РЕАЛІЗАЦІЯ ВИБІРКОВОГО КОМПОНЕНТА «РОЗВИТОК ДОСЛІДНИЦЬКИХ НАВИЧОК» ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ: ДОСВІД ТА РЕЗУЛЬТАТИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.2.15483Ключові слова:
фармацевтична освіта; дослідницька компетентність; варіативний компонент; науково-дослідна діяльність.Анотація
Анотація. У статті здійснено аналіз впровадження вибіркового компонента «Розвиток дослідницьких навичок» для здобувачів заочної форми навчання за освітньою програмою «Фармація» другого (магістерського) рівня вищої освіти в Національному медичному університеті імені О. О. Богомольця. В умовах обмеженого аудиторного часу дисципліна була спрямована на формування базових навичок у сфері науково-дослідної діяльності, академічного письма, оформлення джерел і дотримання принципів академічної доброчесності. Розглянуто особливості організації та викладання освітнього компонента з урахуванням специфіки заочної форми навчання, що передбачає значний обсяг самостійної роботи здобувачів та потребує адаптивних педагогічних підходів. Практичні заняття базувалися на активних методах навчання, зокрема елементах проблемного навчання, кейс-методу та обговорень у малих групах, що дало змогу ефективно поєднати теоретичні знання з їхнім практичним застосуванням у змодельованих ситуаціях, пов’язаних із підготовкою власного наукового дослідження. Аналіз результатів навчання показав, що понад 90 % здобувачів освіти успішно засвоїли основні вміння та навички, проте виявлено потребу в додатковій підтримці з питань академічного письма, структурування наукових текстів та оформлення джерел. Показано ефективність представленої варіативної дисципліни «Розвиток дослідницьких навичок» як важливого складника формування дослідницької компетентності в майбутніх магістрів фармації. Запропоновано перспективні напрями подальших досліджень, серед яких відстеження динаміки розвитку дослідницьких навичок упродовж усієї освітньої траєкторії, розробка та впровадження додаткових модулів із дослідницької підготовки, а також розробка інструментарію для самодіагностики й моніторингу рівня дослідницької компетентності здобувачів освіти.
Посилання
Zaitseva, G. M., Stuchynska, N. V., & Pushkarova, Ya. M. (2024). Formuvannia doslidnytskykh navychok u maibutnikh farmatsevtiv [Formation of research skills of future pharmacists]. Medytsyna ta farmatsiia: osvitni dyskursy – Medicine and pharmacy: educational discourses, (2), 16‒19. DOI: 10.32782/eddiscourses/2024-2-3 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-2-3
Karvatskiy, І. М., & Mykola, M. М. (2025). Vazhlyvist vyvchennia vybirkovoi dystsypliny «Klinichna fiziolohiia dytyny» dlia vdoskonalennia profesiinykh navychok [The significance of studying the selective discipline «Clinical physiology of children» for improving professional skills]. Medychna osvita ‒ Medical education, (1), 46‒50. DOI: 10.11603/ m.2414-5998.2025.1.15370 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15370
Pushkarova, Ya. M. (2024). Doslidnytska kompetentnist yak osnova profesiinoi pidhotovky maibutnikh farmatsevtiv [Research competence as the basis for the professional training of future pharmacists]. Theoretical and practical research in 2024: collective monograph / chairman of the editorial board S. Tabachnikov. California, 116‒122. DOI: 10.51587/9798-9917-51902-2025-021 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.51587/9798-9917-51902-2025-021
Ahmed, W. S., & Nebeker, C. (2021). Assessment of research ethics education offerings of pharmacy master programs in an Arab nation relative to top programs worldwide: A qualitative content analysis. PloS one, 16(2), e0238755. DOI: 10.1371/journal. pone.0238755. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0238755
Cailor, S. M., Chen, A. M., Kiersma, M. E., & Keib, C. N. (2017). The impact of a research course on pharmacy students’ perceptions of research and evidence-based practice. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 9(1), 28‒36. DOI: 10.1016/ j.cptl.2016.08.031. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cptl.2016.08.031
ElKhalifa, D., Hussein, O., Hamid, A., Al- Ziftawi, N., Al-Hashimi, I., & Ibrahim, M. I. M. (2024). Curriculum, competency development, and assessment methods of MSc and PhD pharmacy programs: a scoping review. BMC Medical Education, 24(1), 989. DOI: 10.1186/s12909-024-05820-5. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-024-05820-5
George-Reyes, C. E., López-Caudana, E. O., & Ramírez-Montoya, M. S. (2023). Research Competencies in University Students: Intertwining Complex Thinking and Education 4.0. Contemporary Educational Technology, 15(4), ep478. DOI: 10.30935/ cedtech/13767. DOI: https://doi.org/10.30935/cedtech/13767
Perez, A., Rabionet, S., & Bleidt, B. (2017). Teaching research skills to student pharmacists in one semester: an applied research elective. American Journal of Pharmaceutical Education, 81(1), 16. DOI: 10.5688/ajpe81116. DOI: https://doi.org/10.5688/ajpe81116
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Я. М. Пушкарьова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.