МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ФАХОВИХ ОСВІТНІХ КОМПОНЕНТІВ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ І7 ТЕРАПІЯ ТА РЕАБІЛІТАЦІЯ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.2.15486Ключові слова:
фізична терапія; реабілітація; вища освіта; методики навчання; Case-Based Learning; Team-Based Learning; Research-Based Learning; професійні компетентності; Національний фармацевтичний університет.Анотація
Анотація. У статті розглядаються сучасні методики навчання фахових освітніх компонентів у підготовці здобувачів вищої освіти за спеціальністю І7 «Терапія та реабілітація» на прикладі Націон ального фармацевтичного університету. Особлива увага приділяється аналізу активних педагогічних технологій, як-от Case-Based Learning (CBL), Team- Based Learning (TBL) та Research-Based Learning (RBL), які сприяють формуванню професійних компетентностей майбутніх фахівців. У статті висвітлено теоретичні основи цих методик, їхні переваги та особливості впровадження в освітній процес, а також наведено порівняльний аналіз ефективності кожної з них. Методика CBL дає змогу студентам застосовувати теоретичні знання для розв’язання реальних клінічних ситуацій, що розвиває клінічне мислення та аналітичні навички. TBL акцентує увагу на командній роботі, відповідальності й розвитку лідерських якостей, що важливо для мультидисциплінарної взаємодії в медичній практиці. RBL формує дослідницькі навички, самостійність та критичне мислення шляхом залучення студентів до наукової діяльності. Упровадження цих методик у навчальний процес НФаУ сприяє підвищенню якості підготовки фахівців, мотивації студентів та їхній готовності до професійної діяльності. Значна увага приділяється адаптації навчальних програм до сучасних викликів охорони здоров’я та вимог ринку праці. Результати дослідження підтверджують, що інтерактивні методики навчання підвищують ефективність засвоєння матеріалу й сприяють формуванню ключових компетентностей. Необхідне подальше впровадження інноваційних підходів у медичну освіту для забезпечення конкурентоспроможності випускників. У статті також окреслено перспективи подальших досліджень, зокрема розробку інтегрованих моделей навчання та оцінку ефективності методик у різних форматах освітнього процесу. Результати дослідження можуть бути корисними для викладачів, методистів і керівників освітніх програм у сфері медичної та фармацевтичної освіти.
Посилання
Bespalova, O. (2019). Metodolohichni pidkhody do profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv fizychnoi terapii ta ergoterapii [Methodological approaches to professional training of future specialists in physical therapy and ergotherapy]. Profesijna pedahohika, 1(18), 62–66. DOI: https://doi.org/10.32 835/2223-5752.2019.18.62-66 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32835/2223-5752.2019.18.62-66
Bielkova, T. (2024). Metodolohichni pidkhody do formuvannia profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv iz fizychnoi reabilitatsii [Methodological approaches to formation of professional training of future specialists in physical rehabilitation]. Naukovi zapysky Ternopilskogo natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Pedahohika, (1), 48–54 [in Ukrainian].
Kafedra sportyvnoi, fizychnoi ta reabilitatsiinoi medytsyny. Kyivskyi natsionalnyi medychnyi universytet [Department of Sports, Physical and Rehabilitation Medicine. Kyiv National Medical University]. (n.d.). Retrieved July 2, 2025, from: https://knmu.edu.ua/departments/kafedra-sportyvnoyi- fizychnoyi-ta-reabilitaczijnoyi-medyczyny- fizychnoyi-terapiyi-ergoterapiyi[in Ukrainian].
Kafedra fizychnoi reabilitatsii i zdorovia. Natsionalnyi farmatsevtychnyi universytet [Department of Physical Rehabilitation and Health. National Pharmaceutical University]. (n.d.). Retrieved July 2, 2025, from: https://health.nuph.edu.ua[in Ukrainian].
Kyivskyi natsionalnyi medychnyi universytet im. O.O. Bohomoltsia. Kafedra sportyvnoi, fizychnoi ta reabilitatsiinoi medytsyny [Kyiv National Medical University named after O.O. Bohomolets. Department of Sports, Physical and Rehabilitation Medicine]. (n.d.). Retrieved July 2, 2025, from: https://knmu. edu.ua/departments/kafedra-sportyvnoyi-fizychnoyi- ta-reabilitaczijnoyi-medyczyny-fizychnoyi-terapiyi- ergoterapiyi [in Ukrainian].
Metodolohichni pidkhody do formuvannia profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv iz fizychnoi reabilitatsii [Methodological approaches to formation of professional training of future specialists in physical rehabilitation]. (2024). Pedahohika. Retrieved July 2, 2025, from: https://journals.tnpu.ternopil.ua/index.php/pedagogy/article/view/1216 [in Ukrainian].
Osvitnia prohrama Fizychna terapiia. Natsionalnyi farmatsevtychnyi universytet [Educational program Physical therapy. National Pharmaceutical University]. (n.d.). Retrieved July 2, 2025, from: http:// nuph.edu.ua/fizichna-terapiya [in Ukrainian].
Pavlenko, V. O., Pavlenko, Ye. Ye., & Pavlenko, T. V. (2020). Naukovopedahohichni aspekty fizychnoi reabilitatsii v systemi fizychnoho vykhovannia studentiv zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy [Scientific and pedagogical aspects of physical rehabilitation in the system of physical education of students of higher education institutions of Ukraine]. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova. Seriia 15, 1(121), 87–89. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc. series15.2019.1(121)20.16 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2019.1(121)20.16
Terapiia ta reabilitatsiia: vse pro spetsialnist I7 (227) [Therapy and rehabilitation: all about specialty I7 (227)]. (2024). Education.ua. Retrieved July 2, 2025, from : https://www.education.ua/news/ 2024/03/22/terapiia-ta-reabilitatsiia-vse-pro-spetsialnist- 227 [in Ukrainian].
Uriad zvylshyv derzhzamovlennia na pidgotovku fakhivtsiv z reabilitatsii ta psykholohiv [Government increased state order for training specialists in rehabilitation and psychologists]. (2023). ArmyInform. Retrieved July 2, 2025, from: https:// armyinform.com.ua/2023/07/12/uryad-zbilshyv-derzhzamovlennya- na-pidgotovku-fahivcziv-z-reabilitacziyi- ta-psyhologiv [in Ukrainian].
Internatura NMU: staty likarom fizychnoi ta reabilitatsiinoi medytsyny. [Internship at NMU: become a doctor of physical and rehabilitation medicine]. (2024). Natsionalnyi medychnyi universytet imeni O.O. Bohomoltsia. Retrieved July 2, 2025, from: https://nmuofficial.com/ua/news/internatura- nmu-staty-likarem-fizychnoyi-ta-reabilitatsijnoyi- medytsyny [in Ukrainian].
An Interprofessional Education Experience on Physical Therapist Students. (2024). APTA Conference Proceedings. Retrieved July 2, 2025, from: https://apta.confex.com/apta/csm2024/meetingapp. cgi/Paper/42788
Bengu, H., Demircioglu, G., & Yilmaz, M. (2019). Application of team-based learning at a health science course: A case study. Athens Journal of Health, 6(1), 45–56. DOI: https://doi.org/10.30958/aje.6-1-5
Bethea, D. P., Smith, N., Allison, L. K., Bell, C. S., Collins, M. E., Migliarese, S. J., et al. (2019). Live standardized patients scenario improves attitudes toward and readiness for interprofessional education in occupational therapy and physical therapy students. Journal of Allied Health, 48(2), 81–87.
Burgess, A., van Diggele, C., & Mellis, C. (2021). Scaffolding medical student knowledge and skills: Team-based learning (TBL) and case-based learning (CBL). BMC Medical Education, 21(1), 98. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-021-02526-2 DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-021-02638-3
Liu, Q., Peng, W., Zhang, F., Hu, R., Li, Y., & Yan, W. (2024). The effectiveness of team-, case-, lecture- and evidence-based learning on students’ clinical and research abilities: A randomized controlled trial. BMC Medical Education, 24, 123.
Makarov, S. O., Kalbus, O. I., Shastun, N. P., & Bukreyeva, Y. V. (2019). Advantages of the casebased learning in medical education. Neonatology, Surgery and Perinatal Medicine. DOI: https://doi.org/10.29254/2077-4214-2019-4-2-154-266-268
Miyata, K., Aita, Y., Nakajima, S., Sekimoto, M., Setaka, Y., et al. (2022). Effectiveness of a case-based digital learning interprofessional workshop involving undergraduates in medical technology, radiological science, and physical therapy: A pre–post intervention study. PLOS ONE, 17(7), e0270864. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0270864 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0270864
Sytsma, T. T., Krause, D. A., Hollman, J. H., Hunderfund, A. N. L., & Newcomer, K. L. (2021). Qualitative and quantitative evaluation of an interprofessional workshop between physical therapy and medical students. Journal of Interprofessional Care, 35(1), 145–148. DOI: https://doi.org/10.1080/13561 820.2019.1702002 DOI: https://doi.org/10.1080/13561820.2019.1702002
Thistlethwaite, J. E., Davies, D., Ekeocha, S., et al. (2012). The effectiveness of case-based learning in health professional education: A BEME systematic review. Medical Teacher, 34(6). DOI: https://doi.org/ 10.3109/0142159X.2012.680939 DOI: https://doi.org/10.3109/0142159X.2012.680939
Thistlethwaite, J. E., Davies, D., Ekeocha, S., et al. (2016). Case-based learning and its application in medical and health-care fields: A review of worldwide literature. Medical Education Online. Retrieved from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ PMC5736264/
Wenker, S., Stroede, J. S., & Birstler, J. (2021). Use of a case-based blended educational session to improve physical therapy intraprofessional knowledge and attitudes. Health and Interprofessional Practice, 4(2), eP2122. DOI: https://doi.org/ 10.7710/2641-1148.2122 23. Zheng, J., Li, Y., & Li, Y. (2023). Effectiveness of case-based learning in medical and pharmacy education: A meta-analysis. European Journal of General Medicine, 20(1), 45–53. DOI: https://doi.org/10.7710/2641-1148.2122
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Г. В. Таможанська, О. В. Перець, В. В. Галашко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.