ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ВИБІРКОВОЇ ДИСЦИПЛІНИ «СПОРТИВНА ФАРМАКОЛОГІЯ» ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ «ФІЗИЧНА ТЕРАПІЯ, ЕРГОТЕРАПІЯ»
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.2.15492Ключові слова:
спортивна фармакологія; фізична терапія; методика викладання; навчальна дисципліна; інноваційні методи навчання; вибіркова дисципліна.Анотація
Анотація. У статті обґрунтовано актуальність та доцільність вивчення вибіркової дисципліни «Спортивна фармакологія» здобувачами вищої освіти за спеціальністю «Фізична терапія, ерготерапія». Проаналізовано ключові компетенції, які формує ця дисципліна, і її значення для забезпечення безпечної та ефективної реабілітації і спортивної підготовки. Висвітлено основні проблемні питання, що виникають при викладанні спортивної фармакології майбутнім фізичним терапевтам. На основі аналізу науково-методичної літератури та практичного досвіду детально представлено особливості викладання дисципліни «Спортивна фармакологія» на кафедрі фармакології з клінічною фармакологією Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського Міністерства охорони здоров’я України (ТНМУ). Розкрито структуру навчальної дисципліни, обґрунтовано важливість обраних тем для практичної діяльності фізичного терапевта. Особливу увагу приділено опису та аналізу інноваційних методів навчання, що застосовують на кафедрі, зокрема практикоорієнтованих підходів, інтерактивних технологій та методів, спрямованих на формування клінічного мислення й навичок критичного аналізу інформації в студентів. Зроблено висновок, що впровадження сучасних освітніх підходів та адаптація змісту дисципліни до потреб майбутніх фізичних терапевтів, як це реалізовано в ТНМУ, сприяє підвищенню якості їхньої професійної підготовки та формуванню готовності до ефективної роботи в галузі спортивної медицини та реабілітації.
Посилання
Bielenichev, I. F., ta in. (2023). Sportyvna farmakolohiia [Sports pharmacology] (T. 1). Vinnytsia : Nova knyha. [in Ukrainian]
Pereklik zaboronenykh rechovyn ta metodiv u sporti [Perechень prohibited substances and methods in sport] (WADA Prohibited List) WADA Prohibited List. [10.06.2025]. Retrieved from: https://www. wada-ama.org [in Ukrainian].
American Physical Therapy Association. (2020). Core Competencies of a Physical Therapist Resident.
Bussières, A. E., Terhorst, L., Leach, M., Stuber, K., Evans, R., & Schneider, M. J. (2015). Self‑reported attitudes, skills and use of evidence‑based practice among Canadian doctors of chiropractic: a national survey. Journal of the Canadian Chiropractic Association, 59(4), 332–348.
Carl, L. L., Gallo, J. A., & Johnson, P. R. (2013). Practical pharmacology in rehabilitation. Journal of Sports Science and Medicine, 12(4).
De Ponti, R., Marazzato, J., Maresca, A. M., Rovera, F., Carcano, G., & Ferrario, M. M. (2020). Pre‑graduation medical training including virtual reality during COVID‑19 pandemic: a report on students’ perception. BMC Medical Education, 20(1), 1–8. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-020-02245-8
Janetzki, J., Cornelius‑Bell, A., & Ward, M. (2025). Understanding physiotherapy students’ opinions on the importance of pharmacology and style of pharmacology assessments in preparation for future practice. Physical Therapy Reviews, 30(1), 18–27. DOI: https://doi.org/10.1080/10833196.2025.2452056
Maxwell, S., & Walley, T. (2003). Teaching safe and effective prescribing in UK medical schools: a core curriculum. British Journal of Clinical Pharmacology, 55(6), 496–503. DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2125.2003.01878.x
Raurell‑Torredà, M., Rascón‑Hernán, C., Bosch‑Alcaraz, A., & Camps‑Bansell, J. (2021). Problem‑based learning in pharmacology: perception of nursing students. Nurse Education Today, 99, Article 104785.
Sharma, S., & Mudgal, K. C. (2018). Sports pharmacology: A medical pharmacologist’s perspective. Journal of Clinical and Diagnostic Research (JCDR), 12(9), FE01–FE04.
Sullivan, T. O., McVeigh, J. G., Timmons, S., & Foley, T. (2023). Education and training interventions for physiotherapists working in dementia care: a scoping review. Physiotherapy, 119, 89–99. DOI: https://doi.org/10.1016/j.physio.2022.11.002
World Physiotherapy. (2022). Guidance for developing a curriculum for physiotherapist entry level education programme. London : World Physiotherapy.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 О. М. Олещук, А. В. Чорномидз, М. П. Кланца

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.