ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ РЕАБІЛІТАЦІЇ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 227 «ФІЗИЧНА ТЕРАПІЯ, ЕРГОТЕРАПІЯ»

Автор(и)

  • Д. В. Попович Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-5142-2057
  • В. І. Бондарчук Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-6906-2494
  • К. В. Миндзів Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • У. П. Гевко Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-5265-2842

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.13841

Ключові слова:

фізична терапія, засоби реабілітації, кінезіологія, терапевтичні вправи, фізична працездатність

Анотація

Анотація. Статтю присвячено вивченню особливостей застосування технічних засобів реабілітації у навчальному процесі здобувачів вищої освіти спеціальності 227 «Фізична терапія, ерготерапія» першого (бакалаврського) рівня. У роботі представлено аналіз ефективності й доцільності застосування технічних засобів фізичної терапії на прикладі чотирьох тем із навчальних дисциплін, які включені до навчального плану підготовки здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня та до стандарту вищої освіти України (наказ Міністерства освіти і науки України від 19.12.2018 р. № 1419). Застосування технічних засобів у фізичній терапії на практичних заняттях на базі кафедри фізичної терапії, ерготерапії та фізичного виховання ТНМУ імені  І. Я. Горбачевського МОЗ України є необхідною умовою виконання практичних навичок та розглядається як інструмент аналізу функціонального стану організму людини.

Для оцінки ефективності та доцільності застосування технічних засобів фізичної реабілітації в навчальному процесі ми проаналізували дисципліни, обрані з робочого навчального плану, який розміщений на сайті Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України. Ми вибрали по одній темі із таких навчальних дисциплін: 1 курс – «Основи практичної діяльності у фізичній реабілітації (Вступ до спеціальності)». Тема «Фізична працездатність, визначення поняття. Методи визначення фізичної працездатності»; 2 курс – «Терапевтичні вправи». Тема «Терапевтичні вправи при сколіозі»;  3 курс – «Маніпуляційні методи фізичної реабілітації». Тема «Визначення та оцінка загальної фізичної працездатності та аеробної продуктивності»; 4 курс – «Прикладна кінезіологія». Тема «Міофасціальні ланцюги тулуба, таза і нижніх кінцівок. Мануальне мʼязове тестування (ММТ: Мʼязи тулуба, тазостегнового суглоба)».

У навчальному процесі на практичних заняттях зі згаданих тем застосовуються: велоергометр вертикальний Circle B6, тренажер «міні-степпер», степпер, дошка Євмінова, пристрій для витягування хребта “NEXUS” та магніт «УАПК». Ці засоби використовуються як інструмент аналізу функціонального стану організму людини.

За результатами роботи відзначено, що у фізичній терапії в навчальному процесі застосовуються технічні засоби реабілітації як інструмент аналізу функціонального стану організму людини. На практичних заняттях із навчальних дисциплін «Основи практичної діяльності у фізичній реабілітації (Вступ до спеціальності)», «Терапевтичні вправи», «Маніпуляційні методи фізичної реабілітації» та «Прикладна кінезіологія» здобувачі вищої освіти використовують прилади, засоби пристосування, тренажери, тренувальні пристрої, які спрямовані на відновлення функціонального стану людини, що сприяє опануванню ними практичних навичок, які необхідні у подальшій діяльності фізичного терапевта під час виконання своїх професійних обов’язків у лікувальних закладах та реабілітаційних центрах.

Посилання

Alians Yevropeiskykh orhaniv fizychnoi ta reabilita­tsiinoi medytsyny. (2018). Bila knyha z fizychnoi ta reabilitatsiinoi medytsyny (FRM) v Yevropi [White Book on Physical and Rehabilitation Medicine in Europe]. Ukra­yinskyy zhurnal fizychnoyi ta reabilitatsiynoyi medytsyny – Ukrainian Journal of Physical and Rehabilitation Medicine, 2(2), 6-206 [in Ukrainian].

Kobeliev, S.Yu. (2004). Manualnyi m’iazovyi test – efektyvnyi sposib vyznachennia syly m’iaziv dlia osib z poshkodzhenniam spynnoho mozku [Manual Muscle Test – An Effective Way to Determine Muscle Strength for People with Spinal Cord Injury]. Moloda sportyvna nauka Ukrainy – Young Sport Science of Ukraine: Coll. Sciences works in the field of physical culture and sports, 8(2), 455-459 [in Ukrainian].

Komisova, T.Ye., Kovalenko, L.P., & Mamotenko, A.V. (2017). Vplyv riznykh rukhovykh rezhymiv na fizychnu pratsezdatnist studentiv vprodovzh navchalnoho roku [The influence of different movement regimes on the physical performance of students during the school year]. Biolohiia ta valeolohiia – Biology and valeology, 19, 131-140. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_bio_2017_19_17 [in Ukrainian].

Kravchanko, B.M. (2016). Systema intehratyvnoi kineziterapii yak suchasnyi metod fizychnoi reabilitatsii pry zakhvoriuvanniakh oporno-rukhovoi systemy [The system of integrative kinesitherapy as a modern method of physical rehabilitation in diseases of the musculoskeletal system]. Sports Medicine and Physical Rehabilitation – Sports Medicine and Physical Rehabilitation, 2, 66-75 [in Ukrainian].

Mikheienko, O.I., & Kozel, I.V. (2019). Zastosuvannia fizychnykh vprav yak zasobu ozdorovlennia [The use of exercise as a means of healing]. Zdorov’ia liudyny v suchasnomu kulturno-osvitnomu prostori – Human Health in the Modern Cultural and Educational Space: Proceedings of the Second All-Ukrainian Remote Scientific and Practical Internet Conference [in Ukrainian].

Tereshchenko, O.V. (2016). Vplyv fizychnykh vprav na orhanizm studenta [The influence of exercise on the student body]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 15 «Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport)» – Scientific journal of MP Dragomanov National Pedagogical University. Series 15 “Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sport)”, 7(77), 48-50 [in Ukrainian].

Ternopilskyy natsionalnyy medychnyy universytet imeni I. Ya. Horbachevskoho MOZ Ukrayiny. Navchalnyi viddil [I. Horbachevsky Ternopil National Medical University. Training department]. Retrieved from: https://education.tdmu.edu.ua/about/roboci-navcalni-plani [in Ukrainian].

Khoroshukha, M. (2017). Vyznachennia PWC170 u sportsmeniv ta osib, yaki ne zaimaiutsia sportom, za dopomohoiu spetsyfichnykh navantazhen (metod power-erhometrii) [Determination of PWC170 in athletes and non-athletes using specific loads (power-ergometry method)]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 3(77), 153-167 [in Ukrainian].

Published on World Confederation for Physical Therapy, Congress 2019, Geneva. Retrieved from: https://www.wcpt.org/wcpt2019.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-12

Як цитувати

Попович, Д. В., Бондарчук, В. І., Миндзів, К. В., & Гевко, У. П. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ РЕАБІЛІТАЦІЇ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 227 «ФІЗИЧНА ТЕРАПІЯ, ЕРГОТЕРАПІЯ». Медична освіта, (2), 57–62. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.13841

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ