ТРАВМОІНФОРМОВАНА МЕДИЧНА ОСВІТА: СТРУКТУРА ГОТОВНОСТІ ВИКЛАДАЧА ДО РОБОТИ ЗІ СТУДЕНТАМИ-ВЕТЕРАНАМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.2.15482

Ключові слова:

готовність викладача; академічна взаємодія; ветерани війни; соціальна адаптація; ПТСР.

Анотація

Анотація. У статті обґрунтовано та представлено міждисциплінарну модель формування готовності викладачів закладів вищої освіти, зокрема медичних, до академічної взаємодії з ветеранами війни під час здобуття ними освіти. Наголошено на ролі освіти як інструменту психосоціальної реінтеграції ветеранів. Показано, що питання недостатньо вивчено українськими науковцями, незважаючи на його високу актуальність. Водночас питання соціальної реабілітації через навчання та підготовку викладачів до організації такого навчання активно досліджували вчені за кордоном. Показано, що викладачі ЗВО потребують окремої підготовки до академічної взаємодії з ветеранами війни, що містить практичні, семінарські заняття, лекції, самостійну роботу, спостереження, симуляцію практичних ситуацій, тренінгові заняття, а також індивідуальну роботу з психологом з формування такої готовності. Враховуючи психоемоційні особливості демобілізованих студентів, обґрунтовано необхідність включення до структури професійної готовності клініко-психологічного складника, елементів травмоінформованої комунікації, механізмів психопрофілактики та супервізійної підтримки викладача. Визначено компоненти готовності викладачів до академічної взаємодії з ветеранами війни: мотиваційний, когнітивний, організаційно-діяльнісний, емоційно-регулятивний, контрольно-корекційний та особистісний. Описано компоненти та визначено, що за сформованих когнітивного (знання про способи взаємодії з ветеранами), операційно-діяльнісного (навички взаємодії з ветеранами та їх виявлення), контрольно-корекційного (навички самоконтролю та самокорекції) компонентів три потребують втручання психологів: мотиваційний (має бути внутрішня мотивація до взаємодії, відсутність спротиву такій взаємодії), емоційно-регуляційний (середньо виражений емоційний прояв, здатність до емоційного самоконтролю та саморегуляції на високому рівні) та індивідуальний (відсутність внутрішньоособистісного конфлікту, психологічних травм, соціально здорове та свідома позиція у взаємодії). Визначено, що викладачі, які працюватимуть з ветеранами війни, мають пройти курс підготовки за цим напрямом, де за участі педагога-методиста та психолога набудуть необхідних якостей. Стаття підкреслює потребу створити окремі курси підвищення кваліфікації для викладачів, що працюють зі студентами з бойовим досвідом, за участю психологів, методистів та фахівців у сфері медичної та післявоєнної реабілітації.

Посилання

Bazarnyi, S. V. (2020). Sotsialna reabilitatsiia viiskovosluzhbovtsiv [Social rehabilitation of military personnel] Scientific Notes of the International Humanitarian University, 152–157 [in Ukrainian].

Besiedin, P. V. (2024). Ekolohichnyi kontsept u strukturi hotovnosti sotsialnykh pedahohiv do roboty z veteranamy viiskovoi sluzhby [Ecological concept in the structure of social educators’ readiness to work with veterans]. Professional Education in the Context of Sustainable Development of Society : Monograph, 6.19, 597–603 [in Ukrainian].

Chaban, O. S., & Khaustova, O. O. (2022). Medyko-psykholohichni naslidky dystresu viiny v Ukraini: shcho my ochikuemo ta shcho potribno vrakhuvaty pry nadanni medychnoi dopomohy [Medical and psychological consequences of war-related distress in Ukraine: What we expect and what should be considered in medical care]. Ukrainian Medical Journal, (4), 150. URL: https://doi.org/10.32471/ umj.1680-3051.150.232297 [in Ukrainian].

Chaban, O. S., Khaustova, O. O., & Omelianovych, V. Yu. (2023). Psykhichni rozlady voiennoho chasu [Mental disorders of wartime]. Kyiv : Medknyha Publishing House [in Ukrainian].

Chaban, O., Khaustova, O., & Omelyanovich, V. (2025, March 31). Questionnaire for detecting professional burnout syndrome: Development and validation of a new diagnostic method. Psychosomatic Medicine and General Practice, 10(1). URL: https://5cuk.e-medjournal.com/index.php/psp/ article/view/598 [in Ukrainian].

Cooper, L., Caddick, N., Godier, L., Cooper, A., & Fossey, M. (2018). Transition from the military into civilian life: An exploration of cultural competence. Armed Forces & Society, 44(1), 156–177. DOI: https://doi.org/10.1177/0095327X16675965

Didenko, O. V. (2010). Do problemy profesiinoi adaptatsii vykladachiv vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladiv [On the problem of professional adaptation of teachers of higher military educational institutions]. Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine, (4). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_4_6 [in Ukrainian].

Law of Ukraine No. 2011-XII «On social and legal protection of military personnel and their members of families». URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2011-12#Text (1992) [in Ukrainian].

Lymar, L. V. (2010). Analiz doslidzhennia sformovanosti hotovnosti do bezkonfliktnoi vzaiemodii z patsiientamy studentiv-medykiv [Analysis of the formation of readiness for non-conflict interaction with patients among medical students]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka 1, 302–306 [in Ukrainian].

Lymar, L. V., & Taltanova, O. Ye. (2024). Osoblyvosti komunikatsii z veteranamy viiny ta osobamy z invalidnistiu [Peculiarities of communication with war veterans and persons with disabilities]. In O. S. Chaban (Ed.), Komunikatyvni navychky likaria (pp. 351–360). Lviv : Medknyha Publishing House [in Ukrainian].

Ministerstvo okhorony zdorovia Ukrainy. (2024). Nakaz MOZ Ukrainy vid 20.12.2024 № 2125 “Pro vnesennia zmin do nakazu Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy vid 23 sichnia 2024 roku № 112” [Order of the Ministry of Health of Ukraine dated December 20, 2024, No. 2125 “On amendments to the order of the Ministry of Health of Ukraine dated January 23, 2024, No. 112”]. Official website of the Ministry of Health of Ukraine. March 17, 2025. URL: https://moz.gov.ua/uk/decrees/nakaz -moz-ukrayini-vid-20-12-2024-2125-pro-vnesennyazmin [in Ukrainian].

Moroz, V. M. (Ed.). (2023). Psykholohichne zabezpechennia Zbroinykh Syl Ukrainy v umovakh viiny: Materialy naukovo-praktychnoho seminaru [Psychological Support of the Armed Forces of Ukraine in Wartime: Proceedings of a Scientific-Practical Seminar]. Kyiv : Research Center for Humanitarian Issues of the Armed Forces of Ukraine [in Ukrainian].

Natsionalnyi medychnyi universytet imeni O. O. Bohomoltsia. (2024). NMU ta NUFVS pidpysaly memorandum pro spivpratsiu shchodo reabilitatsii viiskovykh [NMU and NUUPES signed a memorandum of cooperation on the rehabilitation of military personnel]. Official website of NMU. March 17, 2025. URL: https://nmuofficial.com/news/ nmu-ta-nufvs-pidpysaly-memorandum-pro-spivpratsyu [in Ukrainian].

O’Conor, A. (2009). Cross-cultural strategies for improving the teaching, training, and mentoring skills of military transition team advisors. [Unpublished manuscript] [in English]. DOI: https://doi.org/10.1037/e632122009-001

Oliinyk, A. O. (2024). Osoblyvosti komunikatsii z veteranamy v medychnykh zakladakh [Peculiarities of communication with veterans in medical institutions]. In O. S. Chaban (Ed.), Komunikatyvni navychky likaria: Pidruchnyk dlia studentiv vyshchykh medychnykh navchalʹnykh zakladiv ta fakhivtsiv praktychnoi medytsyny (3rd ed., revised and extended, pp. 348–351). Kyiv : Medknyha Publishing House [in Ukrainian].

Osadchenko, I. I. (2017). Psykhodydaktychna hotovnist vykladachiv do zastosuvannia u VNZ kreatyvnykh tekhnolohii navchannia [Psychodidactic readiness of university teachers to apply creative learning technologies]. Naukovyi visnyk Kremenetskoi oblasnoi humanitarno-pedahohichnoi akademii imeni Tarasa Shevchenka. Seriia: Pedahohika, 8, 111–120 [in Ukrainian].

Piesha, I., Tilikina, N., & Andriuchenko, T. (2024). Alhorytm vprovadzhennia mentorsʹkoi pidtrymky veteraniv viiny u terytorialnii hromadi [Algorithm for implementing mentorship support for war veterans in the territorial community]. Sotsialna robota ta sotsialna osvita 1(12), 108–124 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(12).2024.305274

Potapkina, L. V. (2015). Hotovnist do profesiinoi diialnosti yak psykholohopedaohichna problema [Readiness for professional activity as a psychological- pedagogical issue]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Seriia: Pedahohichni, 1, 198–207 [in Ukrainian].

Terziev, V. (2017). A new view on social adaptation of the military, discharged from military service in Bulgaria. International E-Journal of Advances in Social Sciences, 3(7), 49–59 [in English]. DOI: https://doi.org/10.18769/ijasos.309483

Terziev, V. (2018). Opportunities of application of a competence-based approach in social adaptation of militaries discharged of service. Proceedings of ADVED [in English].

Terziev, V. (2018). Opportunities of application of a competence-based approach in social adaptation of militaries discharged of service. IJASOS – International E-journal of Advances in Social Sciences, 4(12) [in English]. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3142919

Trubavina, I. (2017). Formuvannia hotovnosti vykladachiv universytetiv do roboty v pisliadyplomnii pedahohichnii osviti [Formation of university teachers’ readiness to work in postgraduate pedagogical education]. Profesionalizm pedahoha: Teoretychni i metodychni aspekty 5(1), 151–159. [in Ukrainian].

Vdovychenko, O. V., Sokolova, I. M., Pedchenko, O. V., Sergeevna, S. S., & Frolova, O. V. (2023). Psychological rehabilitation and support of war veterans: The experience of Israel. Zeszyty naukowe Wyższej szkoły technicznej w Katowicach, 16, 107–118 [in English]. DOI: https://doi.org/10.54264/0066

Voitiuk, O. A. (2009). Formuvannia psykholohichnoi kompetentnosti vykladachiv inozemnykh mov vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladiv [Formation of psychological competence of foreign language teachers at higher military educational institutions]. Сandidate dissertation, specialty: 19.00.07. National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine named after Bohdan Khmelnytskyi [in Ukrainian].

Yaroshenko, O. M., Maliuha, L. J., Kravtsov, D. M., Halkina, N. M., & Zatynaichenko, K. V. (2025). Professional adaptation of former servicemen after Russo-Ukrainian war: World experience and ways of improvement. Work (Reading, Mass.), Advance online publication. DOI: https://doi.org/ 10.1177/10519815241312595 [in English]. DOI: https://doi.org/10.1177/10519815241312595

Zbitnieva, O., Chaban, O., & Omelianovych, V. (2024, September 30). Tsilova modelʹ “Systema u sferi psykhichnoho zdorovjia ta psykhosotsial ʹnoi pidtrymky” iak vidpovid na ruinivnyi vplyv viiny v Ukraini [Target model “System in the field of mental health and psychosocial support” as a response to the destructive impact of war in Ukraine]. Psychosomatic Medicine and General Practice, 9(3), e0903539. URL: https://uk.e-medjournal.com/ index.php/psp/article/view/539 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-20

Як цитувати

Лимар, Л. В., & Хаустова, О. О. (2025). ТРАВМОІНФОРМОВАНА МЕДИЧНА ОСВІТА: СТРУКТУРА ГОТОВНОСТІ ВИКЛАДАЧА ДО РОБОТИ ЗІ СТУДЕНТАМИ-ВЕТЕРАНАМИ. Медична освіта, (2), 23–30. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.2.15482

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ