МОТИВАЦІЯ ЯК БАЗОВА УМОВА УСПІШНОЇ ПІДГОТОВКИ ЛІКАРЯ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15372Ключові слова:
мотивація; лікар-інтерн; освіта; мотиваційне середовище.Анотація
Анотація. Мотивація є однією з важливих, базових засад успішної професійної діяльності. Освітня мотивація дорослої людини не є стабільною, раз і назавжди сформованою. Значною мірою вона залежить від мотиваційного середовища з можливістю розвитку або регресії. Висока позитивна мотивація є рушійною силою будь-якого прогресу й розвитку, як особистісного, так і суспільного. З метою визначення рівня та структури мотивації у лікарів-інтернів зі спеціальності «Внутрішні хвороби» другого року навчання провели опитування 57 осіб. Середній вік становив 24,6±0,8 року. Серед респондентів переважали особи жіночої статі (80,0%). За результатами анкетування 75,0% лікарів-інтернів виявили мотивацію досягнення успіху 15,9±1,4 бала, що свідчить про надію на реалізацію та потребу в досягненні успіху, а отже, передбачає дії на досягнення конструктивних, вагомих результатів. Проте в 9 (15,8%) осіб мотиваційний полюс не був вираженим, із них один інтерн був ближчим до страху невдачі (9 балів). Результати анкетування за методикою К. Замір у модифікації А. Реана виявили досить високий рівень спонукання до дії через звернення до почуттів у 46,4% респондентів; спонукання до дії через звернення до розуму – у 42,8%. При цьому рівень внутрішньої мотивації дещо переважав зовнішню позитивну – 50,0% і 42,8% відповідно. Отже, 75,0% майбутніх терапевтів готові ставити перед собою завдання, щоб досягти успіху. Високий рівень зовнішньої позитивної мотивації свідчить про важливість досягнення соціального й фінансового статусу в психологічній структурі мотивації інтернів до навчання. У ситуаціях із невизначеним мотиваційним статусом і переважанням у структурі психологічної мотивації синдрому уникнення, на нашу думку, варто більш детально вивчити можливі причини й урахувати результати під час вибору місця роботи.
Посилання
Куций О.О. Мотиваційне середовище організації: аналіз публікацій та перспективи дослідження. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Серія «Психологія». 2022. Вип. 1 (54). С. 41–46. DOI: https://doi.org/10.32689/maup.psych. 2022.1.6. DOI: https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.6
Лавринюк О.П., Кириченко В.В. Мотивація до навчальної діяльності: аналіз сучасних теорій. Журнал соціальної та практичної психології. 2023. № 1. С. 34–39. DOI: https://doi.org/10.32782/ psy-2023-1-6.
Лук’янова Л.Б. Законодавче урегулювання освіти дорослих в Україні: прийняти закон чи можемо ще почекати… Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2022. Вип. 1 (21). С. 9–17. DOI: https://doi.org/10.35387/od.1(21).2022.9-17. DOI: https://doi.org/10.35387/od.1(21).2022.9-17
Навчання дорослих в умовах формальної і неформальної освіти: теорія і практика : монографія / М.П. Вовк, Л.Ю. Султанова, Н.О. Філіпчук, С.О. Соломаха, Ю.В. Грищенко. Київ, 2019. 498 с.
Про освіту дорослих : Проєкт Закону України від 10.02.2022 № 7039. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#Tex.
Психологічна діагностика мотивації особистості до навчання в умовах інформаційного суспільства : монографія / Н.В. Пророк, Л.О. Кондратенко, Л.М. Манилова та ін. ; за ред. Н.В. Пророк. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2020. 131 с.
Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 286. URL: https://zakon.rada.gov. ua/go/286-2022-%D1%80.
Ryan R.M., Deci E.L. Self-Determination Theory. Basic Psyhological Needs in Motivation, Development, and Wellness. NY : The Guilford Press, 2017. 769 p. DOI: https://doi.org/10.1521/978.14625/ 28806. DOI: https://doi.org/10.1521/978.14625/28806
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Медична освіта

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.