СУЧАСНІ ВИКЛИКИ Й ПРОБЛЕМИ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ПІД ЧАС РОСІЙСЬКОЇ ВОЄННОЇ АГРЕСІЇ З УРАХУВАННЯМ ФАКТОРІВ НЕРВОВО-ЕМОЦІЙНОГО НАПРУЖЕННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Ю. К. Змарко Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-2093-4471
  • Ю. І. Лучинська Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-8622-7334
  • Л. І. Кучирка Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-4789-0330

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15369

Ключові слова:

психологічний стрес; психосоматика; нервово-емоційні напруження; психосоматичний розлад; бруксизм.

Анотація

Анотація. У підготовці лікарів нової генерації сьогодні основний акцент робиться як на засвоєння студентами знань, умінь, навичок, формування професійної компетентності, так і на формування гармонійних, усебічно розвинутих особистостей, які мають позитивні, комфортні стосунки із соціумом. Широке використання технічних засобів у сучасному освітньому процесі й інтенсифікація навчання, пов’язані з російською воєнною агресією, зумовлюють закономірне збільшення нервово-психічного навантаження. Тривалий його вплив негативно позначається не лише на фізичному, а й на психологічному функціонуванні. Сьогодні доведено, що психоемоційна нестабільність є провідним фактором у виникненні бруксизму. Мета дослідження полягає в оцінюванні нервово-емоційного напруження здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану й виявленні відхилень, пов’язаних із психоемоційним станом, у функціях зубощелепної системи. Ми використали психолого-діагностичні методики для визначення рівня тривожності й самооцінки її рівня за шкалою Спілбергера (State-Trait Anxiety Inventory, STAI) у 163 здобувачів вищої освіти. Проведено клінічне стоматологічне обстеження за загальноприйнятими методиками на кафедрі дитячої стоматології Тернопільського національного медичного університету імені І.Я. Горбачевського МОЗ України для діагностики наявності бруксизму. Для аналізу й інтерпретації результатів дослідження застосовано описові статистики. Як показали результати досліджень, кожен третій респондент продемонстрував підвищений рівень тривожності, хоч панівним рівнем і реактивної, й особистісної тривожності був середній рівень (відповідно, 53,37±3,84% та 49,69±3,80%). Отримані нами результати свідчить про те, що здобувачі на стресову ситуацію реагують із занепокоєнням і певним напруженням. Серед обстежених нами 41,72% (68 осіб) указали на наявність бруксизму, що підтверджено додатковими методами досліджень. Надмірне напруження компенсаторно-пристосувальних механізмів, збільшення нервово-психічного навантаження здобувачів, стресові ситуації в умовах російської воєнної агресії є одним із факторів виникнення бруксизму, що потребує корекції стресостійкості з урахуванням психоемоційних особливостей.

Посилання

Грицюк І.М., Хлівна О.М. Психологічні особливості впливу стресу на виникнення психосоматичних розладів у дітей старшого

шкільного віку. Психологічні перспективи. 2021. № 37. С. 55–67. DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-55-67. DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-55-67

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

Іщенко А., Карпенко М. Українська система вищої освіти в умовах воєнної агресії РФ: проблеми й перспективи розвитку. Національний інститут стратегічних досліджень. 2022. URL: https://niss.gov.ua/news/statti/ukrayinska-systemavyshchoyi-

osvity-v-umovakh-voyennoyi-ahresiyi-rfproblemy-y.

Козляковський П.А. Загальна психологія : навчальний посібник. Миколаїв : Вид-во МДГУ ім. П. Могили, 2004. 240 с.

Кононова О.В. Взаємозв’язок між рівнем психологічного стресу та ураженням тканин пародонту. Сучасна стоматологія. 2018. № 5.

С. 37–39.

Крамаренко І., Корнішева Т., Сілютіна І. Адаптація дистанційного навчання у вищій школі до умов воєнного стану. Перспективи та

інновації науки». Серія «Педагогіка. Психологія. Медицина». 2022. № 4 (9). С. 192–205.

Латик Н., Саковець Н., Санайко А. Вища освіта України в умовах війни. Human Studies Series of Pedagogy. 2024. № 51.

С. 51–57. DOI: https://doi.org/10.24919/2413-2039.19/51.6. DOI: https://doi.org/10.24919/2413-2039.19/51.6

Організація освіти в умовах війни: рекомендації міжнародних організацій / О. Локшина й інші. Український педагогічний журнал. 2022. № 2. С. 5–18. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-5-18. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-5-18

Лопушинський І.П., Дурман О.Л., Чушак А.В. Особливості функціонування системи вищої освіти України в умовах воєнного стану.

Вісник Херсонського національного технічного університету. 2022. № 3 (82). С. 145–152. DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2022.3.20. DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2022.3.20

Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні / МОН України. 2022.

URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/pozashkilna/2022/Vykhovna.robota/30.03.22/Lyst.MON-1.3737-22.vid.29.03.2022-Pro.zabezp.psykholoh.suprovodu.uchasn.osv.protsesu.pdf.

Москалюк М., Москалюк Н. Підвищення мотивації студентів в умовах дистанційного навчання під час військових дій. Науковий

вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. 2022. № 60. С. 118–127. DOI: https://doi.org/10.31909/26168812.2022-(60)-14. DOI: https://doi.org/10.31909/26168812.2022-(60)-14

Наугольник Л.Б. Психологія стресу : підручник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с.

Станкевич Т.В., Гозак С.В., Єлізарова О.Т., Парац А.М., Рудницька О.П. Здоров’я та життєдіяльність дітей в умовах сучасних

викликів: актуалізація досліджень. Екологічні та гігієнічні проблеми сфери життєдіяльності людини : мат. Наук.-практ. конф. з міжнар. участю 15 березня 2023 р. / за заг. редакцією член-кор. НАМН України, професора С.Т. Омельчука. Київ, 2023. С. 188–189.

Ставицька С.О., Улько Н.М. Психотерапевтична допомога особистості у кризово-травматичних життєвих ситуаціях. Особистість

у кризових умовах та критичних ситуаціях життя : мат. ІV Міжнар. наук.-практ. конф. Суми, 2018. С. 297–300.

Ураженість карієсом зубів у дітей 6–9 років з різним психоемоційнім станом / Н.І. Смоляр та інші. Вісник проблем біології и медицини. 2014. № 4 (116). С. 361–363.

Шакун Н., Щербина Н. Виклики та перспективи трансформації вищої освіти України в контексті європейської освітньої стратегії. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум імені Т.Г. Шевченка». Серія «Педагогічні науки». 2025. № 28 (184). С. 93–97. DOІ: https://doi.org/10.58407/visnik.242814. DOI: https://doi.org/10.58407/visnik.242814

Шиканова А. Стрес під час війни переживає кожен мешканець України: як допомогти собі «зібратися». 2022. URL: https://www.rbc.ua/ukr/styler/stress-vremya-voyny-perezhivaet-kazhdyy-zhitel-1648924649.html.

Cano A.F., Cervantes-Duarte L. Impact of Armed Conflicts on Education and Educational Agents: A Multivocal Review. Revista Electrónica

Educare. 2016. № 20 (3). P. 1–24. DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-3.12. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.20-2.6

Costa F.D.S., Fernandez M.D.S., Silva-Junior I.F.D., Karam S.A., Chisini L.A., Goettems M.L. Association Involving Possible Sleep Bruxism,

Stress, and Depressive Symptoms in Brazilian University Students: A Cross-sectional Study. Sleep Sci. 2023. № 16 (3). e317–e322. DOI: 10.1055/s-0043-1772808. DOI: https://doi.org/10.1055/s-0043-1772808

A case study investigating mental wellbeing of university academics during the COVID-19 pandemic / L.M. Dinu et al. Education Sciences. 2021. № 11. P. 702. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11110702. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11110702

Gradus Research. (2022, April 26–27). How the war changed the lives of Ukrainian children – survey. URL: https://gradus.app/uk/open-reports/.

Guppy N., Verpoorten D., Boud D., Lin L., Tai J., Bartolic S. The post-COVID-19 future of digital learning in higher education: Views from educators, students, and other professionals in six countries. British Journal of Educational Technology. 2022. № 53 (6). P. 1750–1765. DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.13212. DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.13212

Kokobobo A. War Is the Enemy of Education. The Chronicle of Higher Education. 2022. URL: https://rgalsup.com/war-is-the-enemy-of-education/.

LiH., Zhang Y. Factors predicting rural Chinese adolescents’ anxieties, fears and depression. School Psychology International. 2008. № 29. P. 376–384. DOI: https://doi.org/10.1177/0143034308093676. DOI: https://doi.org/10.1177/0143034308093676

Lu S., Wei F., Li G. The evolution of the concept of stress and the framework of the stress system. Cell Stress. 2021. № 5 (6). P. 76–85. DOI: https://doi.org/10.15698/cst2021.06.250. DOI: https://doi.org/10.15698/cst2021.06.250

Machado N.A.G., Costa Y.M., Quevedo H.M., Stuginski-Barbosa J., Valle C.M., Bonjardim L.R., Garib D.G., Conti P.C.R. The association of

self-reported awake bruxism with anxiety, depression, pain threshold at pressure, pain vigilance, and quality of life in patients undergoing orthodontic treatment. Journal of Applied Oral Science. 2020. № 28. e20190407. DOI: 10.1590/1678-2019-0407. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-2019-0407

Osses-Anguita Á.E., Sánchez-Sánchez T., Soto-Goñi X.A., García-González M., Alén Fariñas F., Cid-Verdejo R., Sánchez Romero E. A., Jiménez-Ortega L. Awake and Sleep Bruxism Prevalence and Their Associated Psychological Factors in First-Year University Students: A Pre-Mid-Post COVID-19 Pandemic Comparison. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2023. № 20 (3). P. 2452. DOI: 10.3390/ijerph20032452. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph20032452

Over 8.5 million Ukrainians are at risk of mental disorders due to the war – WHO. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3567887-ponad-85-miljona-ukrain.

Réus J. C., Polmann H., Mendes Souza B. D., Flores-Mir C., Trevisol Bittencourt P. C., Winocur E., Okeson J., De Luca Canto G. Association Between Primary Headache and Bruxism: An Updated Systematic Review. Journal of Oral & Facial Pain and Headache. 2021. № 35 (2). P. 129–138. DOI: http://dx.doi.org/10.11607/ofph.2745. DOI: https://doi.org/10.11607/ofph.2745

Shevchenko V.V. The reform of the higher education of Ukraine in the conditions of the military political crisis. International Journal of Educational Development. 2019. № 65 (1). P. 237–253. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijedudev.2018.08.009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2018.08.009

Skulmowski A., Rey G.D. COVID-19 as an accelerator for digitalization at a German university: Establishing hybrid campuses in times of crisis. Human Behavior and Emerging Technologies. 2020. № 2. P. 212–216. DOI: https://doi.org/10.1002/hbe2.201. DOI: https://doi.org/10.1002/hbe2.201

Soria K.M., Horgos B., Luu K. Undergraduates’ Mental Health During the Pandemic: New Insights into Links with Financial Hardships, Academic Obstacles, and Support. Retrieved from the University Digital Conservancy. 2020. URL: https://hdl.handle.net/11299/218338.

Tang N.Y.Y., Westwood P. Worry, general self-efficacy and school achievement: An exploratory study with Chinese adolescents. Australian Journal of Guidance and Counselling. 2007. № 17. P. 68–80. DOI: https://doi.org/10.1375/ajgc.17.1.68. DOI: https://doi.org/10.1375/ajgc.17.1.68

Reddy S.V., Kumar M.P., Sravanthi D., Mohsin A.H., Anuhya V. Bruxism: A Literature Review. Journal of International Oral Health. 2014. № 6 (6). Р. 105–109.

Yıldırım B., Kırarslan Karagoz O., Tekeli Simsek A., Koca C., Cicek M.F. Associations between self-reported bruxism, sleep quality, and psychological status among dental students in Turkey. Cranio. 2024. № 42 (1). P. 63–68. DOI: 10.1080/08869634.2021.1909458. DOI: https://doi.org/10.1080/08869634.2021.1909458

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-19

Як цитувати

Змарко, Ю. К., Лучинська, Ю. І., & Кучирка, Л. І. (2025). СУЧАСНІ ВИКЛИКИ Й ПРОБЛЕМИ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ПІД ЧАС РОСІЙСЬКОЇ ВОЄННОЇ АГРЕСІЇ З УРАХУВАННЯМ ФАКТОРІВ НЕРВОВО-ЕМОЦІЙНОГО НАПРУЖЕННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Медична освіта, (1), 37–45. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15369

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ