СУЧАСНИЙ ПОГЛЯД СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ КРІЗЬ ПРИЗМУ “HARD І SOFT SKILLS”

Автор(и)

  • Л. М. Маланчук Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-0207-3281
  • В. М. Мартинюк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-1108-134X
  • С. Л. Маланчук Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-5322-9309
  • У. Я. Франчук Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-0338-2791
  • М. О. Франчук Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-3384-2605

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.14014

Ключові слова:

вища медична освіта, майбутній фахівець, «м’які та тверді навички», система компетенцій лікарів, безперервний професійний розвиток (БПР), емоційний інтелект

Анотація

Анотація. У статті розглядається сучасний запит до вищої медичної освіти у формуванні компетентного фахівця, який буде здатним надавати якісну медичну допомогу, проявляти лідерські якості, злагоджено працювати у команді, виявляти критичне мислення та креативність у самостійних рішеннях і при цьому залишатися співчутливим, милосердним. Впровадження уніфікованого підходу протягом магістратури, ординатури та подальшого безперервного навчання системи Soft Skills + Hard Skills” дозволить на якісно новому рівні вирішувати питання комунікації в галузі охорони здоров’я.

З огляду на зростання поколінь від Х до Z із різними цінностями світогляду, що формувалися під впливом технічно-інформаційного прогресу, процес навчання вимагає цілковитого оновлення академічної поведінки. Формат неакадемічних навичок (“soft skills”), що включають поведінкові реакції відношення до інших та контрольоване управління емоціями в процесі навчання та професійної реалізації, набуває актуальності. «Мʼякі» навички сприяють успіху особистості і не є знаннями чи навичками, які безпосередньо засвоюються у процесі опанування навчальних програм.

Здобувачі вищої медичної освіти покоління Y мають академічну поведінку, яка суттєво відрізняється від попередніх поколінь. Їхні вимоги до надавачів освіти охоплюють широкий спектр модифікації поведінкових реакцій, спонукають до розвитку навичок міжособистісного спілкування із врахуванням внутрішньоособистісної складової, і таке навчання повинно мати безперервний характер.

Посилання

Natsionalnyi plan dii zovnishnoho zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity Ukrainy na period 2022–2023 rr. [National action plan for external quality assurance of higher education of Ukraine for the period 2022–2023]. Retrieved from: https://naqa.gov.ua/.

Krasnov, V., Piankivska, L., Kostiuk, O., Yurkovska, L., & Tretiakova, A. (2019). Otsiniuvannia rivnia sformovanosti profesiinykh kompetentnostei u likariv-interniv na etapi zdobuttia pisliadyplomnoi osvity [Assessment of the level of formation of professional competences of medical interns at the stage of obtaining postgraduate education]. Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitnoho prostoru – Higher education of Ukraine in the context of integration into the European educational space, 83(I), 87-98. Retrieved from: https://osvita.eeipsy.org/index.php/eeip/article/view/77.

Polozhennia pro akredytatsiiu osvitnikh prohram, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity [Provisions on the accreditation of educational programs, according to which the training of higher education seekers is carried out]. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 11.07.2019 r. № 977 – Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine dated 11.07.2019 No. 977. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#.

Nakaz MON Ukrainy Pro zatverdzhennia ta vvedennia v diiu Metodychnykh rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity vid 01.04.2016 r. № 600 [Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine On the approval and implementation of Methodological recommendations for the development of higher education standards dated 01.04.2016 No. 600].

Sotsialno-komunikatyvni navychky [Social and communicative skills]. Vikipediia – Wikipedia.

Sydorchuk, А.S., Moskaliuk, V.D., Randiuk, Y.O., Sorokhan, V.D., Golyar, O.I., Sydorchuk, L.І., & Humenna, A.V. (2016). Aspects of development of leader creative thinking of medical student at the undergraduate level of medical education. Wiadomosci lekarskie (Warsaw, Poland, 1960), 69(6), 809-812.

Betti, A., Biderbost P., & Domonte, A.G. (2022). Can active learning techniques simultaneously develop students’ hard and soft skills? Evidence from an international relations class. PLoS One, 17(4). DOI 10.1371/journal.pone.0265408.

Engels, C. (2017). Les attentes des étudiants de génération Y en formation paramédicale: des compétences académiques mais aussi non académiques [Generation Y healthcare students’ expectations: hard skills but also soft skills]. Recherche en soins infirmiers, 131, 41-51. DOI 10.3917/rsi.131.0041.

Sadowski, B., Cantrell, S., Barelski, A., O'Malley, P.G., & Hartzell, J.D. (2018). Leadership Training in Graduate Medical Education: A Systematic Review. Journal of graduate medical education, 10(2), 134-148. DOI 10.4300/JGME-D-17-00194.1.

Li, L., Cong, X., & Wu, L.L. (2020). Application and enlightenment of formative assessment in the innovation and development of higher education in basic medical science. Sheng li xue bao – Acta physiologica Sinica, 72(6), 743-750.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-12

Як цитувати

Маланчук, Л. М., Мартинюк, В. М., Маланчук, С. Л., Франчук, У. Я., & Франчук, М. О. (2023). СУЧАСНИЙ ПОГЛЯД СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ КРІЗЬ ПРИЗМУ “HARD І SOFT SKILLS”. Медична освіта, (2), 51–56. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.14014

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ