59. DOI: https://doi.org/10.5430/jct.v11n1p59
Sulisworo, D. & Syarif, F. (2018). The Utilization of Open Educational Resources in the Collaborative Learning Environment to Enhance the Critical Thinking Skill. International Journal of Learning and Development, 8 (1), 73–83. DOI: 10.5296/ijld. v8i1.12399. DOI: https://doi.org/10.5296/ijld.v8i1.12399
Uribe Enciso, O.L., Uribe Enciso, D.S., & Vargas Daza, M.D.P. (2017). Pensamiento crítico y su importancia en la educación: algunas reflexiones. Rastros Rostros, 19 (34), 78–88. DOI: 10.16925/ra.v19i34.2144 DOI: https://doi.org/10.16925/ra.v19i34.2144
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.