ЛАТИНСЬКА МОВА В СУЧАСНІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ: ВИКЛИКИ Й ПЕРСПЕКТИВИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15367Ключові слова:
латинська мова; медична освіта; мотивація студентів; інтерактивні методи; Team-based learning; Case-based learning; міждисциплінарна інтеграція.Анотація
Анотація. У статті розглянуто виклики й перспективи викладання латинської мови в медичних закладах вищої освіти України в умовах військового стану. Акцентовано увагу на зниженні мотивації студентів до навчання, а також на важливості латини як фундаментального складника професійної підготовки медиків. Проаналізовано основні фактори, що впливають на мотивацію студентів, зокрема відсутність попередньої підготовки, усе більшу роль англійської мови в медичній сфері, а також обмежену кількість годин, відведених на вивчення латини у вищій школі. Крім того, звернено увагу на психологічні аспекти навчання, зокрема вплив стресу й перевантаженості студентів, на їхню здатність до засвоєння матеріалу. Особливу увагу приділено методам активного й інтерактивного навчання, які сприяють зростанню інтересу здобувачів вищої освіти до дисципліни. Запропоновано використання сучасних підручників, цифрових технологій, мультимедійних засобів, а також упровадження методик Problem-based learning, Team-based learning, Case-based learning для підвищення ефективності викладання. Обґрунтовано необхідність збільшення годин на практичне освоєння латинської медичної термінології та впровадження базового вивчення латини в спеціалізованих закладах освіти. Запропоновано створення відкритих онлайн-курсів з латини, які можуть бути доступними для широкого кола студентів незалежно від місця їхнього навчання, а також розроблення інтерактивних мобільних застосунків для самостійного вивчення медичної термінології. Перспективи подальших досліджень включають розроблення адаптованих програм викладання латини для медичних спеціальностей, розширення інтеграції міждисциплінарних зв’язків, а також оцінювання ефективності запропонованих методик у навчальному процесі. Особливо важливим напрямом є впровадження комбінованих форм навчання, що поєднують традиційні методи з новітніми технологіями, а також розвиток співпраці між вищими навчальними закладами й медичними установами для створення практико-орієнтованого підходу до вивчення латинської мови.
Посилання
Апоненко І.М. Реалізація компетентнісного підходу при викладанні латинської фармацевтичної термінології іноземним студентам. Social and Economic Aspects of Education in Modern Society. Vol. 3. Warsaw : R.S. Global Sp. z O.O. P. 22‒26.
Бондар Н.В. Методи інтерактивного навчання латинської мови у медичних ВНЗ. Молодий вчений . 2016. № 12 (39). С 400–403.
Ворона І.І. Використання інтернет-ресурсів для вивчення латинської мови в медичних університетах. Information Technologies and Learning Tools. 2019. Т. 74. № 6. С. 138.
Ворона І.І., Саварин Т.В., Паласюк Г.Б. Теоретичні аспекти формування іншомовної лексичної компетенції студентів-медиків засобами інтерактивного навчання. 2016. С. 89. URL: https://scholar.google.com.ua/citations?view_op=view_cit
ation&hl=uk&user=kNEjDfwAAAAJ&sortby=pubdate&citation_for_view=kNEjDfwAAAAJ:hMod-77fHWUC (дата звернення: 22.04.2025).
Гурай Л.П. Роль мотивації при навчанні латинської мови. URL: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web
&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiRg43Q9dKLAxXyEBAIHZCoMbYQFnoECA8QAQ&url=https%3A%2F%2Frepository.pdmu.edu.ua%2Fbitstreams%2Fbf822f1f-c256-4c51-80d7-7f6bcb3b3301%2Fdownload&usg=AOvVaw3lv5nyvOxVKFS_addOd1R0&opi=89978449 (дата звернення:
02.2025).
Дерев’янченко Н. Шляхи формування позитивної мотивації вивчення латинської мови у майбутніх лікарів. URL: https://www.
google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiRg43Q9dKLAxXyEBAIHZCoMbYQFnoECD
oQAQ&url=https%3A%2F%2Frepo.knmu.edu.ua%2Fitems%2F7b345294-5b82-4776-a8d9-91a4ca591d40&usg=AOvVaw3ObPGlEWMBNPmA1u93x8KM&opi=89978449 (дата звернення: 18.02.2025).
Дьома Н.С. Формування позитивної мотивації студентів-юристів до вивчення латинської мови. Інноваційна педагогіка. 2018.
Вип. 3. С. 116‒118.
Ключник Р.М., Ратомська Л.В. Особливості викладання латинської мови майбутнім філологам. Вісник університету імені Альфреда
Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія. Педагогічні науки». 2022. № 1 (23). С. 158‒164. DOI: 10.32342/2522-4115-2022-1-23-19. DOI: https://doi.org/10.32342/2522-4115-2022-1-23-19
Кузнецова І.В. Мотивація щодо вивчення іноземної мови як чинник успішної соціальної адаптації першокурсників у медичному ВНЗ. Поєднання інноваційних і традиційних технологій навчання української та іноземних мов як чинник забезпечення дієвості знань : матеріали наук.-метод. семінару, м. Харків, 26 жовтня 2012 р. Харків : РВВ ХТЕІ КНТЕУ, 2012. С. 64–68.
Павлишин Г.А., Бігуняк Т.В., Саварин Т.В. Кейс-метод навчання у медичній освіті. Медична освіта. 2015. № 3. С. 67–69. DOI: https://doi.org/10.11603/me.v0i3.4975
Світлична Є.І. Дисципліна «латинська мова» – основа формування професійної термінологічної грамотності студентів фармацевтичного профілю. URL: https://dspace.nuph.edu.ua/bitstream/123456789/8604/1/Світлична%20доповідь_ок.%20варіант.pdf (дата звернення: 31.01.2024).
Скуратова Т.Ф., Нетребчук Л.М. Формування мотивації до вивчення латинської мови у медичному закладі вищої освіти. Наука
в південному регіоні України: здобутки та перспективи розвитку : матеріали Міжнар. наук.- практ. конф., м. Одеса, 16 квітня 2021 р. Одеса, 2021. С. 42‒44.
Aponenko I.M., Loshchynova I.S. Introduction of competency-based approach and active teaching methods in teaching the Latin language and medical terminology. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Вип. 74. Т. 1. С. 302‒306. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/74-1-43
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Медична освіта

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.