ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА ВИКЛАДАЧІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: ВИКЛИКИ ТА ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Автор(и)

  • А. В. Чорномидз Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-5479-8298

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.2.15490

Ключові слова:

інформаційна безпека; викладачі; кіберзагрози; заклади вищої освіти; воєнний стан.

Анотація

Анотація. У статті висвітлено актуальне питання забезпечення інформаційної безпеки викладачів закладів вищої освіти в умовах воєнного стану, що триває в Україні. Розглянуто вплив війни на цифрове освітнє середовище, а також на рівень загроз, з якими щоденно стикаються викладачі у своїй професійній діяльності. Акцентовано увагу на кіберзагрозах (фішинг, шкідливе програмне забезпечення, DDoS-атаки), ризиках розголошення особистої інформації, використанні соціальних мереж як інструменту пропаганди та дезінформації, а також на психологічних чинниках, які впливають на здатність викладача зберігати інформаційну стійкість. Теоретичною основою аналізу слугували концепції тріади CIA (конфіденційність, цілісність, доступність), моделі управління інформаційною безпекою (зокрема ISO/ IEC 27001), а також підходи до оцінки ризиків та врахування людського фактору. Окреслено типові ситуації ризику, з якими може зіткнутися викладач, і подано рекомендації щодо індивідуального та організаційного рівнів захисту. Особливу увагу приділено психологічному аспекту інформаційної безпеки, включно з інформаційною втомою, емоційним вигоранням та потребою в підтримці цифрового самоконтролю. Запропоновано комплекс практичних порад і стратегій саморегуляції. Матеріали статті можуть бути корисними для адміністрацій ЗВО, викладачів, ІТ-фахівців та науковців, що досліджують освітню безпеку в умовах кризових ситуацій.

Посилання

Kovalchuk, I.V. (2020). Informatsiina bezpeka v umovakh hibrydnoi viiny [Information security in conditions of hybrid warfare]. Naukova dumka. [in Ukrainian].

Petrenko, O.M. (2021). Kiberzahrozy ta zakhyst informatsii v osvitnomu seredovyshchi [Cyber threats and information protection in the educational environment]. Journal “Education and Security”, 3(12), 45–52 [in Ukrainian].

Brown, A. (2020). The Role of Educators in Combating Disinformation. International Journal of Education, 8(1), 15–22.

Johnson, L., & Wang, M. (2021). Protecting Personal Data in the Digital Age. Information Security Journal, 10(2), 89–95.

Smith, J. (2022). Cybersecurity in Higher Education: Challenges and Solutions. Journal of Educational Technology, 15(4), 233–240.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-20

Як цитувати

Чорномидз, А. В. (2025). ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА ВИКЛАДАЧІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: ВИКЛИКИ ТА ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ. Медична освіта, (2), 67–71. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.2.15490

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ